Traktorer och processorer

Strulande turbinkoppling (valmet 855)

37 inlägg 14954 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

källshult  
#510894 Verkstadshandbok och instruktionsbok går att köpa på olssons i ellös

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

källshult  
#510896 Verkstadshandbok kostar 1095 plus moms är ett mycket bra hjälpmedel när man ska skruva

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

snurra  
#510897 Finns en äldre handbok på Maskinisten.net att ladda ner om du anmäler dig som medlem, men den ger inte så mycket information, och en del skruvande blir det när du måste dela den

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

snurra  
#510902 Nu var ju den jag tänkte på för 6000 serien män är ju samma turbin typ

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Forestboy  
#510904 Minns inte så noga men borde sitta ett hål under batteri vart man kan fylla på oil. Snurra på turbin så påfyllnings pluggen blir upp. De nyare har ivf lucka upp och ner...

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511349 Laddade ner från Valtra för några år sedan, dessa traktorer är delbara med lastare på, om den inte har ram bakåt . Går att dela ute, ett par domkrafter och två kilar på varsin sida för att hindra vaggning av framaxeln.

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Amatörhuggare 62  
#511364 Köp olikfärgade stripes att märka slangar å sladdar. Perfekt när man skruvar ihop. Underlättar.

Pallbockar m steglös inställning också bra.
I allmänna Valmet 6000 tråden.
Finns bilder på delning.
Mvh Amatörhuggare
Lycka till m skruvandet

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#511386 Tack för de glada tillbuden. Ska kanske ge det ett försök att dela på traktorn ändå. Är det rätt uppfattat att 855 och 6000 serien har liknande drivlina?

   TS
Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Amatörhuggare 62  
#511391 Jo drivlinan är rätt lika.
Skiljer väl på vilken turbin som sitter i.
Voith eller Transfluid heter dom olika turbinerna.

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

snurra  
#511397 Som sagt mycket skruvande blir det, ta det lugnt och metodiskt, jag kör med burkar för de olika skruvarna och använder kameran som hjälp

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#512580 Liten uppdatering ifall att någon är intresserad.

Äger traktorn tillsammans med min farbror (jag har tagit över min fars del) och vi har kommit fram till att vi ska börja med prova byta olja i turbinkopplingen och se till att rätt nivå fylls på igen.

Men i helgen sprack en hydrual slang till styrningen så den avsatta mekartiden gick åt till det istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

snurra  
#512617 Som sagt mycket skruvande blir det

Användarvisningsbild

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

källshult  
#512619 Kan hålla med att det är en del skruvande men det är lättare med traktor .håller på att byta koppling och svänghjul på en xc 70 har skruvat hela helgen och är inte klar än har skruvat ca 20 timmar med bilen

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Forestboy  
#512668
Vilsten skrev:Liten uppdatering ifall att någon är intresserad.

Äger traktorn tillsammans med min farbror (jag har tagit över min fars del) och vi har kommit fram till att vi ska börja med prova byta olja i turbinkopplingen och se till att rätt nivå fylls på igen.

Men i helgen sprack en hydrual slang till styrningen så den avsatta mekartiden gick åt till det istället.

Måst man dela på 805. Nyare 6000 serie går byta olja utan att dela vill jag minnas...

Användarvisningsbild

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

källshult  
#512678 ska man bara kolla oljan och byta så behöver man inte dela på den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).