Öppna kategorin

Har folk inget samvete.

9 inlägg 3401 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har folk inget samvete.

ananders  
#510401 Hur f-n kan man bara lämna kvar all skit.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6944205

Undra om det är lika illa i andra universitetsstäder?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Har folk inget samvete.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510403 Man kan verkligen undra.
Hade de inte funnit bajamajor där hade väl folk gjort ännu mer....

Användarvisningsbild

Re: Har folk inget samvete.

Vardon  
#510404 Det är ungefär lika efter alla evenmang i städer tycker jag. vuxna som ungdomar. Men folk tycks hellre vilja betala skatt än plocka med sig sitt skräp.

Användarvisningsbild

Re: Har folk inget samvete.

JohannesG  
#510408 Ja hur är det fatt egentligen?!

Om folk kunde ta med sig sitt skräp och slänga det där skräp ska slängas hade en stor del problemet med plast i naturen varit borta. Många klagar på böndernas ensilageplast, nät och snören. Och visst vi är inte perfekta och vissa är hemskt slarviga, men av den stora majoriteten är det ingen (hoppas jag) som medvetet dumpar skräpet öppet i naturen med avsikt att låta det få ligga där på det sätt som folk gör. På lagom avstånd från McDonalds slänger de ut skräpet genom rutan. Senare klipps kanterna och skräpet finfördelas... Förstår heller inte hur Assistanskåren med fler tänker när de bärgat en bil men låter skräpet ligga kvar i diket.

Nu handlade ju artikeln om extrem nedskräpning efter ett evenemang i en stad, men jag tror ändå grunden är den samma. Folk bryr sig inte, "det gör väl inget om just jag lämnar mitt skräp", problemet är att nästan alla tänker på samma sätt.

Avatar Fallback

Re: Har folk inget samvete.

isteskog  
#510415 Läste en tänkvärd text: Vi med intelligens tar med skräpet tillbaka, för er andra så är det förbjudet att skräpa ner! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Har folk inget samvete.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510425 Ingalunda säkert att det är just studenter som åstadkom den bedrövliga nedskräpningen där. Valborg är stort i Uppsala och det är betydligt fler än studenterna som firar Valborg där.

På min tid i Uppsala (90-talet) sades det att många gymnasieungdomar brukade supa till rejält på valborg och fick omhändertas, medan studenterna brukade sköta sig bra på den punkten... Kan säkert även gälla nedskräpningen också.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Har folk inget samvete.

röjar kalle  
#510473
Niking skrev:Ingalunda säkert att det är just studenter som åstadkom den bedrövliga nedskräpningen där. Valborg är stort i Uppsala och det är betydligt fler än studenterna som firar Valborg där.

På min tid i Uppsala (90-talet) sades det att många gymnasieungdomar brukade supa till rejält på valborg och fick omhändertas, medan studenterna brukade sköta sig bra på den punkten... Kan säkert även gälla nedskräpningen också.
/Niklas
jo du har alltid varit sķötsam . :wink:

Användarvisningsbild

Re: Har folk inget samvete.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510478
röjar kalle skrev:
Niking skrev:Ingalunda säkert att det är just studenter som åstadkom den bedrövliga nedskräpningen där. Valborg är stort i Uppsala och det är betydligt fler än studenterna som firar Valborg där.

På min tid i Uppsala (90-talet) sades det att många gymnasieungdomar brukade supa till rejält på valborg och fick omhändertas, medan studenterna brukade sköta sig bra på den punkten... Kan säkert även gälla nedskräpningen också.
/Niklas
jo du har alltid varit sķötsam . :wink:


Svar ja!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Har folk inget samvete.

Hema  
#510507 Nu vet jag inte hur förutsättningarna var, men det är inte ovanligt att det saknas sopkärl vid evenemang. Då blir de få som finns snabbt fulla och sedan är risken stor att det blir som i länken. Kommunen i detta fall borde lära sig till nästa år om de inte haft framförhållning.

Fast det ursäktar inte beteendet, bara förklarar det.

Då är det vidrigt med alla som slänger ut snabbmatskedjornas skräp i naturen. Ska det va så svårt o äta upp, lägga tillbaka allt i påsen. Lägga den på golvet och ta med den ut när man stannar och lägga i närmsta sopkärl?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).