Servicebyggnader

Självbärande plåt?

14 inlägg 33586 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Självbärande plåt?

Jolly  
#510590 Tänkte bygga ett litet tak och har börjat fundera på att köra med självbärande plåt.
Spännvidden är 6m.
Är det någon som har erfarenhet av det? För och nackdelar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Självbärande plåt?

boksson  
#510591 Jag håller på med att bygga en oisolerad maskinhall med självbärande plåt om 7 m. Det gick på ca 3-4 timmar att lägga på 4 gubbar och en kranbil.
Vad vill du veta?

Användarvisningsbild

Re: Självbärande plåt?

Jolly  
#510617 Dels om det blir billigare totalt än att bygga på vanligt sätt.
Vilken vinkel har du på taket? Kan man fästa plåtarna på vanligt sätt eller behövs något mer med tanke på att det bara ligger på två upplag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självbärande plåt?

Bax  
#510637 Materialet blir ungefär samma pris som vanligt men det går så mycket fortare att lägga självbärande.
Min hall har 6m spann, plåten är 7,5m.
Jag fick instruktioner att skruva med en skruv som var 6,5x55 ( ja som kalibern) två skruvar i varje ränna.
Takvinkel är 6 grader.
Plåtens tjocklek minns jag inte, tillverkaren varierade den beroende på snözon.

Avatar Fallback

Re: Självbärande plåt?

boksson  
#510642 Jag har 10 grader på mitt tak. Vid större lutning blir det svårt att gå på. Jag anpassade hammarbandet till den vinkeln så det blev mest möjlig yta mot plåten. Annars som bax beskriver. Jag fick rådet att sträva taket ordentligt då plåten inte ger tillräcklig stadga.
Tjockleken på plåten beror även på hur långa plåtarna är.
Pris; vet inte vad som är billigast då jag även har kondensskydd på mina plåtar.
Det är lämpligt att sätta upp dem en vindstilla dag, bara ett tips.

Användarvisningsbild

Re: Självbärande plåt?

Jolly  
#510651 Det ser ju ut ganska exakt som jag hade tänkt. Med en öppen kortsida!
Det måste vara en fördel att ha tillgång till kran. Jag antar att dom väger några kilo?

   TS
Avatar Fallback

Re: Självbärande plåt?

boksson  
#510652 Om jag inte minns fel så var det ca 10 kg per meter plåt. Du skruvar ihop två plåtar på marken och med 7 m blir det 140 kg vid varje lyft. Kranen är helt nödvändig. En plåt blir 70 kg så även om du bygger ställningar runt hela bygget blir det väl tungt att ta det manuellt. Det tar troligen betydligt mer tid också.

Användarvisningsbild

Re: Självbärande plåt?

Jolly  
#510764 Ja att lyfta för hand är väl uteslutet. Skulle vara om det fungerar med lastaren på traktorn kanske.Jag tänkte inte gjuta platta i dagsläget utan köra på plintar om det går. Blir det för tungt tror du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Självbärande plåt?

boksson  
#510779 Det är första gången jag bygger något, förutom slängt upp några tapetvådor tidigare, så du får ta mina råd efter det.
Tyngden på taket är inte så svår att beräkna. Ca 10 kg/m2.
Plintarna bör hålla för tyngden, värre om det kommer mycket vind och får tag på bygget då räcker det inte med några små plintar. Beror så klart på hur stort bygge du tänkt dig också och hur vindutsatt området är. Jag hade minst gjutit fast plintarna med ordentligt med betong eller liknande med tanke på att du dessutom tänker dig en öppen sida på huset.

Användarvisningsbild

Re: Självbärande plåt?

Jolly  
#510786 Ja det stämmer säkert. Tänkte gjuta plintar och inte ha färdigköpta. Dom borde väl fästa bättre?
Det kan blåsa en hel del så visst blir krafterna stora.

   TS
Avatar Fallback

Re: Självbärande plåt?

boksson  
#510803 Jo visst kan du göra egna. Då har du dessutom ganska lätt å få dem i lod. Kag tror det viktiga är själva vikten i plinten. Ju större vikt ju bättre. Släng ner sten och lite armeringsjärn samtidigt med betongen i hålet så blir det tungt och bra
Jag ska ha ett snedtak utfrån ena långsidan av min maskinhall och köpte färdiga plintar som jag göt fast med överbliven betong samtidigt som plattan gjöts. De hamna de på lite olika höjd men det anpassar jag med stolparna sedan.
Hur långt mellan plintarna har du tänkt?

Användarvisningsbild

Re: Självbärande plåt?

Jolly  
#510806 Jag vet inte än hur tätt man behöver ha. Jag märkte nu att det på ena sidan är väldigt nära berg. Det borde väl gå att borra fast järn för stolparna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Självbärande plåt?

krusader  
#510814 Bara å borra det

Avatar Fallback

Re: Självbärande plåt?

boksson  
#510817 Står massor om plintgrund på nätet. Sök på: "plintgrund på berg" eller exempelvis "plintgrund avstånd" så får du många handfasta tips.Annars är youtube en bra källa också.

Lite vad jag hittade .
" #:-s det brukar betyda att det ska grävas på vissa ställen. Är inte alla plintarna på berget kan det bli sättningar.

Sen är det bara att borra hål i berget där plintarna ska stå för att kunna sticka ner armeringsjärnen som dubbar, bygga form och gjuta. Ingen raketvetenskap direkt. 

Tänk bara på bergets form så du inte får vattensamlingar under huset."

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).