Skördare

Ösa 706-260 problemer med driften

10 inlägg 5270 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ösa 706-260 problemer med driften

Stdahl  
#510355 God kveld.har problemer med driften på min øsa,framover går den som normalt,men når jeg får maskin opp i arbeidsturtall begynner den og gå sakte bakover uansett om retningsvelgeren står i neutral,den går veldig sakte i revers iforhold til fremover,og oljen blir veldig varm,noen som kan ha noen tips?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

AKKAMAAN  
#510377 Vad det gäller värmeutvecklinen så undrar jag....
Maskinen har väl en P-broms som ansätts när riktningsväljaren är i neutralläge. Är det möjligt att hydrostaten går på överströmning ifall bromsarna ligger i? Det ger enorm värmeutveckling i hydraulolja.

Sen orsaken till att maskinen kryper bakåt kan bero på olika orsaker. Börja med att lyft av el-kontakten på hydrostatpumpen för körning bakåt. Testa om maskinen fortfarande kryper bakåt. Om den fortfarande kryper bakåt så har vi felet i den hydrauliska styrningen av hydrostatdriften. Om felet upphör så har vi ett elfel. Det kan vara lite av varje, både inuti och utanför styrförsrärkaren. Vi ska börja med att leta fram ett elschema som gäller för din maskins serienummer.

Avatar Fallback

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

AKKAMAAN  
#510378 Kanske skulle ha frågat först om hydrostaten har elektrisk styrning med effektreglering?

Användarvisningsbild

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

Stdahl  
#510406 Maskinen har elektrisk styrning,jag har tatt av kontaktene på pumpen den går uansett bakover så da må det ver ventil/hydraulfel?den slipper håndbrems virker det som,framover går den som normalt

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

AKKAMAAN  
#510426 Vi behöver en instruktionsbok med aktuella el- och hydraulscheman. Ska kolla om Maskinisten har en. Det är väl Sauer hydrostatdriften på den där 260'n.
Att bromsen läggs ur verkar mystiskt. Det borde vara aktiverat via styrförsrärkaren. Men om bromsen verkligen läggs ur så kan det ge lite vägledning i den hydrauliska felsökningen.
Märkligt dock med den kraftiga värmeutvecklingen i oljan...

Användarvisningsbild

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

Stdahl  
#510429 Driver på med den nu,så skal prøve å se om jeg kommer noe lengere

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

Stdahl  
#510994 Ved stolen vendt bakover (arbeidsstilling) så går den av seg selv bakover når jeg får på turtall,og omvendt når jeg snur stolen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

SkogsKuben  
#512094 Hej!

Har du rikningsväljare monterad på stolens armstöd eller sitter den som vanligt på körspaken på höger sida i körriktningen?

Användarvisningsbild

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

Stdahl  
#512103 Hei.har den på körspaken ved retningsveljaren,har fått den til å inte gå av selv,men då dukka et nytt problem opp,den går veldig "tungt" å klarar kvele den med hastighets hjulet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 706-260 problemer med driften

Stdahl  
#517353 Det virker som det blir trykk bak til mate valsene når ja kjør maskinen fram og bakåt,noen som vet om det er den blokka/ventilen som sitter ved fram diffen som justerer mellom matevalsar og driften?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).