Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

19 inlägg 5998 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

JohannesG  
#510424 Har fått ett problem med sågen.
Klyver upp lite stängselstolpar i ek. När jag kört ett tag får sågen för sig att tjuvstanna. Inte på tomgång utan under fullt gaspådrag och full belastning. Sågen går klockrent men tvärslocknar som om man dödat tändningen. Rycker jag i snöret med en gång så startar den direkt och går lika bra som förut, för att en stund senare göra om samma sak, allt med kortare och kortare mellan stoppen. Får sågen kallna så fungerar det bra igen. Bränslefilter bytt för några timmar sedan och luftfilter renblåst, och skulle det vara någon av dessa borde den inte gå bra när den går, tycker jag. Skall blåsa rent hela sågen ordentligt och se om jag hittar något. Har ni någon idé om jag inte hittar felet?

Det finns väl ingen temp-sensor som dödar sågen vid överhettning? Jag funderar lite på glappkontakt, för jag antar att det räcker att den får en impuls att stänga av så gör den det även om impulsen är kort?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

totte  
#510441 Låter onekligen som tändningsproblem. Vet inte hur det är specifikt för 560, men det har varit vanligt med tändmoduler som krånglar när sågen blir varm. Men kolla noga igenom alla tänkbara glapp och kortslutningsställen och kolla förstås med ett annat tändstift.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

JohannesG  
#510469 Just det. Tändstiftet byttes samtidigt med bränslefiltret. Då tjuvstannade den på tomgång, filterbyte gjorde underverk.

Kan verkstan se vad det kan tänkas vara för problem om de kopplar upp datorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

Brumsten  
#510600 Hej, 560:an är inte lämplig för klyvning, risk för att den blir för varm med skärning som följd.
Man får ta det väldigt lugnt med korta sekvenser då spåndragningen är effektkrävande.
Jag skulle nog kolla på kolven vid avgasporten och förvissa mej om att den inte visar tecken på skärning.
En annan sak som kan vara anledningen till stoppen är tankurluftningen, vakuum i bensintanken.
Men du borde gå till din handlare och kolla sågen med datorn för att se om det finns felkoder.
och kolla programvaran och se hur bränsleinställningarna ser ut.
Ha de!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

Simon.M  
#510643 Har samma problem med min 550 när jag kapar mycket ved. Men inte forskat i vad det kan vara för fel

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

Seb macahan  
#510646 Råkade ut för exakt samma problem idag. Jag kollade allt, stift, filter etc och tömde tanken. Det som var märkligt var att det lät som något kokte några sekunder efter den stannat. Jag provade igen men samma fenomen. Jag tömde tanken igen och upptäckte vatten i bränslet. Efter att ha spolat ur tanken med t-sprit o tryckluft och kollat bränsledunken funkar den nu som vanligt. Lättlagat 🤗

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

källshult  
#510649 Viktigt om man kapar mycket ved med motorsågen att den får gå lite på tomgång innan man stänger av så det får kylning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

JohannesG  
#510748 Nu går sågen perfekt igen.

Lämnade in den till verkstan. Inte för att jag inte skulle klara det själv, men för att jag inte hinner och de har bättre rutin på det. Är ändå lite pilligt.

Och denna gången var det väldigt tur att jag lämnade in. För när han bytt tändmodul så gick den inte alls bra, hade aldrig hört något liknande. Visade sig att den nya tändmodulen var kass, så han fick sätta i en ny ny, och sedan var allt frid och fröjd. Sällan nya delar är fel på, men det händer. Så väldigt tur att det skedde hos en auktoriserad verkstad, så ingen kunde anklaga mig.

Sågen hade även för ett tag sedan satt en felkod som kunde ha med tändmodulen att göra, så allt tyder på att det var den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

totte  
#510767 Gott att det löste sig :-bd ! Det är lurigt det där med elektroniska grejor, går ju inte att se att det är nåt galet och oftast mycket svårt att testa annat än på plats i maskinen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

Simon.M  
#510770 Vad kostade det att byta tändmodul

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

JohannesG  
#510790 Vet inte riktigt, har inte fått fakturan än, men runt 1400kr tror jag nämndes. Och då är tändmodulen en stor del av priset, tror jag. De debiterade 45min. Och jag tyckte mig höra att tändmodulen kostade ca 900kronor. Men jag kan återkomma när fakturan kommit om du vill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

JohannesG  
#510791 De tog alltså betalt för den tid det borde tagit, inte den faktiska tiden då den nya delen strulade.😊👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

krusader  
#510815 Nej det kan väl inte gärna ta betalt för att sätta dit trasiga delar 🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

totte  
#510822 Att ha en seriös handlare och verkstad är värt rätt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560XPG tjuvstannar men startar och går bra

JohannesG  
#510910 Precis, en bra handlare är nästan värt mer än en en bra såg. Och att kunna kliva rakt in i verkstan och småprata med reparatören är fantastiskt, inga mellanhänder och alltid lär man sig något.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).