Föryngring

Planteringstakt Barrot

61 inlägg 29032 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510813 Du jag stod i matkällaren och förberedde 250 plantor, tog ca 2 timmar (trär även på skydd). Knappt ståhöjd, kallt, mörkt och fuktigt. Bra för plantorna, inte så bra för mig! :D Att vara på hygget och plantera är det lilla!

Med förberett i hinkar, omarkberett hygge med en j-a massa ris gjorde jag ungefär 100 plantor/timme. Har fortfarande svårt att få ner rötterna i gropen, antingen har jag för långa rötter eller för liten grop. 1 gång på 10 flyter det på kanske.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

boksson  
#510818 Ha ha. Samma för mig 😃. Jag har ännu inte fått in snitsen på grävandet än, alltid får jag ner med handen i hålet och rätta till rötterna.
Sen har jag en allmän fråga om Conniflex för oss som badar plantorna innan plantering. Hur länge kan plantorna stå i vatten innan ex conniflex skyddet tar skada?

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

halvproffs  
#510828 Själv har jag aldrig haft conniflex eller andra plantor i vatten. Möjligtvis barroten för en massa år sedan.
Plantorna är ofta frysta när jag hämtar dem. Kör ut lådorna och placerar dom på ett skuggigt ställe. Inga problem när jag planterar dom efter några dar.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510834 Conniflex är väl bara på täckrot? De är inte lika känsliga, rötterna skyddas av jorden.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

boksson  
#510839 Det visste jag inte. Trodde att det fanns på barrot också.
Vet att jag blev erbjuden någon sorts kemisk behandling på barrot för något år sedan och antog att även barrot därefter fick vax/kiselbehandling.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510848 Det finns både vaxade och plantor behandlade med kiselsten och lim. Vax har väl kommit längst.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

boksson  
#510854 Tåndemåla då kanske du kan svara på om snytbaggeskydden på barrot klarar vattenbad i ett par dagar?

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510856 Det är inga problem med vattenslagning. Men man kan vattenslår i diken och vattendrag vilket man inte kan med kemiska plantskydd. När det torkat sitter det. Största risken med mekaniska plantskydd är att det blivit skadade vid apliseringen av vax eller lim. Det kan vara för varmt vid torkningen.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

boksson  
#510861 Då kan jag slappna av 😀

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511686 Vad har ni för handskar när ni planterar? Plantorna är ju lite blöta, men man skal ju borra med dom också, så de får ine vara för tunna. Köpte några halvdoppade tunna nitrilhandskar, men de slets fort. Tips?

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Höglandserik  
#511738 Vi planterar med vanliga diskhandskar i gummi. De är slitstarka, ett par hanskar räcker för flera tusen plantor. Kan tillägga att vi bara sätter barrot och plugg plus-plantor.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

ÅsaNisse  
#511749 Handskar????
Det går inte för då blir jag bara mera svettig och får inte av mig dom. Handskar kostar pengar och går sönder. Skinnet självläker när det får lite rispor= gratis!!!

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511949
ÅsaNisse skrev:Handskar????
Det går inte för då blir jag bara mera svettig och får inte av mig dom. Handskar kostar pengar och går sönder. Skinnet självläker när det får lite rispor= gratis!!!


Hoppas att du bara kör med vaxade plantor. Även om vi har snällare medel så ska man ändå ha respekt för snytbaggebehandlingen.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511950
Mangan skrev:Vad har ni för handskar när ni planterar? Plantorna är ju lite blöta, men man skal ju borra med dom också, så de får ine vara för tunna. Köpte några halvdoppade tunna nitrilhandskar, men de slets fort. Tips?


Jag har kört med halvdoppade tunna monteringshandskar av denna modellen. https://www.ahlsell.se/10/personligt-skydd/handskar/montagehandskar/montagehandskar-doppade/465041/

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512872 Jag hade sådana liknande handskar, men tyckte de slets för snabbt. Dessa jag hittade på Biltema verkar hålla bra, och skyddar mina kontorshänder också.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... 000039969/

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).