Verkstan

Belysning verkstad

10 inlägg 5706 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belysning verkstad

Värmlänning  
#511090 Jag behöver skaffa mer belysning i verkstad och övriga ekonomibyggnader. Har idag gammal lysrörsarmatur. Är inne på att skaffa ledbelysning. Kan ni rekommendera några alternativ? Helst med utbytbar ljuskälla!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Belysning verkstad

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511096 De Led armaturer som jag monterat på jobbet, är långa som lysrörsarmaturer är ljuskällan inte utbytbar på samma vis som tex lysrör utan antingen ett kapslad stav som drivs direkt av nätspänningen eller typ en rad med dioder som har ett löst drivdon.
I bägge fallen blir de till att pilla bort trådar vid byte

Användarvisningsbild

Re: Belysning verkstad

JensSkoog  
#511129 Har inte testat dom, men här i staden finns en LED-affär och där finns led-lysrör
som kan användas i gamla armatur. Man behöver bar ta bort tändaren.

Kommer i det hela så mycket nytt hela tiden, så jag
skulle söka en professionell LED-ÅF och fråga.

Avatar Fallback

Re: Belysning verkstad

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511135 Be någon räkna på alternativen om det är många armaturer. Det är inte alltid som led är ekonomiskt bäst. Ha även koll på vilket ljus armaturerna ger d.v.s k-värdet.

Det är långa drifttimmar som räknar hem led. Många tänd/släckningar i förhållande till drifttid kan bli dyrt.

Avatar Fallback

Re: Belysning verkstad

bgl  
#511138 Tänk på att inte sätta in punktbelysning av någon sort som ger skuggor vid arbete.
Bästa plats för armaturer i lite mindre lokal är ofta på väggen med belysning 45 grader neråt.

Användarvisningsbild

Re: Belysning verkstad

Chris983  
#511140 Jag har kört följande från Feltema:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000038322/

De fungerar bra. De jag haft längst har inte gått sönder än. De är nog inne på tredje året och används flitigt (köksbänksbelysning). Jag tror bara det är lönsamt att byta när ett lysrör i armaturen gått sönder men då byter jag samtliga lysrör i armaturen. De kräver ingen ändring av armaturen, bara sätta in nya lysröret och nya "glimtänaren" så fungerar det. Det är dock viktigt att rören vänds åt rätt håll annars får de ingen ström.

Avatar Fallback

Re: Belysning verkstad

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511157
Chris983 skrev:Jag har kört följande från Feltema:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000038322/

De fungerar bra. De jag haft längst har inte gått sönder än. De är nog inne på tredje året och används flitigt (köksbänksbelysning). Jag tror bara det är lönsamt att byta när ett lysrör i armaturen gått sönder men då byter jag samtliga lysrör i armaturen. De kräver ingen ändring av armaturen, bara sätta in nya lysröret och nya "glimtänaren" så fungerar det. Det är dock viktigt att rören vänds åt rätt håll annars får de ingen ström.
Ett billigt alternativ:-). Fick pay-off till ca 3000h jmf med livslängd 15000h.

Användarvisningsbild

Re: Belysning verkstad

hlb  
#511184 Jo det är sant. Biltema misslyckas ibland och säljer bra grejor billigt. Jag har installerat 44 rör och de har gått halva dygnet en vintersäsong utan fel. Mycket nöjd med ljuset.

Avatar Fallback

Re: Belysning verkstad

Värmlänning  
#511218 Tack för era tips! Tar gärna emot fler!

   TS
Avatar Fallback

Re: Belysning verkstad

Värmlänning  
#512121 Kommer nog beställa dessa traditionella... http://www.swedol.se/lysrorsarmatur-ip65.html
borde väl gå att konvertera i framtiden? Frågan är vilken storlek man skall skaffa :???:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).