Föryngring

Planteringstakt Barrot

61 inlägg 29050 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453179 Kolla noga så ser du att jag fixar det med borren! Alla rötter går i gropen på en gång så där av att jag vrider boren 90 grader och trycker ner. Plantan är redan Nere i gropen men inte helt nere då jag klämmer den med den del av rotklumpen som sitter i borren och jag lägger ner den med borren. Sista korrigering för rak planta är med fot eller borr beroende var felet sitter.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510506 Jag försöker göra som du visar @Tåndamåla men begriper inte det sista du gör, hur du vrider borren och slår ner plantan.

Och du, har du vatten i hinken med plantor eller kör du alltid utan?

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510521
Mangan skrev:Jag försöker göra som du visar @Tåndamåla men begriper inte det sista du gör, hur du vrider borren och slår ner plantan.

Och du, har du vatten i hinken med plantor eller kör du alltid utan?

Tänk som att man öppnar en konservburk. Först slår jag ner borren, sedan vrider åt vänster så långt det går utan att släppa gräppet, sedan lika åt höger.
sedan vinklar jag borren bort från mig och gör samma upprepning om det behövs. Där efter trycker jag ner borren hårt åt höger och lyfter borr och jord mot mig.
Snärtar sedan ner plantan i gropen och luft gropen under borren fördelar rötterna.
Sedan lufts borren och jorden rinner tillbaka i gropen. Plantan rättas med borr eller fötter.

Jag har alltid vatten i hinkarna ca 1/3 vig mulet och fuktigt väder långt mellan hinkarna och vid torrt och blåsigt väder tätt mellan hinkarna.
Hoppas det var svar på frågorna.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510550 Det var det, men jag har fler!! 😀 Vatten på hygge för plantorna, har du med dig dunkar ut?

Jag funderade på om man kunde göra dagens alla hinkar (ca 10) färdigt kvällen innan, då kör man ut dom med traktor och vagn?

Nu står jag och rotbeskär och trär på skydd i solen (försöker skugga så gott det går) det är nog inte optimalt.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510562
Mangan skrev:Det var det, men jag har fler!! 😀 Vatten på hygge för plantorna, har du med dig dunkar ut?

Jag funderade på om man kunde göra dagens alla hinkar (ca 10) färdigt kvällen innan, då kör man ut dom med traktor och vagn?

Nu står jag och rotbeskär och trär på skydd i solen (försöker skugga så gott det går) det är nog inte optimalt.

Jag har två stora murar baljor där jag vattenslår plantorna något dygn. De tar ca 500 st. På detta vis försvinner mycket jord från rötterna som är tungt att bära runt på. Efter dagens plantering rotskär jag och förbereder de plantor som jag planterar dagen efter. Jag fyller hinkarna med vatten över natten och har de på ett släp. Vädret nästa dag avgör hur mycket vatten jag slår ut från hinkarna.
Är det långt till hygget slår jag ut överblivet vatten i en spann på hygget för att slippa gå långt med vatten i spannarna.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

boksson  
#510564
Tåndemåla skrev:
Mangan skrev:Det var det, men jag har fler!! 😀 Vatten på hygge för plantorna, har du med dig dunkar ut?

Jag funderade på om man kunde göra dagens alla hinkar (ca 10) färdigt kvällen innan, då kör man ut dom med traktor och vagn?

Nu står jag och rotbeskär och trär på skydd i solen (försöker skugga så gott det går) det är nog inte optimalt.

Jag har två stora murar baljor där jag vattenslår plantorna något dygn. De tar ca 500 st. På detta vis försvinner mycket jord från rötterna som är tungt att bära runt på. Efter dagens plantering rotskär jag och förbereder de plantor som jag planterar dagen efter. Jag fyller hinkarna med vatten över natten och har de på ett släp. Vädret nästa dag avgör hur mycket vatten jag slår ut från hinkarna.
Är det långt till hygget slår jag ut överblivet vatten i en spann på hygget för att slippa gå långt med vatten i spannarna.

Precis så gör jag också. Fast jag får bara plats med 250 st per balja. Har blivit några murarbaljor att ha på lager nu mer. Har en bakskopa på traktorn där jag har mina baljor stående. Ett tips är att fyll baljorna med mycket plantor så skvätter inte vattnet så mycket när du kör.
Jag brukar ta med två bockar och en gammal dörr att ha som arbetsbord när jag hugger rötter. Skönt med bra arbetsställning

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510567 Jag med mina multipro, får bara plats med 50 per hink. :)

Men det är ju i skoj att jag inte är så fel ute, skall försöka få tag i massa hinkar, kanske bättre med fler små en få stora (på hygget).

Måste ju lära mig ordentligt detta.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510585 vad ligger själva planteringskostnaden per planta på ifall man lejjer någon att plantera barrotsplantor?

(tacka vetja täckrot!)

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

jannee  
#510606 Runt 1,70 + moms
Plantorna ska då finnas tillgängliga vid hyggeskanten.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510622 För markberett?

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510636 [quote="jannee"]Runt 1,70 + moms
Plantorna ska då finnas tillgängliga vid hyggeskanten.[/quote
Låter mycket billigt! Mer vanligt är 2,25-2,40 för markberett!

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

jannee  
#510650 Förlåt så hemskt mycket :oops: , jag uppfattade att frågan gällde täckrot och markberett därav kom mitt svar.
Barrot har jag ingen uppfattning om men ligger nog i det spann tåndemåla hävdar.
Enklast att slå Grimslövs skogstjänst en signal, de är stora på just plantering och oftast blir det jättebra.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510771
boksson skrev:Jag brukar ta med två bockar och en gammal dörr att ha som arbetsbord när jag hugger rötter. Skönt med bra arbetsställning


Står du på hygget och hugger rötter? Jag är lite rädd för att de skall torka, särskilt nu när det är solsken, torrt och blåsigt.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510793 Har du plantorna blötlagda innan blir de inte torra! Det tar 10-15 min innan det blir torra och ytterligare lika länge innan de tar skada. Detta om det inte blåser!

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

boksson  
#510801 Japp vid blåst går det fort även om man står i skugga. Man får ta en bunt ur vattnet i taget och efterhand försöker jag lägga de våtaste överst. Bordet blir gyttgit och vått, vilket bara är en fördel. Någon enstaka gång får man doppa om bunten i vatten men den delen går snabbt.
Fast kan du stå hemma och hugga så är det helt klart bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).