Skotare

Hur många grader kan det luta utan att en skotare välter

21 inlägg 14277 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur många grader kan det luta utan att en skotare välter

Ellingsson  
#342 ja hur många grader kan det luta innan en skotare välter typ?,då menar jag med fullt lass på vi kan säga att det är ett lass såg timmer på en 1110D



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Fredrik  
#343 Hej,
Kunde inte hålla mig utan sökte på nätet.

John Deere rekommenderar:

<15% lutning i sidled
<40% lutning i längsled

Detta gällde dock 1410.

Tja alltid något!
MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ellingsson  
#368 okej men hur får man det till grader då?

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#369 Tjena,

Hmm, jag vet inte riktigt (har inte kollat vidare heller).
En tanke kan vara att 90 grader är 100%.
Isåfall är 15% = 13,5 grader.
Men som sagt en tanke, vet ej om det stämmer.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#385 jo jag fick de till samma antal grader,men det kan ju aldrig stämma tycker jag,måste åtminstonde gå att luta vagnen iaf 25-30 grader känns de som

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387 man kör tills vangnen rammlar då vet man hur mycket den tål

Avatar Fallback
skogs-per  
#454 vad jag mins så såg jag ett program där de testade l200 å nissan king cab med fler.. å om jag inte mins fel så fick l200 luta 45 grader..

Avatar Fallback
Fredrik  
#507 Hej,
Det kan nog stämma med en maxlutning på ca 15 grader.
Det blir ju rätt så bra överhäng med kran och fullast, dessutom måste ju boggin kunna slå i ändlägena, och då bygger man ju uppåt.

Bild


Men man kan ju välta i utförslut också!

Bild


Bilderna kommer från lantbruk.com

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ellingsson  
#508 ja det kan nog stämma ändå!...grisigt lass på valmeten iaf!...bryr sig åkarna mycket om hur vältorna ser ut då dom ska lasta på sina timmerbilar?,jag har sett väldigt fula vältor ligga på timmberbilarna och när man är stressad och ska lasta av blir det ju inte alltid 100% snygg,men oftast brukar man ju försöka lägga så fint det går!

   TS
Användarvisningsbild

Traktorn

swe#kipp  
#511 Hahaha ,,,
traktor vurpan skedde i grann kommunen, Smedjebacken tror jag det var,
han som satt i klarade sig bra men var sjukskriven i två veckor :)

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519
acke skrev:ja det kan nog stämma ändå!...grisigt lass på valmeten iaf!...bryr sig åkarna mycket om hur vältorna ser ut då dom ska lasta på sina timmerbilar?,jag har sett väldigt fula vältor ligga på timmberbilarna och när man är stressad och ska lasta av blir det ju inte alltid 100% snygg,men oftast brukar man ju försöka lägga så fint det går!

jo dom bryrsig om hur traven ser ut dom sitter ju ganska o skydat om traven skulle välta och sen tycker dom inte om att ändbanka virket hela tiden

Avatar Fallback
Ellingsson  
#520 okej,men typ sågvirke tall och gran,det brukar jag aldrig ha några problem med,men där vi kör nu är det så små massa bitar eftersom dom har tagit ner talltimmret till 12 CM,men jag tror dom kan lasta det utan några större problem.

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533
acke skrev:okej,men typ sågvirke tall och gran,det brukar jag aldrig ha några problem med,men där vi kör nu är det så små massa bitar eftersom dom har tagit ner talltimmret till 12 CM,men jag tror dom kan lasta det utan några större problem.

erat klen virke det kallar vi för kubb då det betalar sig bättre änn klentimmer i min region
timmer det brukar dom inte klaga över men när man kommer ner på korta längder och diameter så blir dom lätt ireterade när det inte är ändbankat
själv försöker jag att hålla +-10cm på ändarna men kommer man upp till 25-30 i änd variationer då brukar det bli knorr på dom

Användarvisningsbild

Re: Hur många grader kan det luta utan att en skotare välter

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7607
acke skrev:ja hur många grader kan det luta innan en skotare välter typ?,då menar jag med fullt lass på vi kan säga att det är ett lass såg timmer på en 1110D


Det beror ju inte bara på lutningen,man kan ju vicka ikull på nästan plana marken om man kör för fort över en stor sten lr. liknande.
De vanligaste "tippningarna" sker faktiskt där det är rätt fin terräng och beror på att man kört för fort så inte boggien hinner "arbeta". När det är lite snedlut osv. kör man oftast så pass sakta att de inte är nån fara,lutar det för mycket lägger man ut en knippa som mothåll.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7639
Fredrik skrev:Men man kan ju välta i utförslut också!



MvH Fredrik


Hej.Jag skall börja köra fram ved i en ganska kraftig lutande terräng.Det är både sidolut och med och motlut.Jag kör BM 350 och jag undrar vad den klarar i sidolutning.Det kanske slutar med att jag får hugga upp en ny väg så man slipper situationen på nedersta bilden. :shock:
cpt.Kirk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).