Öppna kategorin

Ingvar Kamprad död

29 inlägg 7871 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

jannee  
#494499 Självklart att Ingvar Kamprad och IKEA är ett rött skynke för de vänstervridna, å andra sidan gäller det nog alla entreprenörer som verkligen lyckats. :grin:
Har under årens lopp säkert kört MINST 1 000 lass gods för IKEAs räkning och för mig personligen har det varit det bästa företaget att köra gods åt.
När problem (förseningar) uppstått har IKEA utan protester betalt för väntetiden, är absolut inte alla företag som gjort detta.
Efter vad jag läst har IKEA dessutom följt gällande lagstiftningen gällande inbetalning av skatt, m.a.o. utnyttjat de lagtekniska kryphål som finns - och handen på hjärtat, vilka multinationella företag gör inte detsamma.
Varför Nordeas flytt till Finland, eller varför ligger inte ABBs huvudkontor kvar i Sverige utan i Zürich :?:

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ingvar Kamprad död

Bax  
#494500
jannee skrev:Multinationella företag har som princip att ENDAST utdela bonusar till höga chefer eller ägarna (aktieutdelning).....


Jag har kompisar som jobbar på Sandvik och Ericsson, dom har då fått bonusar ibland, någon/några tusenlappar :???:

Hur menar du?

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

jannee  
#494505 Är det inte på så sätt att i dag kräver aktieägarna så hög utdelning som möjligt på sitt satsade kapital = företagen måste visa bra resultat, om inte faller aktiekursen och företagen får svårare att få in riskkapital.
Gäller m.a.o att ha en fingertoppskänsla för vilka som ska få bonusar och oftast blir det endast de i ledande ställning - ELLER?
En del företag har ibland ett s.k bonussystem (premiesystem) där tillgänglighet (sjukfrånvaro) men även hur mycket målen har överskridits kan premieras, medan andra har ett accord där varje anställd var för sig får mer i ersättning när hen gjort mer än beräknats.
Ikeas bonussystem är väl avhängigt lönsamheten hos butikerna i Sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

Hema  
#494512
Bax skrev:
jannee skrev:Multinationella företag har som princip att ENDAST utdela bonusar till höga chefer eller ägarna (aktieutdelning).....


Jag har kompisar som jobbar på Sandvik och Ericsson, dom har då fått bonusar ibland, någon/några tusenlappar :???:

Hur menar du?

Jag jobbade över 10 år på Ericsson och de tog bort bonusen för icke chefer.

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

tallen100  
#494528 Det är väl inget ovanligt att det bara är "höjdarna" som ska ha "lite" mer (som redan har en saftig lön) i bonus, dom som producerar är det inte alltid så noga med.

Kamprad verkade ha hjärtat på rätta stället.

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

haggloader  
#494621
Bax skrev:
jannee skrev:Multinationella företag har som princip att ENDAST utdela bonusar till höga chefer eller ägarna (aktieutdelning).....


Jag har kompisar som jobbar på Sandvik och Ericsson, dom har då fått bonusar ibland, någon/några tusenlappar :???:

Hur menar du?

Trelleborg, Boliden, LKAB och PEAB är andra företag som i olika perioder har kört med incitamentsavtal för sina anställda.

Användarvisningsbild

Re: Ingvar Kamprad död

T Landström  
#494634 Hur F-N fick PEAB med sig facket på bonus lön... [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]
Där jag jobbar ville ledning införa ett bonussystem för alla anställda så även de på kontoret skulle kunna dra nytta av att företaget gick bra... Men det sa MB-gruppen och Byggnads nej till...

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

haggloader  
#494756 I PEAB fall var det personalkonvertibler och det har gått riktigt, riktigt om man har behållit aktierna!

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494835 Skanska kör med aktiesparprogram. Max 5% av nettolönen sätts av för kollektivanställda och lägre tjänstemän. Tjänade ihop så jag kunde lösa min personalbil när jag slutade efter 6 år. 80kr i aktiekurs när jag började och drygt 200 när jag slutade, ovanpå det matchnings och prestationsaktier.

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

jannee  
#494845 Nu visar dock inte Skanska direkt några lysande siffror, varit bäst om de behållet busholles ersättning :mrgreen: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingvar Kamprad död

Motorista  
#497835
Hema skrev:
Bax skrev:
jannee skrev:Multinationella företag har som princip att ENDAST utdela bonusar till höga chefer eller ägarna (aktieutdelning).....


Jag har kompisar som jobbar på Sandvik och Ericsson, dom har då fått bonusar ibland, någon/några tusenlappar :???:

Hur menar du?

Jag jobbade över 10 år på Ericsson och de tog bort bonusen för icke chefer.

Det var därför det gick som det gjorde för Ericsson.. =))

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

Hema  
#497881
Hema skrev:
Bax skrev:
jannee skrev:Multinationella företag har som princip att ENDAST utdela bonusar till höga chefer eller ägarna (aktieutdelning).....


Jag har kompisar som jobbar på Sandvik och Ericsson, dom har då fått bonusar ibland, någon/några tusenlappar :???:

Hur menar du?

Jag jobbade över 10 år på Ericsson och de tog bort bonusen för icke chefer.

Motorista skrev:Det var därför det gick som det gjorde för Ericsson.. =))

Jag skulle vilja säga att det började när de tyckte det var ointressant med produktion. Att spara sig i form leder ofta att man får se sig omsprungen. Att släppa corebusiness, samt snacka sig så varm om IOT (internet of things), koppla upp allt med sensorer. Dock utan en aning om hur man skulle tjäna pengar på det. Det lät som kejsarens nya kläder.

Nu låter det som om jag är bitter, men jag är mer besviken att man körde enheten i botten. Det fanns så mycket möjligheter om man bara hade velat. Man hade kommit långt med Lean, 5S, Förbättringsarbeten osv.

Sedan så är det svårt att på något sätt kritisera avgångsvederlagen för de som blev sparkade. Möjligtvis informationen före, under och fram till slutet. Nu under rådande högkonjunktur är det många som fått nytt jobb, så flera andra företag är glada att kunna få tag på kompent personal.

Tror Ericsson glömde bort vilken resurs som man besatt, så istf att använda den på bästa sätt gör man sig av med den. Jaja allt har en början och ett slut.

Användarvisningsbild

Re: Ingvar Kamprad död

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497893
1518468130_img_20180209_175531.jpg

Jag blev rörd häromdagen när jag såg detta på anslagstavlan i fikarummet. Respekt.

Avatar Fallback

Re: Ingvar Kamprad död

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510686 Det börjar röra på sig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... -i-sverige

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).