Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243023 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

PTT  
#511908 Så har kan man också göra: Skaffa 4 nya 14" släpvagnsfälgar (lite kraftigare gods än vanliga bilfälgar) Bredda dem 1½" utåt och smäcka på 27x11-14" däck runtom. Då ser det ut såhär:

1526238728_atv-daeck_monterade_2.jpg


Vad hände med originalhjulen då? Dubbelmontage på kärran såklart!

1526238758_dubbelmontage_1.jpg


Har man mycket mossmarker så tröttnar man snart på att vinscha loss sig så fort kärran skär igenom ytskiktet alt. bara lasta halvfulla lass... :((

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Hema  
#511936 Hur blir det om man har olika dimensioner på traktor och vagn?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

PTT  
#511944 Omkretsen bör ju inte diffa för mycket när man kör med vagnsdriften inkopplad för att undvika onödig slirning. Känslan jag fått är att original så går vagnen "fortare" än dragdelen eftersom man vid kurvtagning nästan får onödig hjälp att knyta ekipaget. Med 27x11-14 så är skillnaden mindre men vagnen känns fortfarande aningen snabbare än framdelen.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

PTT  
#511954 Lika bra att jag korrigerar mig själv innan någon annan gör det... Rakt fram så går nog båda delar av ekipaget lika fort men så fort man svänger så tar ju vagnen en kortare väg och "skjuter" då dragdelen framför sig. Sedan är ju robsonrullarna på 101:an kända för att slira ganska lätt mot däcken så i praktiken så jämnar det ut sig ganska väl.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

fritidshuggarn2  
#511958 Jag upplever samma sak vagnen skuter på. Köpte mina däck på gooffroad.se

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#511959
PTT skrev:Vad hände med originalhjulen då? Dubbelmontage på kärran såklart!


Snyggt! Men tror du inte att du kommer fasta mot träd ganska ofta med den bredden på vagnen? Jag upplever att vagnen genar en hel del redan som det är och inte sällan behöver jag kapa undan små träd för att komma fram med vagnen. Med dubbelmontage borde det bli ännu värre, men jag anta att man vänjer sig ganska fort och lär sig att ha tillräcklig marginal när man kör.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

PTT  
#511960 Jo, man vänjer sig men nog skulle en ramstyrning inte sitta helt fel. Om inte annat så för att lindra den risiga vändradien. Blir nog till att fundera lite på saken och börja gräva i skrotförrådet efter lämpliga pinaler för en ombyggnad...

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#511964 Tanken på ramstyrning har slagit mig också. Det är ju lättare att vända med ramstyrt traktorekipage som är 3-4 meter längre än med vimeken. Lägg gärna ut bilder eller ritning när du sätter igång

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Enock  
#522892 Är på g med ramstyrning är det någon som har bilder?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Jaska81  
#522905
ulfgustav skrev:Hej Vem är tillverkare av banden?

Är det vanligt material eller hardox?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#528048 Har idag blitt med en 101 - 95....
Ett av bakhjulslagren är dålig... Är de svårt att byta? Dyrt?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#528074 Att byta lager är ingen svår sak, det klarar en normalt händig, och lagren är av standard typ så de finns lite här och var. Du måste plocka ner och ta isär portalväxeln det är lite pyssel, växeln är tätad med silicone likaså vid lagren, obs skall vara oljebeständig silicone. Då du lika håller på så rekommenderar jag att du även byter lagren i den andra växeln också, de är ju lika gamla. Glöm inte att fylla olja i växeln innan du monterar den på maskinen, det är enklare då än då den sitter på plats

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#540640 Hallå!
Har problem med driften på minimastern, vi köpte den, körde lite provrundor, men eftersom det va lagerhaveri på bakaxeln, å när detta skulle åtgärdas så upptäckte vi att även en drivaxel var av till ena bakhjulet så blev det att fixa lite av varje, nu när vi ska till å använda den så är den helt tom på ork, eller den går jävla sakta, som om den inte växlar ut variatorerna... När jag gasar på utan växel i så rör sig båda variatorerna som dom ska, men med belastning (växel i) så är det bara den främsta som kniper åt remmen, men typ bara att den går upp till en tredjedel av variatorn fram.... Jag har bytt ny rem utan resultat... Ska säga att variator nr 1 ser väldigt ny ut.... Kan det bli krångel med variatorn eller är det motorn som inte orkar med? Tycker den varvar å går som den ska dock.... Börjar bli tom på idéer och behöver ha igång maskin, har mängder med toppbrott att ta reda på....

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#540705 Prova att köra maskinen utan drift på vagnen och med Robson rullarna upplyfta, växlar den ut då?
Prova därefter motsvrande med driften inkopplad men med Robson rullarna upplyfta.... Skillnad?
Har du då markant skillnad så får du börja leta felet i delarna som är inkopplad för vagnsdriften

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Skogsnutte  
#540710
ulfgustav skrev:Prova att köra maskinen utan drift på vagnen och med Robson rullarna upplyfta, växlar den ut då?
Prova därefter motsvrande med driften inkopplad men med Robson rullarna upplyfta.... Skillnad?
Har du då markant skillnad så får du börja leta felet i delarna som är inkopplad för vagnsdriften
Vi hade bara traktor delen vid reparation, och första provrundan va utan kärran, så vagnen är utesluten tyvärr... [emoji30]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).