Skogsmiljö och Trädlära

Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

27 inlägg 10434 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511760 Hej på er,
Vill bara ha era åsikter....
Hittade lite skräp efter en skogsmaskin inte mycket men det skall väl inte lämnas kvar är något alls enligt min mening.

Jag har inte tänkt ta upp detta med entreprenören, hur gör ni? Är ni "gnälliga" och påpekar sånt här? Eller städar ni bara och håller tyst?

20180512_192629.jpeg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Röja  
#511764 Nää, inte acceptabelt! Trist👎

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

JensSkoog  
#511766 Kasta det i en hink och kör bort till entreprenören och säg
att du hittat något som dom tappat bort. :d

Avatar Fallback

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

bema  
#511784 Hittade plastdunkar efter en gräventrepenör som höglade. Fast han hade lite slarvigt försökt gräva ner dem. Tillbakalämnat och inte välkommen igen.

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Mellberg  
#511791 Hänger ni upp er på sådant trams, har ni problem. Lätt som en plätt plocka bort bara....

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511797
Mellberg skrev:Hänger ni upp er på sådant trams, har ni problem. Lätt som en plätt plocka bort bara....


Borde varit lätt som en plätt även för den som skräpade ner att plocka med sig skräpet.... Eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Mellberg  
#511799
Zixten skrev:
Mellberg skrev:Hänger ni upp er på sådant trams, har ni problem. Lätt som en plätt plocka bort bara....


Borde varit lätt som en plätt även för den som skräpade ner att plocka med sig skräpet.... Eller?


Ditt val, skaffa dig en vän :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

JensSkoog  
#511801
Mellberg skrev:Hänger ni upp er på sådant trams, har ni problem. Lätt som en plätt plocka bort bara....

Det stämmer nog det, ja. Man ska inte kasta bort mycket energi på sådant, och
heller göra sitt bästa för att inte göra likadan själv, och jag plockar alltid med mig
sopor som andra har lämnat i skogen :wink:

Men någon gånger får man ge signal om att det finns saker man inte
aksepterar. Plastdunkar är en av dom, och annat som inte blir borta av sig
själv, och en entreprenör som lever av att leverera tjänstar till andra i andras
skog, skulle absolut inte driva med nedskräpning av skogen. Det är i alla
fall mycket dårlig reklam för entrepenören :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Mellberg  
#511803 Självklart finns det gränser, men prydligt uppställt, inte slängt. Ibland glöms och blir kvar. :d

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Kse  
#511806 Jag lämnar inget skräp i skogen men besöker man en avverkninsplats där man varit på vinter så visst kan man ibland hitta spår som man själv har lämnat, tex som bilden visar ett par handskar, en trasa eller en kedjelåda.
Självklart ska inget skräp lämnas kvar men det händer ibland, kommer markägaren tillbaka med en kedjelåda jag lämnat vet jag inte riktigt vad man förväntar sig.
Hoppas bara att han kommer när jag glömmer en skiftnyckel oxå. 😁

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511808 Som jag skrev i trådstarten, jag tänker inte att göra något åt detta, mer än vad jag redan gjort, plockat upp och tog med hem.
Hade det varit ett par plastdunkar som Bema hittade och man försökt att gömma dessa genom att gräva ner dom hade jag nog reagerat mer och informerat entreprenören...

Det var barmark när detta lämnades kvar, och jag gjorde fynden på två olika platser, ett par hundra meter mellan. Så man har alltså "missat" att plocka med sig skräpet vid två tillfällen...

Hur mycket skräp är acceptabelt att lämna kvar?? @Mellberg

   TS
Avatar Fallback

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

Värmlänning  
#511819
bema skrev:Hittade plastdunkar efter en gräventrepenör som höglade. Fast han hade lite slarvigt försökt gräva ner dem. Tillbakalämnat och inte välkommen igen.

Det hade jag heller inte accepterat 😡

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

sundelius  
#511820 Hur det ser ut på en arbetsplats när entrepenören är klar säger rätt mycket om äran han tar på att göra ett bra jobb.
Gäller alla branscher

Användarvisningsbild

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511825 Gränsen går vid snus och glasspinnar, allt övrigt skräp på min mark gör mig förbannad.

Det är bara ren nonchalans att slänga skräp på backen, tappar du nåt, plocka upp det. Det är inte svårare för dig än för nån annan.

Man undrar ju hur fan dom tänker? Jag lämnar det lite sopor här jag, det blir ju bra det, det gör väl inget...?

Jag blir flygförbannad på sånt, oavsett om förövaren är bärplockare eller entreprenör.

Avatar Fallback

Re: Gåva (?) från skogsentreprenör (skräp)

tallen100  
#511826 Visst är det tråkigt med skräp, men vem har inte tappat/slarvat bort ett par handskar eller en trasa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).