SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Besök i John Deeres CTL-fabrik i Joensuu

6 inlägg 9526 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Besök i John Deeres CTL-fabrik i Joensuu  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#511253 Det tillverkas ca 4000 s k CTL-maskiner (större, ändamålsbyggda skotare och skördare för kortvirkesmetoden) per år idag och den som tillverkar allra flest CTL-maskiner i egenskap av global marknadsledare är John Deere. John Deere må vara ett amerikanskt bolag men alla deras skördare och skotare tillverkas i Finland liksom alla skördaraggregat för deras hjulburna maskiner. Skogsforum passade på att besöka John Deeres fabrik i Joensuu när vi var på Finlandsturné häromveckan. Det var en mycket intressant dag och här kommer lite bilder och text från besöket.

John Deeres skogsmaskintillverkning har djupa rötter i både den svenska och finska skogsteknikutvecklingen och man kan nog utan överdrift påstå att i John Deeres CTL-rötter ryms en betydande del av nordisk skogsmaskinhistorik. Se mer om detta i tråden (John Deeres skogliga släktträd

Man behöver inte vara tekniknörd för att tycka att dagens skördare och skotare är otroligt häftiga och imponerande maskiner. Maskinerna har spjutspetsteknik när det gäller hydraulik och elektronik och de ska hålla för en mycket intensiv användning i krävande miljöer där belastningen stundtals är extremt tuff. Kunderna kör med pressade marginaler och varje timmes stillestånd betyder förlorade intäkter och extra kostnader. Omvärldens krav när det gäller avgasutsläpp har skärpts steg för steg (Se tråd Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner) och när steg IV infördes 2014 var tillverkarna tvungna att ”lyfta sig själva i håret” för att klara av kraven. Vilket de verkligen gjorde! Nästa år införs ytterligare en skärpning i och med steg V men den anpassningen kommer tillverkarna att klara enkelt då det inte innebär så stor skillnad från dagens steg IV. Trots allt mer avancerade maskiner har den tekniska utnyttjandegraden (TU) förbättrats successivt över tid och maskinernas kapacitet är klart imponerande.

Allt det här ska ses som en viktig bakgrund till varför dagens skogsmaskiner ser ut som de gör och byggs på det sätt de byggs. De byggs för att hålla och producera och de byggs för att maskinförarna ska ha en bra miljö oavsett klimat och terräng. Resultatet har blivit allt kraftigare maskiner som också blir tyngre och tyngre vilket kompenseras med bredare hjul, längre boggi med band och bättre traktplanering i fält.

En riktig fabrik
När vi kom till John Deeres fabrik i Joensuu ska jag villigt erkänna att jag förväntade mig en ”monteringsanläggning” där förproducerade komponenter monterades ihop till en färdig skogsmaskin. Men så var inte alls fallet. I John Deeres Joensuu-fabrik svetsas och tillverkas alla ramar och alla kranar från grunden. Tillverkningen liknar i det här skedet det vi såg hos Ponsse (se Fredriks tråd Ponsse - skogsmaskinen, företaget och nya fabriken). John Deere tar in tillskurna och bockade ståldetaljer från sin underleverantör varav det mesta verkade vara höghållfasthetsstål från SSAB. Alla delarna jiggas och punktas ihop av svetsare innan ramen sedan tas över av en svetsrobot som gör klart allt det egentliga svetsarbetet.

1525727707_p1030825.jpg


1525727706_p1030828.jpg


1525727708_p1030826.jpg


1525727708_p1030833.jpg


När ramarna är färdigsvetsade går de in i bearbetningsmaskinen som automatiskt och med hjälp av hundratals olika verktyg gör all bearbetning, fräsning, borrning, gängning och finjustering av mått och toleranser. När bearbetningen är klar går ramarna till målning och sedan direkt ut på monteringslinan.

1525727708_p1030836.jpg


Varje maskin byggs mot order
Parallellt med ramtillverkningen byggdes även kranfundamenten och kranpelarna samt övriga delar till kranarna. Gjutgods från finska gjuterier svetsades ihop med stålkomponenter av SSAB-stål och även dessa gick sedan till bearbetning och målning. Därefter till kranarnas monteringsstation som låg ”parallellt” med maskinernas monteringslina. Det här innebär att byggnationen av varje maskin påbörjas på fler ställen samtidigt i fabriken: ram, kran, motor, lastrede... Maskinerna byggs enbart mot order och det innebär att varje maskin är specad exakt med vad den ska ha för utrustningsnivå innan den börjar tillverkas.

1525727708_p1030824.jpg


Sju maskiner per dag
Alla maskiner byggs utefter samma lina oavsett modell och det tar åtta dagar från det att en maskin påbörjats tills den är klar att skeppas till kund. Joensuu-fabriken klarar en tillverkningstakt om åtta maskiner per dag inom nuvarande anläggning men då det är svårt att få fram komponenter i tillräcklig takt så ligger man idag på ca sju vilket innebär knappt 1400 maskiner på ett helår. Det är imponerande siffror och en utrymmessnål tillverkning!

Olika motoralternativ - som natt och dag
När maskinens fram och bakram monterats ihop och hjulställen kommit på plats monteras hydrauliken. Bredvid monteringslinan görs motorerna klara för ”sin maskin”. John Deeres fyrcylindriga motorer kommer från deras motorfabrik i Frankrike medan sexorna kommer från USA. Motorerna byggs på med all den avgasreningsteknik som behövs beroende av vilken marknad maskinen ska till. När vi gick förbi motorstationen stod en färdig steg IV-motor bredvid en ”ryssmotor” med steg IIIA-teknik och skillnaden var verkligen slående. John Deeres motorer som levereras idag inom EU och i Nordamerika uppfyller i princip redan steg V-nivån som träder i kraft 2019 även om de fortfarande klassas som steg IV.

1525727707_p1030837.jpg


1525727708_p1030838.jpg


Slutligen så monteras hytten (som kommer från en underleverantör i Danmark), all elektronik och maskinens kran som färdigställts intill monteringslinan. Däcken monteras, alla vätskor fylls på och maskinen kan sedan rulla ut för att sedan sättas i en omfattande test- och kalibreringsprocess innan den sedan är klar att skeppas iväg med lastbil till väntande kund.

All maskintillverkning samlas i Joensuu
John Deeres Joensuufabrik har en lång historik och det har byggts skogsmaskiner här sedan 1972. I början var det Lokomo-skotare som byggdes här. När sedan Rauma Repola började köpa upp de svenska tillverkarna ÖSA, Bruun och Kockums så flyttades successivt mer av skotartillverkningen hit. Efter att John Deere köpte Rauma-Repola/Timberjack år 2000 beslutades om att lägga ledning och all utveckling för CTL-verksamheten i Tammerfors och att samla all tillverkning till Joensuu. Det här innebar att tillverkningen av skördare och aggregat flyttades från Filipstad till Joensuu år 2003. Några år senare, under Elmia Wood 2005 bytte maskinerna helt namn och färg från Timberjack till John Deere.

John Deere har idag ca 65 000 anställda i hela koncernen efter det senaste förvärvet av tyska Wirtgen. CTL-verksamheten i Finland har ca 700 personer anställda. Av dessa finns ca 250 i Tammerfors (varav ca 150 ingenjörer) och 450 i Joensuu. Av Joensuus anställda arbetar ca 350 i fabriken med att bygga maskinerna och 100 personer arbetar med stödjande funktioner.

2008 lanserade John Deere sina E-modeller och 2015 kom G-serien med steg IV-motorer. De sista maskinerna i G-serien, två mindre skotare, förväntas presenteras senare i år. Troligen på Metko-mässan i augusti. Innan året är slut har det tillverkats 10 000 skogsmaskiner av E- och G-modell i Joensuu-fabriken och totalt har det fram till dags dato byggts 30 000 skogsmaskiner i den här fabriken.

Skördaraggregaten
John Deeres skördaraggregat byggs i en separat fabrik i Joensuu. Ramarna görs av det finska stålbolaget Outokummin Metalli Oy som även är delägare i bolaget Warratah-OM Oy som är det företag som bygger både Warratahs mindre aggregat samt alla John Deeres CTL-aggregat.
Värt att notera är att även om det är ett finskt stålbolag som tillverkar aggregatramarna så byggs de mestadels av SSAB-stål. Det kan ju vara en liten tröst för en svensk som sett hur många fina svenska skogsmaskinmärken ändat sina dagar i Finland. :((
Outokummin Metalli äger även företagen Pentin Paja (som tillverkar Narva stegmatare och energigripar) och Koneasapalvelu (som säljer KOPA band och maskinkomponenter).

Ryssland största marknaden
Även hos John Deere är Ryssland idag den enskilt största marknaden för CTL-maskiner. Sverige var tidigare den största CTL-marknaden både för skotare och skördare både globalt och för John Deere men förändringen de senaste åren har gått snabbt i östlig riktning. Maskinerna som går till Ryssland har generellt sett ett enklare utförande (hytt, motor…) och de går många timmar per år. Ju längre österut i Ryssland, desto enklare standard...

John Deere har en stark position på den svenska marknaden och är sedan ”urminnes tider” marknadsledare även om avståndet till främst Komatsu minskat något under vissa år. Jag tror att John Deeres svenska rötter har en positiv betydelse för hur de svenska entreprenörerna ser på varumärket och det finns nog en och annan som fortfarande betraktar John Deeres bäststäljande skördare: JD 1270 – som en svensk "Filipstadsmaskin".

Nyheter på Metko
Skogsforum kommer att bevaka kommande produktlanseringar från John Deere och vi vet i dagsläget att det kommer några mindre skotare i G-serien. Sen återstår det att se om det blir några fler överraskningar på Metko i år? En maskin som saknas av vissa är den mindre skördaren 770 som inte uppgraderades och följde med när E-serien lanserades för många år sedan (John Deere 770E). Det finns helt klart en marknad för en mindre skördare i södra Sverige, Frankrike, Tyskland och kanske några fler länder. Tyvärr verkar det vara svårt idag att bygga en mindre maskin med de krav som finns på motorer och förarmiljö men det går ju bevisligen att bygga Rottnes H8 som enligt uppgift säljer riktigt bra. Utmaningen är kanske främst att få ekonomi i att bygga de mindre maskinerna? Men låt oss överraskas!

Vill du läsa mer om hur John Deere Forestry i Finland blev John Deere Forestry så finns en liten historiebeskrivning här John Deeres skogliga släktträd



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Besök i John Deeres CTL-fabrik i Joensuu

Vardon  
#511286 Köpte ni nån grön då?

Användarvisningsbild

Re: Besök i John Deeres CTL-fabrik i Joensuu

Torbjörn Johnsen  
#511289 Nej, det är alldeles för svårt att välja färg :d Vi kanske borde skaffa en av varje... i skala 1:32 typ :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besök i John Deeres CTL-fabrik i Joensuu

Erre  
#511329 Köp en grön å en gul å lotta ut bland medlemmarna. :d

Användarvisningsbild

Re: Besök i John Deeres CTL-fabrik i Joensuu

Cruiser_no1  
#511347 Jag har nåt minne när E-serien lanserades att krantornen till skördarna gjöts i min hemstad Ljungby på KeyCast, men jag kan ha fel. Vi hade själva en 1270E -10 års modell med serienr 2012 och på den har jag för mig det stod KeyCast på
krantornet ingjutet.

Användarvisningsbild

Re: Besök i John Deeres CTL-fabrik i Joensuu

Göt  
#511421 Bra artikel :-bd :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).