Föryngring

Plantera hybridpoppel

9 inlägg 4604 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera hybridpoppel

Crillaz  
#510964 Idag har jag och min sambo planterat hybridpoppel.
Det är ett litet experiment. Hoppas de tar sig.
Fortsättning i morgon.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Höglandserik  
#510976 Kul att se fler som satsar på poppel! Ert experiment ser ut att likna vår poppelplantering. Vi har hyfsat högt mark-pH men tar ändå lite aska i plantgropen och runt plantan. Förhoppningsvis ger det ger plantorna en riktigt gynnsam start!

Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Crillaz  
#510984 Aska har vi inte tänkt på. Det kanske vi borde testa.
Har ni också satt med ca 3 meters förband?
När planterade ni ert?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Höglandserik  
#510985 Ni ser ut att sätta på gammal skogsmark, stämmer det? Då kan lite aska vara bra för mark-pH. Inte för mycket bara så att det bränner rötterna. Vi satte förra helgen, cirka 3 meters förband vi med.

Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Crillaz  
#510987 Ja det är gammal skogsmark. Det stod främst gran där tidigare. Det är en sluttning ner mot en sjö.
Framöver funderar vi på att hugga ner granen och björken i ett par gamla odlingsmossar och plantera poppel där också. Den marken tror jag är mer lämpad än där vi testar nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Höglandserik  
#511008 Det kan nog fungera bra där ni har satt. Som du beskriver det borde det finnas rörligt markvatten och vara hyfsade boniteter. Popplar är ena väldigt törstiga rackare.
pH på ett granhygge är ju runt 5 och de trivs bäst vid pH över 7. Så lite aska skadar nog inte i alla fall, det är min teori. Vad gäller mossodlingen så kan det bli lite knepigt om det är ren torvmark. Helst ska det vara mineraljord inblandat. Tror de har svårt med humussyror som avges från torvmarker.

Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511030 Stängslar ni in området eller ska hybridpoppeln klara sig från viltet?

Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Höglandserik  
#511063 Vi stängslar inte. Vi satte ett område förra året utan stängsel. Där blev det sommarbetat litegrand av rådjur. Efter att vi behandlade med Trico i höstas har det har klarat sig utmärkt, inge mer betesskador efter det. Efter denna växtsäsongen kommer plantorna vara 2,5-3 meter så möjligen att de ska behandlas i höst igen också. Jobbar man i liten skala som vi gör är det så oändligt mycket billigare att inte stängsla att det inte ens var ett alternativ för oss.

Användarvisningsbild

Re: Plantera hybridpoppel

Crillaz  
#511065 Vi tänker inte heller stängsla. Det blir besprutning.

Äntligen klara nu. Lyckades välja de två varmaste dagarna på året tror jag.
Vi fick ett trettiotal över. De får vi sätta i veckan på ett annat ställe.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).