Föryngring

Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmland

11 inlägg 3284 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmland

Søren Fischer  
#510362 Hejsan Skogsforum,

Jeg skriver på dansk med få svenske ord, da mit svenske ikke er jättebra.
For lidt over et år siden købte jeg en gård med skog i det nordligste Värmland og er total amatør i skogbrug.
Jeg og familien bruger det jagt, ski og fritid.
Vi har 18 ha hvoraf 16 ha er produktiv skogmark. Intet NO/NS. Medelbotinitet er 6 og träkoden er 54100
I skogsmarken har vi en 2,2ha flad soleksponeret K1-Kålmark (kategori Frisk i følge Skogsbruksplanen) som skal hyggesrenses. Der er få træer på denne Kålmark, der i årtier tilbage blev brugt til kraturer. Jeg vil vurdere, at Kålmarken nok nærmere er i kategori fuktig da den af navn hedder "Myr", men det er ikke en våd mose. Der er rigeligt med gran og jeg ønsker at tidgode viltet/naturen på kålmarken med vildt-ager(træer og buske der gavner viltet). Der er meget lidt småvildt pga. varg, rødræv, los og jærv, ravn, bjørn og ørn og jeg vil gerne have mere småvildt i VVO'et. Vil I foreslå birk eller pil (salix) eller bare lade kålmarken være og slå græsset med traktoren? Der er elge som æder meget af den yngre tall og birk.
Mvh Søren



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

Torbjörn Johnsen  
#510393 Hej Sören och välkommen till skogen och skogsforum!
Jägarförbundet har en del information på sin sajt om viltfoder. Den här länken handlar om vad man kan göra i en kraftledningsgata:
https://jagareforbundet.se/globalassets ... r_2015.pdf

Det kanske finns något användbart?
Du kan ju även kolla om det är torvmark eller ”mineraljord”. Gräv ett tag med spaden så ser du om det är torv eller sandliknande jord en bit ner under matjordslagret. Torv är svårare att odla på och en del växter kan vara utmanande att få upp.

Lycka till och dela gärna med dig med lite bilder!

Användarvisningsbild

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

Søren Fischer  
#510405 Hej Thorbjörn,
Tak for feedback. God pointe ang jägerforbundet, det vil jeg se nærmere på.
I Danmark vil man i vildtager plante eg(ek), pil og slåen til vildfoder, men den går nok ikke så langt nordpå.
Jeg har dog forsøgt at plante 600 agern (ek-nödder) på mere tørre steder i hösten 2017. måske bliver det til noget krat/busk, men jeg tror at det er for koldt. Men det var gratis og et forsøg vær. Jeg vedhæfter nogle billeder når jeg skal "i skogen" om en uge og stikke en spade i jorden, for jeg tror at det er en torvmark jeg har.
Det er fantastisk at eje skog i Sverige.
Mvh
Søren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

Søren Fischer  
#510412 Kålmarken dec 2016 lige inden solnedgang:

   TS
Avatar Fallback

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

boksson  
#510432 Salix är en riktig viltmagnet och dessutom lätt att föröka oavsett marktyp. Du kan även pröva att så/sätta rönnbär

Avatar Fallback

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510573 Hej, så något viltfoder kanske, lite havre och foderkål, tror jag det heter, annars är det bara att låta det vara så sköter det sig själv, vill du ha öppet så är det bara att slå.

Användarvisningsbild

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

Søren Fischer  
#510613 Jeg tror at jeg vil holde mig fra agra food som udgangspunkt og foretrækker svenske indlandske flerårige planter, buske eller træer.
I den kommede uge vil jeg lave field inspection på kålmarken og undersøge jorden ren tørv eller om der er forekomst at mineral jord længere nede. Jeg vil opdatere tråden derefter,men jeg har lidt svært at få app’en til at acceptere uploaded billeder. Mvh Søren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

Søren Fischer  
#511945 Tak for jeres input.
Jeg gravede i kålmark/myren og det lader til at det mest er tørv med lidt grus/ler (se eventuelt billede).
Jorden er meget våd og vandspejlet er ca 10-15 under overfladen.
Omkring den 7. maj var jorden stadig lidt frossen men det tøede op.
Jeg fik mere flow i grøft med rindende vand i randen af kålmarken, ved at fjerne nedfaldne grene/blade og mos. Jeg vil tror at det vil sænke vandstanden 0-10cm.
Der er en del birk-krat 20-50cm så noget kan der gro. Jeg tror jag vil forsøge mig med salix/pil designet til vildt,så elgene måske skåner lidt flere af mine fyr/tall for der er mange bidskader på de små tall.
Mvh Søren

   TS
Avatar Fallback

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

boksson  
#511961 Förstår jag det rätt att du har grundvatten på 10-15 cm under markytan?

Användarvisningsbild

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

Søren Fischer  
#511962 Da jeg gravede i jorden kom der medio maj vand i hullet 10-15cm under grund niveau. Jeg tror ikke at det er decideret grundvand snarere rigtig meget overflade-vatten fra 1m sne, der ikke kan/kunne komme ordentligt væk pga. bundfrost og tørvejord. I sommers og høsten 2017 var myren/kålmarken afgjort mere tør. Så vandstanden lige der, vil nok altid være højere i de kolde måneder sammenlignet med sommeren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har I forslag til planter/biotop på 2,2 ha i Nordvärmlan

boksson  
#511963 Ok. Då förstår jag, ett övergående problem med andra ord 😀 .
Blir det fortsatta problem med vatten är dikesrensning äverlägset bästa metod för att få plantorna att gro.
Oavsett vad du väljer att planterar så håll undan gräset, det tat död på på många plantor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).