Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster, service

107 inlägg 78079 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#509947 Jag köpte mig en 101:a för 2 veckor sedan och har hunnit med att köra ut ca 20m3 hittills. Det mesta fungerar grymt och jag tar mig verkligen fram bra utan att behöva hugga ur breda körvägar i skogen. Det enda som riktigt stör mig är att växelföraren kärvar en hel del. Det är ibland svårt att nå de yttersta lägena utan att behöva lirka en hel del. Eftersom det bara är ytterlägena (låg & back) man använder i skogen är det såklart irriterande. Är detta något vanligt problem? Jag kommer nog ändå att öppna växellådan framåt midsommar, men just nu har jag inte tid att börja riva isär mer än absolut nödvändigt.

En annan grej jag funderar över är hur man bygger en bra förvaring bakom sitsen. Nu har jag najat fast en provisorisk gallerback i plast men jag tänkte bygga nåt mer permanent i formplywood när jag har tid. Till motorsågen byggde jag en liten hållare till som jag placerade framför höger bakhjul.

1524861431_img_5932.png

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#509975 Hej Då man växlar så skall man alltid använda variatorbromsen, det är raka kuggar i växellådan och använder man inte bromsen så kommer kugghjulen på sikt att skadas

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#510085 Jo jag är fullt medveten om hur variatorbromsen fungerar. Problemet är att växelföraren kärvar ibland och den vill inte nå ytterlägena (back samt låg) även om variatorn är helt stilla. Inget kuggrassel alltså, utan bara att växlarna inte vill gå i. Lösningen brukar bli att lägga i högväxel, gasa lite och sen lägga I låg eller back. Skulle tro att någonting är snett eller nött. Jag kommer riva lådan så fort jag är klar med all vårkörning.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#510620 Jag har precis tittat i lådan och precis som jag misstänkte är primärdrevet skadat både för lågväxel och back, vilket förklarar varför växlarna inte riktigt velat gå i. Men eftersom kuggbredden är så pass stor tänker jag nog bara slipa bort grader och missformningar och köra vidare. Minst 80% av kuggbredden är ändå intakt (läs: ett nytt drev är ju alldeles för dyrt). För övrigt har jag lärt mig att lirka med variatorbromsen för att hjälpa växelföraren på traven. Det går ju att med bromsen röra variatorn fram och tillbaka någon cm.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#722688 Hej Vimek-vänner!
Jag håller på med en liten renovering av min maskin inför höst och vinter. Ett av hjullagren var otroligt glapp och det visade sig att tätningen runt lagret helt hade upphört att existera. Jag tänkte nu riva isär slutväxeln och byta ut det som är dåligt. Men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska få isär den. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur jag får isär slutväxeln?

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#722761 Hej! Slutväxlarna har blivit ett rutinjobb för mig iom att axlarna skjuvas av ibland. Jag förstår inte vilken del du har problem att få isär bara? Det behövs en avdragare i rätt storlek för att få av stora kuggkransen från hjulaxeln (som är den som brukar skjuvas av för mig), annars faller allt isår av sig självt tycker jag... Berätta var du är i demonteringen så fixar vi detta! /Mvh Johan

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#722812 Jag har fått bort ett av de nedre lagren, men jag antar att jag behöver plocka bort det andra lagret på samma sida för att kunna ta isär själva trumman. Problemet är att jag inte vet hur jag bäst demonterar de mindre lagren, alltså de som går mot drivaxeln (se bild).

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#722819 Du har en insexbult som syns i bild kl 2, lossa på den och ta bort låsringen den sitter i. Sen är den där brickan under (trekanten) bara fast med tätningsmedel. bänd bort den men en mejsel eller liknande lite varsamt.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#722825 Insexskruvarna har jag tagit bort, men låsringen sitter som berget. Det går kanske att knacka loss den och värma lite om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#722832 Värma har jag aldrig behövt, kommer du åt med någon avdragare?

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#722836
Lajodi skrev:Värma har jag aldrig behövt, kommer du åt med någon avdragare?


Nej, det finns ju ingenting att fästa den i. Nåja, det ska nog gå med lite tålamod och våld. Mycket tyder på att detta är växelns första riktiga service sedan 1994, så det är inte så konstigt om saker sitter fast lite...


edit:
Jag åkte till svågern och lånade verkstadspress och lite bättre avdragare vilket gjorde susen. Nu slipper jag skiten i ett par dagar medan jag väntar på nya delar. Beröm till vimek som exakt specar i sprängskisserna vilka skf-lager som passar. Det sparar en hel massa mätande och letande.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#722855 Bra att det löste sig. Jag har just nr 3 av 4 demonterad för renovering. Enkelt i princip men man behöver ren verkstadsmiljö för att få till tätningarna.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#723559 Ihopmonteringen var betydligt trevligare än isärtagningen. Det enda jag grubblar över i efterhand är om man kanske borde ha bytt ut även lagerhållarna. De såg ok ut men jag undrar om man kan räkna med att de är lika tajta efter 25 år. Lajodi, hur har du gjort? Sparat eller bytt hållarna?

edit:
Jag håller på och letar nya däck och tycker Vimeks är lite väl dyra. Jag är inget geni när det gäller att konvertera mm och tum på fälgar och däck men dessa borde väl passa: https://www.dackonline.se/product/R-182795?Country=SE&ID=sea_rd_se_Froogle_Shopping&ef_id=EAIaIQobChMIx5zW8-yy8gIVEGgYCh1HbAacEAQYAiABEgIHs_D_BwE:G:s&s_kwcid=AL!432!3!397071618643!!!u!366016059277!&gclid=EAIaIQobChMIx5zW8-yy8gIVEGgYCh1HbAacEAQYAiABEgIHs_D_BwE

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#723648 Jag har aldrig bytt lagerhållarna...

Samtliga däck har jag bytt, traktorn tror jag fick exakt de som du länkar till "BKT TR-126" etc och har hållit utmärkt. Vagnens bytte jag till några lite bredare med ett mer räfflat mönster som jag tyckte passade robsonrullarna bättre.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

apotekarnes  
#723650 Intressant med andra däck bak! Jag har själv funderat över det eftersom jag stört mig på att rullarna ofta slirar när jag som mest behöver dem i diverse våtmarker. Kommer du ihåg vad de heter och var du beställde dem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).