Motorsåg och handhållet

Klyva 357

44 inlägg 9712 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

JensSkoog  
#511626
ryden skrev:J
Måste vara det värsta jag sett. Jag orkade inte ens titta färdigt.
Tror ni han klarar sitt motorsågskort?

Inte jag heller 😡

Motorsågskort till den killen där - han skulle väl bli jagad ur skogen :d

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511649 Han hade ju dunken med ifall han behövde fylla på med bränsle under dagens arbete.
Men olja?

Avatar Fallback

Re: Klyva 357

Tor R  
#511725
totte skrev:Bara för att inte skapa missförstånd så snackar vi om två olika moment.

Jag snackar om att få på lagret på axeln, då värmer man gärna lagret och eventuellt lägger vevaxeln i frysen.

Mange snackar om att få i vevaxeln med lager i vevhushalvorna. Då fryser man ner axel med lager och värmer vevhushalvan.

Jeg hiver veivhuset i stekeovnen, rundt 200°C, lager glir rett inn i veivhuset, etter en kort tid er lagrene oppvarmet nok og veivakselen glir rett på lageret, samme gjøres på side 2. Skulle jeg ønske litt lengre tid så kunne veiva ligget litt i fryseren først da...
Helt til slutt gir jeg veiva ett lite kakk på begge sider for å frigjøre den.

Nå til dags bruker jeg for det meste service verktøy, så da er det kun å varme huset nok til at lagerene glir rett inn også skru veiva på plass

Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511771 Ja, har man bara rätt verktyg är allting lätt. 😀
Nästa gång jag klyver en såg ska jag testa din metod, jag fick kämpa lite för att få in veven i lagret och lyckades dessutom stuka gängorna på kopplingssidan lite. Bättre att värma och kyla allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511840 Jaha, nu får jag hitta på något annat att syssla med.
1526199187_20180513_100804.jpg

1526199192_20180513_100818.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511842 Utvärdering:

Ladda hem verkstadsmanualen, det var inte så många svårigheter men det är gött att ha facit.

Ladda hem reservdelslistan, suverän när du fått en del över och inte har en susning var den skulle suttit. Du måste antagligen riva minst halva sågen för att sätta dit den. Titta därför i verkstadsmanualen efter (eller för all del innan) varje moment

Håll reda på skruvarna, jag slängde allihop i en burk med avfettning och tänkte att jag kom ihåg var de skulle sitta.

Jo tjena...

Största svårigheten var att dra av ramlagren, mest beroende på att sågen var så fruktansvärt skitig. Gör
ordentligt rent så man slipper dra av en fernissa av inbränt oljesmuts också

Använd riktiga avdragare och sätt inte för mycket tryck på delarna.

Slå aldrig på en gängad ända utan en mutter på som skyddar. Jag använde en plasthammare men stukade ändå till det.

För att dra dit kopplingen kan man använda en haknyckel till vinkelslipen om man inte har specialverktyget

Använd riktig avfettning stället för diesel, lukten sitter inte i lika länge och du får mindre sura kommentarer hemma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

totte  
#511863 Bra jobbat!

En förträfflig utvärdering av jobbet. :-bd

Skulle lägga till, använd kameran flitigt, i synnerhet när man inte har tillgång till verkstadsmanual. Plåta flitigt medan man plockar ner, det har räddat, eller i varje fall förenklat, situationen rätt ofta för mig.

Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511894 Ja, en massa foton hade varit guld värt.
Det var bara det att man var så skitig när man jobbade så jag inte ville ta i telefonen.
Jag har tyvärr inga bilder på isärplockningen så jag kan visa misären.
Jag tror att man sågat rötter och att det var jord och olja blandat.

Jag fick skruva in tomgången rejält men inga andra justeringar behövdes.
Startade på nionde rycket från tomma tankar.
Nu får den gå en tank för utvärdering innan jag bestämmer mig för om jag ska sälja den.

Insåg att jag nu har sju sågar och jobbar mindre och mindre i skogen.
Undrar vad det är ett tecken på...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

johan eriksson  
#511899
ryden skrev:Insåg att jag nu har sju sågar och jobbar mindre och mindre i skogen.
Undrar vad det är ett tecken på...


Jag har ca 200 sågar och ingen skog... :d

Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511900 Och naturligtvis hittade jag oljeslangen när jag städade upp X(
Surt att ha köpt en ny för dyra pengar.
Man är väl inte smålänning för att det är roligt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511901
johan eriksson skrev:Jag har ca 200 sågar och ingen skog... :d

:-bd
Du såg inte skogen för alla sågar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511915 Man mår bra av många såg.
Kör på bara.

Har en 357 som bråkar med mig just nu.
Rätt irriterande vill jag påstå.
Vi är osams för jag hittar inte felet just nu.

Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

Erre  
#641646
ryden skrev:Är det förresten någon som har ett idiotsäkert sätt att få i en ny bränsleslang?

Jag lyckas aldrig byta på mindre än en timme med många svordomar och skadad slang.

Gammal tråd men jag kör på. Limma gamla slangen med den nya.
Sen dra och mata på. Kräver ingen demontering och går på några minuter.

Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

Raggarö  
#641700
ryden skrev:Jag slösurfade lite och hittade en amerikansk mästare i fällteknik.
Han använder det nya Z-skäret



Måste vara det värsta jag sett. Jag orkade inte ens titta färdigt.
Tror ni han klarar sitt motorsågskort?


Jag fortsätter att nöta på denna gamla tråd: Trädfällaren har nog haft en jäkla tur som kommit upp i "kolesterolåldern". Z-tekniken hade man funderat över om man bara sett stubbarna.
Inspektion av stubbar är min nya passion då jag går i skogarna......man kan ofta se när det (förmodligen) gått åt h-vete med fällningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar