Motorsåg och handhållet

Klyva 357

44 inlägg 9818 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511365 Lagom djup på tätningarna?
Lagren trillade på plats med ett klick efter ugn/frys metoden.
1525852656_20180509_095434.jpg

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511368 Och då hade vi ett komplett vevhus igen
$matches[2]


En aningens mindre sot på kolven nu.
Det måste har varit vansinnigt med squish med så mycket sot i förbränningsrummet

1525901467_20180509_110137.jpg
Senast redigerad av ryden ons 09 maj 2018, 23:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

totte  
#511376
ryden skrev:Vad är lättaste sättet att få in vevaxeln igen? Verkstadshandboken visar ett specialverktyg för att dra in den i lagren men om man inte har något?


Värm lagren lite lagom och knacka sen dit med en rörstump som passar mot innerringen. För att inte riskera nåt så stöd axelhalvan på ett kraftigt plattjärn som du pallat upp och trär in mellan vevskivorna.

Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511403 Frys vev med kager o värm halvan så ploppar den i fint.

Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511404 Skulle det vara så att den inte blir riktigt i centrum så går det att knacka lite sen, likaså om du får till spänningar i lagren.

Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

totte  
#511407 Bara för att inte skapa missförstånd så snackar vi om två olika moment.

Jag snackar om att få på lagret på axeln, då värmer man gärna lagret och eventuellt lägger vevaxeln i frysen.

Mange snackar om att få i vevaxeln med lager i vevhushalvorna. Då fryser man ner axel med lager och värmer vevhushalvan.

Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511433 Jag satte i lagren i halvorna först, halvorna i 125° ugn och lagren i frysen.
Knackade i dem med lämplig hylsa utan några problem. 19 mm hylsa passade perfekt att driva i tätningarna med.

Knackade sedan i vevstaken på kopplingssidan med plasthammare så pass att bultarna fick grepp mellan halvorna, drog sedan de sex bultarna korsvis ett halvt varv i taget tills halvorna bottnade.
Vevaxeln satt då fast men några små slag på ändarna släppte spänningarna.

Metoden att driva med halvan över vevstaken stöttad mellan vevskivorna låter som en bättre idé än att banka på vevaxelns andra ände. Den tar jag med mig till nästa gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511436 Fick ihop stora delar av sågen idag men har lyckats slarva bort oljeslangen med filter 😢 jag vet att jag la den i backen med de andra delarna men den har fått fötter.

Tänkte inte kosta på den här sågen så mycket så det känns surt att behöva köpa ny slang också. Någon som har en i bra-att-ha lådan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511438 Är det förresten någon som har ett idiotsäkert sätt att få i en ny bränsleslang?

Jag lyckas aldrig byta på mindre än en timme med många svordomar och skadad slang.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511440 Om man inte har specialverktyget för att hålla in kolvringen när kolven ska in i cylindern så funkar ett vanligt buntband alldeles utmärkt.

Det var väl det sista tipset från dagens övningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511453 Snedskuren ända på slang igenom hålet och dra med tång innifrån.

Användarvisningsbild

Re: Klyva 357

johan eriksson  
#511454
ryden skrev:Om man inte har specialverktyget för att hålla in kolvringen när kolven ska in i cylindern så funkar ett vanligt buntband alldeles utmärkt.

Det var väl det sista tipset från dagens övningar.


Så små motorer har jag aldrig upplevt något behov av något annat verktyg än fingrarna. :d

Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511575 Sant, buntbanden kom jag på när cylinderraden skulle på Bol d'Oren igen. 4 cylindrar och oljiga fingrar var som uppgjort för hjärnblödning.
Ny drog jag dit det mest för att jag hade det i fickan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511578 Nu måste jag sluta! Min dotter har just meddelat att man absolut inte får hålla på med telefonen när det åskar!

Någon gång ska jag ta med henne till farmor och visa en telefon med sladd och förklara det här med elektricitet :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva 357

ryden  
#511621 Jag slösurfade lite och hittade en amerikansk mästare i fällteknik.
Han använder det nya Z-skäret



Måste vara det värsta jag sett. Jag orkade inte ens titta färdigt.
Tror ni han klarar sitt motorsågskort?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar