Motorsåg och handhållet

Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

53 inlägg 15239 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

johan eriksson  
#511081 Ja, det var en intressant dag, 9 olika 3/8 kedjor testades, 6st chissel kedjor och tre semichisell. Jag hittade en ny favorit som kommer att sitta på min 2171 framöver. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511085 Blei litt spent no!

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511112 Lite bilder:

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511113 Jag är imponerad över hur 73LPX står sig bland dessa. Det är inga dumma grejer.
Oregons nya EXJ/EXJ har fin profil och ser ut att vara filvänlig. Inte lika svår o få till profil liknande som ny som C85 och ändå få det vasst och bra.
Ska bli intressant o fila dem o se resultat om det skiljer nåt.

Kul test. När video kommer får ni se lite hur de skar.
C85 kedjan och Stihl kedjorna har kapat 5 trissor mer eller så sen förra testet, men det borde inte påverka nämnvärt. Tio trissor ska de väl klara utan att påverkas nämnvärt.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

totte  
#511345 Jonsered 2171 med kedjor på 20" och 18" svärd.

Vi körde även en Stihl 35RS men det blev tyvärr ingen video av det, pga fummel med knapparna på kameran.

Oregon 73LPX


Oregon 73EXL


Oregon 73EXj


Oregon 73DPX


Windsor 58AG


Oregon 73LP


Stihl 35RM


Hva C85


Två kedjor på Hva 339XP

Oregon 95TXL


HVA X-CUT SP33G

Avatar Fallback

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

MDin  
#511388 Jaha... Tittat på alla filmerna å kan inte avgöra vilken är bäst.
Vilken var det?????

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

totte  
#511400 Jag har tagit tiden på hur lång tid det tar att göra fyra skär, två nedåt och två uppåt. Nogrannheten är inte större än en halv sekund hit eller dit. Så ser ni också att i vissa fall så slinter sågen ur skäret lite och det skiljer lite på om det finns kvist eller inte. Så det är ingen vetenskap det här men det ger i alla fall rätt intressant underlag för funderingar.

Kedjor på Jonsered 2171:

73LPX: 18 s
73EXL: 18 s
73EXJ: 18 s
73DPX: 21 s
Windsor: 22 s
73LP: 26 s
Stihl: 20 s
Hva: 26 s

Det som är riktigt intressant är att se hur Oregons gamla goda 73LPX står upp mot de två nya EXL och EXJ. Där är det också att notera att det inte är någon märkbar skillnad på mejseltandade EXL och halvmejseln EXJ.

Rättelse: EXJ är samma som EXL men s k skipkedja, d v s färre tänder. Mindes fel där.

Man kan misstänka att Hva-kedjan har blivit slö på något sätt eftersom den ligger såpass långt efter. Den liksom 73LPX har varit med i ett tidigare test.

Det var synd att det inte blev en video på Stihl 35RS, vi hade alla det subjektiva intrycket att den skar riktigt effektivt, gissningsvis jämbördig med de tre första Oregonkedjorna.

Annars tycker jag att det testet visar är att det är oerhört små skillnader på kedjorna i kaphastighet. Det som märks för den som sågar är hurpass olika kedjorna hugger och vibrerar. Där hoppas jag att Johan har något att säga om några av kedjorna.

Min slutsats av det är att hur bra kedjan filas är avsevärt mycket viktigare än vilken kedja det är. En annan slutsats är väl att i avverkning i normal svensk skog torde valet av kedja snarast handla om att välja den som går mjukt och säkert. Skillnader på några få sekunder i kaphastighet är försumbart.

Vid huggning av grovt löv är kapförmågan förstås viktigare, liksom för den som står på vedbacken med sågen. Fortfarande är skillnaderna mellan de olika kedjorna inte särskilt avgörande, när man väger in all tid som går åt för annat än sågandet. Den enskildes förmåga att hålla skarpt är nog det som avgör hur arbetet går enligt vad jag tror.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511401 Dessa är ju rätt ut ur lådan allihop. Och skulle man fila dem tror jag resultatet blir ännu jämnare eftersom vissa av dem inte går att få lika igen eftersom de är slipade lite märkligt för att sedan rundfilas.

Oregon håller ju kvar vid sin form på skären i stort sett så det borde inte behövas mycket för att få dem lika bra eller bättre.

LPX svor jag gruvligt över när de kom. De gick inte bra i stock, hoppade o jävlades hela tiden så LP var o föredra då.
Efter ett tag fick de ordning i leden och LPX funkade faktiskt riktigt bra. Så pass att den höll jämna steg med LGX vilken hade blivit lite bättre o mer lättfilad än LG. Minns det gick en hel del Windsor med samma tand som LG och 2/3 av priset.
Har kört slut på dem så det blev ingen sån testad. Även LG hade jag slut på och eftersom Oregon inte vill sälja LGX här hade jag inte den heller.

Känner mig trygg nu när jag vet att de nya funkar o ser bra ut. Misstänker att dagarna nu är räknade för LPX.

Stort tack till Oregon USA och William för vi fick lov o testa kedjorna. Det tar nog ett tag till innan de är tillgängliga i butik här.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

johan eriksson  
#511413 Jepp, ska delge mina högst personliga tankar.
EXL, mejseltand, snabb kapning, skapligt instick, något studsigare än LPX.

EXJ, samma som EXL fast Skipkedja, dvs dubbla avståndet mellan tänderna, kommer bäst till sin rätt på långa svärd. Vi får se om den kommer att säljas här.

LPX, en klassiker som de flesta här nog har provat. Snabb, stadig och behaglig.

DPX, här har vi min nya favorit, en semichisell, något långsammare i kapning, skär mjukt, lugna fina instick, vibrationsfri. En väldigt behaglig kedja. Kommer att sitta på min 2171 framöver.

Windsor, 58AG, en semichisell. Jag upplevde den som något trögare än DPX, men tiden visar ju något annat.

73LP, märkbart långsammare, men nu är det kedjor out of box, och dom har blivit bättre med tiden. Hade den varit filad en gång så hade man nog inte märkt någon skillnad.

Stihl, en semichisell, går inte riktigt lika mjukt som DPX, beror förmodligen på att den inte har vibrationslänken som finns på DPX, men behaglig att använda.

Husqvarna C85. För mycket höknäbb, aggressiv och studsig. Ska testa hur den blir när man filat den, men som den kommer så är den ingen favorit.

Så till .325 kedjorna.
Ganska likvärdiga, något övertag för Hva SP33. Tror jag kommer att välja Husqvarnas kedja här framöver.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511415 Jag förstår du gillar vibrationsfritt eller så nära det kan bli.
Vi pratade ju lite runt testet men det hanns inte med så mycket sammanfattning och erfarenhetsbyte. I detta test var det bara du som körde för det skulle bli så jämförbart som möjligt. Ska på o kapa lite senare o jämföra med lite olika träslag tänkte jag.
Sen när det ska filas kan vi ta o filma lite efter filning o se om nåt ändras.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

johan eriksson  
#511416 Ser jag fram emot :-bd

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511428 Det känns som att det är ganska OK att hålla sig till LP/LPX både för fällsågarna (670/2095) och standardsågarna (346/2253). Den gamla 242:an får fortsätta med 21BP 😀

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511430 Jo. Det är nog inte helt ointelligent
242 gillar Super 20 kedjan.
Inte många 40cc såg idag som drar den lika bra. De flesta gillar den lite mindre 95 kedjan.

Avatar Fallback

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Hema  
#511467 Skipkedjan känns allt lite intressant, snabbaste tiden men bara hälften så många skär att fila. Fast då kanske det blir till att fila oftare.?

Avatar Fallback

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Hepo  
#511475 Hej kan kan man ha längre svärd om man kör med skippkedja eftersom det är färre tänder som sågar så om sågen tex klarar 20 tum med exl kan mam då köra några tum längre om man har exj?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).