Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hänga upp alla slangar till kranen

7 inlägg 4536 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hänga upp alla slangar till kranen

JohannesG  
#510392 Har aldrig varit riktigt nöjd med slangarna på kranen. De hänger bara ner från kranen och avlastas ingenstans. Och drar mest i två stycken. Skulle vilja fästa upp dem så att de avlastas mer jämnt. Går inte fästa något på kranen som vissa har då kolven sitter på den sidan. Funderar på något på kranpallen. Går det fästa upp slangarna stadigt utan att göra det i en skarv? För som det är nu är det ingen skarv i närheten. Funderar lite på sådana slanghållare som klämmer fast slangen, vad de nu heter. Men är orolig att det ska skava och förkorta livslängden på slangarna.

Har ni några idéer?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hänga upp alla slangar till kranen

bgl  
#510394 https://se.mense.fi/product/295/slanghallare-multi-2
Länk till möjlig lösning.
Minibruunnetterna hade en liknande fast rund för alla slangar på taket.

Avatar Fallback

Re: Hänga upp alla slangar till kranen

valtra mega  
#510396 Fäst en slanghållare på hydralcylinders rördel

Användarvisningsbild

Re: Hänga upp alla slangar till kranen

ananders  
#510399 Tänk på att en sådan infästning trots att man inte tror det tar mycket av slangens längd. Fäster du dem nere på kranpallen så följer ju infästningen inte med när du svänger kranen.

Får du byta slangarna ofta?

Det går inte på något vis fästa upp slangarna så de hänger i en länk kanske i kombination med en fjäder?

Användarvisningsbild

Re: Hänga upp alla slangar till kranen

JohannesG  
#510427 Jo det stjäl mycket slang att fixera dem i kranpallen. Sätta något runt cylindern är nog inte så dumt ändå. Och en fjäder kan nog vara bra så det blir lite elastiskt om uti fall att... Går det att ta alla i en mån tro?

Det dummaste nu är att alla slangar rör sig konstant upp och ner. Inte bara på kranen.

Nä byter sällan slang där, de håller över förväntan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hänga upp alla slangar till kranen

hemhuggare  
#510438 https://www.hydroscand.se/produkter/rorklammer?page=1 Här är lite tips på grejer som går att kombinera på många sätt De går ju att sätta ihop med eller utan svetsplatta. lycka till

Användarvisningsbild

Re: Hänga upp alla slangar till kranen

JohannesG  
#516359 Nu har jag fått hyfsad ordning på slangarna. En del av problemet hade jag själv skapat. Hade bundit upp slangarna lite för bra så att de som går upp på kranen blev lite begränsade och rörde sig inte optimalt. Förut var problemet att de som gick in under pallen hängde för lågt vid sidan om dragstången, och då band jag ihop dem med de som går upp i kran. Kollade på bilder på andra Mowi och såg snart problemet. Skulle dock inte skada att fixera dem på lyftkolven, men detta är i alla fall mycket bättre, nu stör inte de olika grupperna varandra. Lite mer slangskydd bör dock skaffas.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).