Traktorer och processorer

Märkligt fel hydrauluttag traktor

16 inlägg 8091 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Märkligt fel hydrauluttag traktor

kallen  
#511567 Har en IH Case 585xl med ett märkligt krångel.

Vissa av min redskap fungerar inte på traktorns hydraulik.
2 av 3 tippkärror med enkelverkande kolv går upp fin men går inte ned. Med spaken i flytläge händer inget, om jag kör spaken i nedåtläge känns det som traktorn går tungt och ska tjuvstanna.

Betesputsen med dubbelverkande kolv funkar men inte schaktbladet som bara går åt ett håll

Har provat ha spakar och reglage i alla tänkbara lägen utan resultat.

Hur kan vissa saker funka och inte andra, nån som har en idé?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

JohannesG  
#511571 Troligen olika eller skadade snabbkopplingar. Om inte piggarna stämmer exakt kan man få detta problem, då kan inte oljan strömma fritt. Testa att byta plats på ett par hanar på redskapen mellan de som fungerar och de som inte fungerar om du inte ser eller kan mäta en tydlig skillnad.

Har problemet uppkommit plötsligt eller med tiden, eller är det rent av för dig ny(a) maskin(er)?

Avatar Fallback

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

kallen  
#511572 Har tänkt på detta.
Kan säga att sakerna är nya för mig men vet att allt har funkat innan.

Kan inte vara så att det är honan som är felet? Vissa av hanarna ser nya ut men funkar ändå inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

stegmaster  
#511579 Min första tanke var fel på snabbkopplingarna.
Har du kollat tuppen på slangernas och traktorens snabbkopplinger er relativt nye och i ordning??
Kan inget om just din traktor, men kolla snabbkopplingarna först er mitt råd.
Kan bli mycket konstigheter av fel på dessa.
Lycka til, hoppas det löser sig.

Edit: Beklager "dubbelpost", då Johannes hann före mig.

Användarvisningsbild

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

JohannesG  
#511580 Jo, kan lika väl vara honan felet sitter i. Du har väl mer än ett dubbelverkande uttag? har du provat om det är samma i alla?

Avatar Fallback

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

kallen  
#511585 Där slangarna når har jag provat andra uttaget och allt funkar där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

Japan  
#511610 Mest troligt att det är hankopplingarna. Olika längd på halsarna kanske? Detta är mycket vanligt. Prova med att ta hankopplingarna på de redskap som fungerar och flytta til dle som inte fungerar, så har du i alla fall ringat in att det är just dessa som är felet. Självlåsning eller fel typ är det till 99 % säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511656 Nu är min erfarenhet begränsad till en gammal BM650 men där är hydraulventilerna seriekopplade vilket gör att de bara går att köra en funktion i taget. På 650 är endast 1 av 4 uttag bak på traktorn avsedda för enkelverkande funktion(t.ex. tippvagn). Det går att koppla en vagn till ett dubbelverkande uttag men då får man samma fenomen som du beskriver att traktorn går tugnt när flaket ska ned. Så är vagnen kopplat i rätt uttag skulle jag börja med att kolla?

För BM650 är det följande:
De två dubbelverkande uttagen.
Spak upp = flöde från ena uttaget till andra som blir retur.
Spak ned = flöde i andra riktningen d.v.s retur och tryck byter plats.
Spak mellanläge = uttagen låsta d.v.s inget flöde.

Enkelverkande uttag
Spak upp = tryck ur uttaget
Spak ned = fri retur ur samma uttag som ovan.
Spak mellanläge = uttaget låst inget flöde kan passera.

Fri retur
Det sista uttaget är endast fri retur och påverkas inte av hur spakarna står.

Användarvisningsbild

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

JohannesG  
#511658 Tror inte det är de som är problemet då problemet kvarstod när spaken fördes till flytläge. Då skall allt tryck försvinna ur båda uttagen. Om inte något i kopplingarna hindrar detta.

Avatar Fallback

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511661 Om nu inte "flytläge" är mellanläget(låsta ventiler) eftersom det står att spaken förs från flytläge till nedåtläge och då går traktorn tugnt. Detta fick mig att tänka på hur det blir om man kopplar tippvagnen till ett dubbelverkande uttag på en 650.

Avatar Fallback

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

kallen  
#511665 Nästan säker att jag har valt rätt uttag. Flytläget är läget under nedåt.
Ska forska i detta i helgen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

JohannesG  
#511685 Då är det flytläge du använt helt korrekt, att ha flytläge mellan in/ut skulle vara helt katastrofalt. Bara du har flytläge på alla spelar det ingen roll vilken du använder även om de är enkelverkande. För dubbelverkande gäller det ju så klart att man inte kopplar på olika par, men detta tror jag inte är fallet, och då skulle trycket ändå släppa när alla förs till flytläge.

Avatar Fallback

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511688 Hmm. När man har "flytläge" har man då 4 ventillägen på reglaget om det är dubbelverkande?
Kan ju vara något sådant modernt som kom efter att bm650 slutade tillverkas;-).

Användarvisningsbild

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

Fredi  
#511693 Helt rätt jo, finns normalt 4 lägen på dom som har flytläge. Kan också vara flytläge i mittläge mellan in-ut som JohannesG sade men är väl ganska sällsynt. Jag har så på min 6550 i ett par uttag. Använder det till skogsvagnens drivning så påfrestas inte motorerna när man slår av drivningen i farten.

Avatar Fallback

Re: Märkligt fel hydrauluttag traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511694 På min valtra är de 4 lägen med ett flytläge utanför de normala lägena

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).