Motorsåg och handhållet

Övergrovt

14 inlägg 5272 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Övergrovt

Micke36  
#510375 Hej allihop.
Tänkte höra om det är nån som har erfarenheter av att såga övergrovt timmer och har nåt tips? Jag har 5 st stockar som är 90 till 75 cm i diameter som jag ska såga skivor och plank av, så jag köpte ett 90cm svärd till min stihl 661 men blev nästan lite rädd för den, den e ju brutal[emoji23]... vad måste jag tänka på? Hur spänd ska kedjan vara? Törs jag använda den? Bör jag ha 112 inknappat på mobilen när jag börjar?
20180430_171438.jpeg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Övergrovt

Westra Aros  
#510389 Alaskan mill, lätt och smidigt.

Avatar Fallback

Re: Övergrovt

rikard_e  
#510407 Håller med ovanstående talare.

Om du vågar använda den? Det är bara ditt omdöme och erfarenhet som kan bestämma.
Ge dig inte in på något är du är rädd att skada dig själv eller andra i.

Annars är det väl att fila om kedjan till klyvning.
Om jag inte är helt borta så tror jag att man rätar om från 30 graders filningsvinkel upp till 10 grader.

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

totte  
#510410 Den är nog egentligen inte farligare än en såg med kortare svärd. Sågning av plank är ju ett jobb som sker under mycket mer kontrollerade former än t ex kvistning och kapning av träd i skogen.

Kedjespänning: Spänn den tills den precis slutar hänga ned på undersidan. Känn sen om den går någorlunda lätt att dra runt för hand. Känns den som att gå mycket tungt så lätta lite så den hänger nån mm. Den får dock absolut inte vara slappare än att minst halva drivlänken är i spåret på undersidan. Tänk på att kolla och spänna om ofta när kedjan är ny.

Rikard har rätt, klyvkedjefilning är 10 grader.

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

Micke36  
#510419 Ok. Klyvningen av plank känns inte som det stora bekymmret förutom hur jag undviker att svärdet "hänger ner" utan det är främst kapningen jag funderar på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

anersimyra  
#510421 Kapningsmomentet blir ju inte annorlunda bara för att svärdet är längre.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

Micke36  
#510423 Det var mest om sågen blir mer benägen att kasta? Har kedjan lättare för att gå av, bör jag vara extra uppmärksam på något? Behövs extra smörjning? Hur spänd ska kedjan vara? Att själva kapningsmomentet inte blir annorlunda fattar jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övergrovt

Westra Aros  
#510442 Du har inget att oroa dig för, ett 36 tums svärd ser du komma. Kedjan ska inte vara för spänd och inte för slak, vrid på smörjningen fullt.

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

totte  
#510445 Enligt diskussioner som varit här på forumet, så är det knappast större problem med kast med ett långt svärd. Den större kraften tack vare den långa hävarmen motverkas av den större vikten som skall sättas fart på.

Givetvis krävs det att du har ordentlig koll på var du har svärdsspetsen eftersom den sticker ut. Annars är det bara att iaktta den normala försiktighet som gäller vid allt motorsågsarbete.

Kedjan har inte lättare att gå av. Det som är risken är att den är så lång så om den går av så kan man få ett otäckt rapp. Därför är det viktigt att inte köra med gammal utsliten kedja och att vara noga vid filning att inte fila ner i sidolänken.

Om kedjespänning skrev jag några inlägg högre upp.

Ställ upp oljepumpen på max..

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

Micke36  
#510450 Tack så mycket för bra svar, då är det bara att köra på då[emoji4]
Gör det nån väsentlig skillnad om man kapar med en kedja som är filad för klyvning eller bör jag ha en kedja för varje ändamål?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

totte  
#510454 Om du skall kapa mycket så är det bra att ha en kedja som är rätt filad. Om det handlar om enstaka skär då och då så kan det förstås göras med en klyvfilad kedja. Skär då förstås inte lika snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510484 Kedje modell är viktigare än vinklarna.

Kastar en stor såg med långt svärd är det bara o se till att man inte är ivägen. Mer vikt och mer såg ger manliga krafter.

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510491 Det finns gott om filmer på tuben där man sågar pålank utan hjälpmedel, förutom sågen då 🙂 Här är en:
https://www.youtube.com/watch?v=1uPtYOlR6Gw

Användarvisningsbild

Re: Övergrovt

Micke36  
#510494 Den killen visste va han gjorde iaf[emoji16]

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).