Uppvärmning

Hjälp med uträkning av ved

23 inlägg 35122 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med uträkning av ved

Kristian84  
#510735 Om ja har 1m3 ved kapar och klyver den och staplar den i säck hur många 40liters säckar får jag då? Vilket omvandlings tal använder ni? Har googlat å blir inte klok på detta



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

ÅsaNisse  
#510741 Min erfarenhet från årets vedkapning är att det blir 1,0. Travad ved i en välta som kapas och klyvs, för att sedan travas i vedburar blir lika mycket.
Däremot att bara låta det ramla själv i en hör så blir det nästan dubbla volymen. ( stjälpt mått)

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

Kristian84  
#510742
ÅsaNisse skrev:Min erfarenhet från årets vedkapning är att det blir 1,0. Travad ved i en välta som kapas och klyvs, för att sedan travas i vedburar blir lika mycket.
Däremot att bara låta det ramla själv i en hör så blir det nästan dubbla volymen. ( stjälpt mått)

Okey tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

Kristian84  
#510743 Om man räknar fub då, och gör ved i säckar av 1fub

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med uträkning av ved

Vedproducent  
#510749 Normal travad björkved har 47 % fastvolym i Sydsverige. 1 m3 fub ger 2.1 m3 stjälpt 30 cm torr. Travad björkved(långved) och stjälpt volym blir således nästan exakt lika. Ska du få en högre volym stjälpt volym så måste det vara grova raka stockar med högre fastvolymprocent än normal björkved har.

Men som alltid varierar svaren beroende på vem du frågar. En del får dubbla volymen och än mer konstigt nog. Det har skrivits om detta så många gånger....

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med uträkning av ved

JensSkoog  
#510789 Ut i från vår norska beräkning där 1,6 kubikmeter ger
en "favn" som är 2,4 kubikmeter färdig ved, erfarer jag
att en kubik ger mellan 34 och 38 förtioliters säckar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

axwell  
#510800
JensSkoog skrev:Ut i från vår norska beräkning där 1,6 kubikmeter ger
en "favn" som är 2,4 kubikmeter färdig ved, erfarer jag
att en kubik ger mellan 34 och 38 förtioliters säckar. :wink:


Men vad är "famn", fast mått eller mätt som långved i en trave ?

Räknar på medelvärdet för antal säckar : 36*0,04=1,44 m3.

Du kan mao. stapla tätare i säcken än långveden låg, eller om jag känner dig rätt så lägger du i mer än 40 liter ? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med uträkning av ved

Vedproducent  
#510804
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Ut i från vår norska beräkning där 1,6 kubikmeter ger
en "favn" som är 2,4 kubikmeter färdig ved, erfarer jag
att en kubik ger mellan 34 och 38 förtioliters säckar. :wink:


Men vad är "famn", fast mått eller mätt som långved i en trave ?

Räknar på medelvärdet för antal säckar : 36*0,04=1,44 m3.

Du kan mao. stapla tätare i säcken än långveden låg, eller om jag känner dig rätt så lägger du i mer än 40 liter ? :mrgreen:

En favn i Norge med 30 cm ved är 2160 liter travad ved.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

Kristian84  
#510805 Om jag har 1x1x1 m3fub som jag sen kapar och klyver i 30cm längder och lägger i 40 liters säckar. Vad är om räknings talet då? Och hur många säckar får ja ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med uträkning av ved

stegmaster  
#510810 Citat från Norsk ved:

"Vedsekker i følge Norsk standard
40 liter - 50 x 72 cm. 1 fastkbm ved kappet i 30 cm og stablet gir 33 fulle sekker.
"

Nu räknar vi bara virke "på bark" här i Norge, så du bordet du vel kanske få ut ca 35 säckar från 1 fub, om vi lägger til förr barken som givetvis följer med veden i säcken. (om veden er färsk vil säga)
Så det er ju bara ta fub X 35 så vet du ungefär hur manga 40l säckar du får ut.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

Kristian84  
#510842
stegmaster skrev:Citat från Norsk ved:

"Vedsekker i følge Norsk standard
40 liter - 50 x 72 cm. 1 fastkbm ved kappet i 30 cm og stablet gir 33 fulle sekker.
"

Nu räknar vi bara virke "på bark" här i Norge, så du bordet du vel kanske få ut ca 35 säckar från 1 fub, om vi lägger til förr barken som givetvis följer med veden i säcken. (om veden er färsk vil säga)
Så det er ju bara ta fub X 35 så vet du ungefär hur manga 40l säckar du får ut.

Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

morco  
#739952 Litet trådlyft istället för att skapa ny tråd...

Jag har kubbat upp ca 30 kbm (stälpt) mestadels 10-25 cm grovt i 33 cm längder för att senare i vår klyva upp allt.

Hur många kubik stjälpt kan jag förvänta mig att det blir efter klyvning, inbillar mig att den stjälpta volymen ökar? Lite udda frågeställning men vad tror de lärda på forumet??

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

jannee  
#739964 Personligen tror jag det blir mindre, kanske inte mycket men mindre blir det allt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

tallen100  
#739992 Tror inte det blir någon skillnad att tala om..

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

axwell  
#740041 Marginellt mindre volym, och efter torkning aningen mindre volym och avgjort lägre vikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).