Föryngring

Plantskydd Ecopulp eller liknande

10 inlägg 3644 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantskydd Ecopulp eller liknande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510669 Är det någon som har erfarenhet av plantskydd likt detta? https://skogma.se/ecopulp-plantskydd-149050001001/

Noterade vid hjälpplantering att gräset är tufft på vissa ställen och att en del plantor riskerar att duka under om inget görs. Ska man satsa på plantskydd eller ska man trampa gräs? Det gäller dessutom lärk så jag inbillar mig att de behöver mer ljus än om det skulle varit gran.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510674 Trampa gräs är ju effektivt om än tråkigt! Men är det bara bra jord utan gräs är nog vilken tidning som helst lika bra som eco Pulp!

Användarvisningsbild

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510678 Är inte Ecopulp snarlik Tassu? När jag läste Hållbart familjeskogsbruk i Växjö, besökte vi Asa försökspark och diskuterade bl.a. snytbagge. Då framkom det att snytbaggarna tyckte att Tassu plantskydd var ett perfekt gömställe. "Fanns det inte snytbaggar någon annan stans, så fanns de alltid under ett Tassu plantskydd", sa Kristina Wallertz. Ingen planta överlevde den behandlingen...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510694
Tåndemåla skrev:Trampa gräs är ju effektivt om än tråkigt! Men är det bara bra jord utan gräs är nog vilken tidning som helst lika bra som eco Pulp!


Men om jag väntar till augusti med att trampa. Får lärken någon större nytta av den kvarvarande säsongen? Granen vet jag gör det och skjuter långa toppskott året efter men lärkens invintring är mer definitiv än granens som laddar med solljus långt in på hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510696
Niking skrev:Är inte Ecopulp snarlik Tassu? När jag läste Hållbart familjeskogsbruk i Växjö, besökte vi Asa försökspark och diskuterade bl.a. snytbagge. Då framkom det att snytbaggarna tyckte att Tassu plantskydd var ett perfekt gömställe. "Fanns det inte snytbaggar någon annan stans, så fanns de alltid under ett Tassu plantskydd", sa Kristina Wallertz. Ingen planta överlevde den behandlingen...
/Niklas


Snytbagge är jag inte så orolig för, har mig veterligen aldrig haft avgång p.g.a. snytbagge. Hygget är sedan 14/15 så om det klarat sig hittills så borde det vara lugnt.

Frågan är trampa eller täcka. Det rör sig om 200-400 plantor närmast åkern där gräset växer värre än annars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510699 Är det inte mer än så är det bara två timmars jobb att trampa!

Avatar Fallback

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510700 Jovisst men det blir bara en gång under växtsäsongen och då i augusti. Från nu och fram tills dess står de och stampar i skuggan, det är ändå halva säsongen som går innan de får ljus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510702 Dubehöver inte vänta till augusti. Så fort de fått ax och börjat få frömognad kan du göra det! Så början av juli brukar jag gå över min mossodling! Älggräs är lite lurigare!

Avatar Fallback

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510704 Lär tyvärr inte hinna före augusti....

Det får väl bli trampning då om det inte dyker in några goda erfarenheter av plantskydd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantskydd Ecopulp eller liknande

Värmlänning  
#512123 Nån som har provat detta?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).