Traktorer och processorer

100.000 timmar med Victor skotare

53 inlägg 21248 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507318 De här med öppna kedjor i drivningen har funnits på flera, drivning av främre hjulet på TEG och på 958 mfl, sen hur bra de funkar i längden kan väl ägare av sånna svara på

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Blivande snickare  
#507329
Elfving skrev:
kjugekarlsson skrev:
tallen100 skrev:Vid bra terräng och en van förare kan den säkert prestera lika bra som en modern maskin, å ser man till tomvikt och lastvikt och den låga bränsleförbrukningen så är det en mycket effektiv maskin.
Men Komforten är väl en aning sämre :mrgreen:

Intressant teori även om jag själv starkt tvivlar på det [emoji20] [emoji9]


Det är bara att glömma att den skulle kunna prestera ens i närheten av en modern skotare.
Hur driftsäkert kan det vara med öppen kedjedrift? Ser lite tveksamt ut. Hur ofta måste det renoveras inom 100000 timmar?

Sägs i första klippet att den är renoverad 5 gånger :smile:

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507333 Oavsett hur mycket eller lite, hur bra eller mindre bra den är så är det en häftig skapelse och roligt att se någon hantera grejerna så bra! 😀

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

tallen100  
#507346
kjugekarlsson skrev:
tallen100 skrev:Vid bra terräng och en van förare kan den säkert prestera lika bra som en modern maskin, å ser man till tomvikt och lastvikt och den låga bränsleförbrukningen så är det en mycket effektiv maskin.
Men Komforten är väl en aning sämre :mrgreen:

Intressant teori även om jag själv starkt tvivlar på det [emoji20] [emoji9]

Bortser man från komforten så har det inte hänt särskilt mycket på skotarsidan sedan slutet på sextiotalet,
Annat än dom blivit större och lastar Mindre sett till sin egna vikt, körhastighet i terrängen har väl minskat lite också om jag inte är ute och cyklar :geek:
Så är det inte krävande terräng så tror jag den skulle ha chans att hänga med särskilt vid lite längre körväg, mycket beroende på att den kan köra nån ynka kilometer snabbar vid fin terräng...

Användarvisningsbild

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

bodaedet  
#507456 Hydrauliken har då gjort stora framsteg sen -60 talet. Sen har jag svårt att tro att en kockum 836 kör snabbare i skogen än en modern skotare, blir nog tufft att sitta kvar i hytten iaf.

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507460 En kul apparat var det. Fast om man jämför med en riktig skotare blir det ju bara fel. Impad av byggmästaren även om han har livlig fantasi när det gäller drifttiden.

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Skotar Jocke  
#510716 Jag var i kontakt med denna man en gång i tiden.
Jag frågade om han kunde köra ett litet blötmarksområde jag inte kom ut på med min Gremo 804.
Han tackade nej då han har fullt upp och inte kan ta på sig mer jobb...

I konversationen frågade jag lite om vad det är för maskin och han förklarade att det är ett hemmabygge sedan sextiotalet han gjort på en BM Viktor, och är liten och lätt, så blötmarker var inget problem.
Han berättade att han renoverat motorn fyra gånger och den är fortfarande i drift efter alla år.

Kan det vara så illa att han varit tvungen att renovera motorn en gång till då jag minns att vi pratades vid någonstans år 1995.

Frågan är om en modern timmräknare klarat att överleva denna maskin ? Mellan tummen och pekfingret så ligger nog denna "mackapären" däromkring sina hundratusen timmar :wink:

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510788 Är fortfarande övertygad om att driftstiden är en skröna men tagit isär motorn fem gånger kan han ha gjort för det.

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Hema  
#510989 Kan det vara som så att det är något fel på timmätaren? Fel som i fel eller att den inte är/var korrekt från början och när det blir femsiffrigt på räkneverket, så blir det procentuella felet praktiskt ganska många timmar? Jag menar hur många dubbelkollar att timmätaren är exakt?

Det viktiga är att inte felet är så stort mellan servicetillfällena.

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511003 Som jag skrivit förut är detta inte troligt med det ekipaget.

100 000 timmar sedan 60-talet blir då låt oss säga 55 år utav drift vilket skulle behöva ge 1800 timmar om året drygt i snitt. VARJE ÅR! I 55 år... Är detta troligt? Nej. Är detta rimligt? NEJ!

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Hema  
#511007 Har någon sagt emot dig?

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

tallen100  
#511018
kjugekarlsson skrev:Som jag skrivit förut är detta inte troligt med det ekipaget.

100 000 timmar sedan 60-talet blir då låt oss säga 55 år utav drift vilket skulle behöva ge 1800 timmar om året drygt i snitt. VARJE ÅR! I 55 år... Är detta troligt? Nej. Är detta rimligt? NEJ!


Har han renoverat och hållit efter grejorna och haft körning, så är det väl inte konstigare att han kört heltid med traktorn i 50 år än att någon annan suttit lika många år och lika många timmar i fem eller tio olika maskiner.
Visst dålig komfort och omodern men desto enklare att hålla igång och troligen perfekt vid blötmarker och andra känsliga ställen, och det finns ju faktiskt några enstaka som kör proffisionellt med häst ännu :wink:
Och som jag fattade i klipper så hade han hytt på den förr, var det oväder nu så stannade han inne :mrgreen:


Har han renoverat motorn fem gånger så har den gått ruskigt mycket, Victor motorn slits inte ut särskilt enkelt så länge olja och kylvatten finns i efter ordning.

Hur som helst så är det en smidig och smart pryl som ser ut att gå i många timmar till :wink:

Användarvisningsbild

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

uppsale  
#511089 Börjar inte dom gamla volvo räkna timmar vid typ 13-1400 i varv med?
Tomgång räknas väl inte på dom?

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Skotar Jocke  
#511123 Ha ha :wink:
Detta var ju en kul tråd...
Det kan ju vara 100,001 timmar också.
Mellan tummen och pekfingret utan en massa vetenskpligt, så är nog en vettig uppskattning i all hast när en journalist frågar, 100,000 timmar bra och är troligtvis nära sanningen ;)

Användarvisningsbild

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

loppan  
#511125 Jag tycker som sagt att kalkylen på maskin är intressantare då den drar lite bränsle per timme,har troligen bra lastindex samt är avskriven flera gånger om.
Den behöver nog inte ha så hög timpeng för att gå ihop.

Att den inte gått 100.000 timmar tror jag nog de flesta är överens om,material tröttheten hade tagit den.
Men den kan ha gått över 50.000 timmar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).