Skogsmiljö och Trädlära

Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

27 inlägg 10438 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Röed  
#511830 Hos mig slängde entrepenören cigarettpaket som först landade i skogen och som sen blev fastklämda i torkabladet på skotaren. \:d/

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

skogsjan695xl  
#511833 Tänk att folk ska orka lägga ner tid och energi på att klaga på allt möjligt.
Som skrevs tidigare, vem har inte förlagt ett par handskar som blivit borta sen.
Jag har sällan mer än ett par hanskar med i maskin och blir dom borta så går man ju och letar efter dom. Vintern är ju ingen id'e nära på att leta. Det som göms i snö kommer fram i tö.
Jag har flertalet kört av kedjan som flygit iväg å blivit borta, vilket jag inte gillar. Metall och plast ska INTE lämnas i skogen.
Sen är det som KSE skrev att om ett verktygs hittas i skogen kan man hoppas att upphittaren är lika ärlig då.
Nej folk sluta gnäll på allt då ni garanterat inte är bättre själv på andra punkter.

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

JensSkoog  
#511835 Vi har väl alla våra svin på skogen, och alla kan glömma saker, men här i stadsnära
skogar med mycket trafik av alla typer får man plocka sopor hela tiden, och det är
viktigt att vi får dom bort om dom är lämnat av "skogsgäster" eller folk som gör ett jobb.

Min chef sa alltid att skräp odlar skräp, och det
är nog så. Ser folk att någon har lämnat saker i
skogen, så gör de samma sak själv. Då är
det inte så noga :wink:

Sen är det ju ett hav mellan det att glömma ett par handskar eller något
som bara försvann ut av handen, och det jag faktiskt har stått och sett
en entreprenör göra. Han öppnade dörren på maskinen och slängde
sin plastbärkassa med sopor efter lunchen ut i skogen :surp:
Det är lika illa som dom som har kalas i skogen och lämnar
engångsgrill och en hög med plastemballage. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Kse  
#511838 Enkelt uttryckt, inget skräp ska lämnas i skogen.
Men det är ju vanliga människor som kör skogsmaskiner å det är ju bara att titta hur det ser ut längst våra vägar, så tyvärr finns det dom som helt nonchalant slänger skräpet i skogen.
Å då har vi ju ändå så rena vägkanter att man kan äta middag där tycker turisterna.😄

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

skogsjan695xl  
#511850 Så här såg det ut på ett ställe vi gallrade på nu på våren. Saken blev polisanmält men inget har sen jag for förbi under veckan.
Polisen fick namn på nedskräperskan då det låg räkningar med namn och adress på.
Snapchat-843589178.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Fredrik Reuter  
#511967 Vilken intressant tråd!

Mycket har redan sagts såklart men det gäller nog att inte dra alla över en kam.
Är det en nonchalant typ som skiter högaktningsfullt om hen skräpar ner så håller jag med om att det bör komma fram.

Omvänt finns (har hänt mig) att man lägger handskarna på dunderbygget och måste göra något snabbt vid bandning och sedan åker den iväg. Nån kilometer bort ligger handskarna.

Fingertoppskänsla krävs nog!

Avatar Fallback

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

tallen100  
#511976 Det är ju skillnad om det ligger plastdunkar, slangar och annat skräp, men ett par handskar och en trasa kan hända den bäste.

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517606 Håller helt med om att är det en enstaka gång är det helt lugnt men här var det på minst två ställen som det låg skräp slängt... då kan man väl i så fall ana att man gjort det till en vana??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517609 Tänkte fortsätta tråden lite med ett annat problem... att man lämnar avlägget med en massa skräp kvar på vägen, jag var och städade på ett ställe häromdagen där jag plockade bort rätt möe ris och skräp, borde inte vara så svårt för skotaren att ha med sig en kratta och samla upp skräpet och kasta in det i skogen...
Jag bifogar bild på det värsta som lämnats... detta kan ju faktiskt om oturen är framme skada en bil...

Hade jag samlat ihop allt jag slängde ut i skogen hade det nog blivit lite mer än en skottkärra på ett avlägg som är 30 meter eller så....

Sen hade man lämnat kvar ett par vedpinnar i vägkanten 1 - 3 meter långa, jag tycker inte att det skall ligga kvar sånt när skotaren har lämnat...

Eller är det skogsägerens / väghållarens ansvar att städa??

20180710_225003.jpeg
20180710_224510.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

jannee  
#517611 En seriös skogsmaskinförare eller chaufför städar ALLTID vägbanan efter sig, skräpet (skogsresterna) krattar man oftast bara av vägen - blir liggande i vägslänten.
Är vägbanan (parkeringsplasten) hårdbelagd åker man på att t.o.m sopa den ren 😡
Den ska m.a.o. vara i samma eller bättre skick än den var vid ankomsten.
Man bör dock vara helt medveten om att detta fuskas (slarvas) det ofta med.

Avatar Fallback

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Hema  
#517613 Ser inte så bra ut, men alla har vi väl våra referenser hur vi vill ha det. Är det dock på eller direkt jämte en grusväg som används dagligen för personbilstrafik, så ökar kraven på städning iaf i mitt tycke.

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517615
Hema skrev:Ser inte så bra ut, men alla har vi väl våra referenser hur vi vill ha det. Är det dock på eller direkt jämte en grusväg som används dagligen för personbilstrafik, så ökar kraven på städning iaf i mitt tycke.
Håller med dig. På en dagligen trafikerad väg skall det städas efter varje skift minst. På skogsväg när skotaren lämnar.
Där jag städade är det en dagligen trafikerad väg....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).