Skördare

Ponsse Dual?

33 inlägg 15311 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse Dual?

Solo  
#50921 Vore kul att höra skogssveriges tankar kring dualkonceptet.
För o nackdelar,erfarenheter mm



   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#50960 Kanon maskin,,,om man kör små skit. Kört en nu i 2 år och funkat över förväntan;) MEN stamapar man inte i me hälen...blir du lätt en "städpatrull" Ja har de lilla H53 agg. och de funkar,,lite nyfiken på H60:) Ja kör Buffalon och de är er en stor basmaskin till ett litet agg. men kranen klarar me H53n så kanske större aggregat till min Buffalo. Wisenten som har Boggilyft är nog mer optimal. De var lite..kan ja svara ja på frågor.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#50980 Kul att höra att man inte har blivit alldeles tappad bakom en vagn.......
Jag sålde min gallringsgrupp och började med en Dual och är oxå helnöjd.
Kör 90% gallring och det funkar bra. 53:an är "liten" men stor ändå. Mkt bättre än 745:an jag hade tidigare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Dual?

masterchief  
#50982 Vilka kranar har dualerna och hur långa är de?

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#50984 Kranen heter K90 DUAL och är det stadigaste jag kört -10 m,ska va samma som på Elefanten

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#50987
masterchief skrev:Vilka kranar har dualerna och hur långa är de?

K 90 Dual 9.97 m ska den vara för o va exakt :grin: Troligen K100 kranens lyft cylinder :?: Min lyfter 1020kg på full arm..nästan 10 meter 8) Den är grym...

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#50988 Jag tror dig när du säger va den lyfter, men hur i h-ete kan maskin stå kvar? Min är 2,64 bred men inga problem med stabiliteten
Man kan dra parallellen med humlan som egentligen inte kan flyga!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#50992
Solo skrev:Jag tror dig när du säger va den lyfter, men hur i h-ete kan maskin stå kvar? Min är 2,64 bred men inga problem med stabiliteten
Man kan dra parallellen med humlan som egentligen inte kan flyga!



Ja de undrade ja me först;) men vätska i hjulen på Vagnen och en jävla egenvikt står min fast ljuten marken:sad: min Buffalo ska väga knappt 16ton....utan vätskan. Sen är den juh underbar i slänt...me kranen på mitten. går ju inte o tippa på näsan. sen är Ponsse inga höga maskiner...den är troligen låg tyngdpunkt....min uppfattning. Rätta mig om ja har fel

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#50994 Största nackdelen som jag ser det med kranen på "mitten" är att den inte är bra att göra "instick" med.
Om man ska nå det där trädet som står för långt bort, måste hela maskin ut u beståndet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#50996
Solo skrev:Största nackdelen som jag ser det med kranen på "mitten" är att den inte är bra att göra "instick" med.
Om man ska nå det där trädet som står för långt bort, måste hela maskin ut u beståndet!


Na...ja ställer aggregatet på 6-7 meter och smyger iväg..då midjelåsen släpper,,,"tippar" vagnen till max. Me våra höga krantorn gör de säkert 60-70cm och räcker de inte styra lite me midjan mot beståndet....så räcker man en bit till...så enstaka träd når man 11 meter. inget man ska hålla på me...men ja ser de inte som en nackdel att kranen sitter på mitten för den saken. Kranen är bara 10 meter,,,där ligger problemet..me vilken annan maskin kan man flytta kranpelaren på,,,och som de gör nytta?

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#51000 Vilken sorts midjelås har du? Plattor ellet hydraulkolvar? Vagntippningsmetoden tar jag bara till i yttersta nödfall!
Det sägs ju att man bara får småposter om man har en Dual, så har jag inte upplevt det. Har just kört en 1:a gallring på 72HA!,ensam på maskin. Inge småskit! .....tog ett tag

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#51008 [quote="Solo"]Vilken sorts midjelås har du? Plattor ellet hydraulkolvar? Vagntippningsmetoden tar jag bara till i yttersta nödfall!
Det sägs ju att man bara får småposter om man har en Dual, så har jag inte upplevt det. Har just kört en 1:a gallring på 72HA!,ensam på maskin. Inge småskit! .....tog ett tag[

Jag har plattor,,,en sprack för mig. och en har gått sönder vid bärgning:( De sägs att de ska hålla 2-3000 timmar. Sen mattas de ut. Oj då...ja då vet du vart du ska köra till jobbet ett jag. Lite övers till mig;) Blink Blink :wink:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#51009 Nej, du missförstod mig. De där 72ha:ren är tyvärr slut, så det finns inget över till dig.
3000 tim på plattorna stämmer nog bra, jag är på min 3:e omgång på 11500 tim!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Buffalo Per  
#51010
Solo skrev:Nej, du missförstod mig. De där 72ha:ren är tyvärr slut, så det finns inget över till dig.
3000 tim på plattorna stämmer nog bra, jag är på min 3:e omgång på 11500 tim!


Ne då antog att de var slut. Men får man sådana objekt...till en sån maskin så verkade som du inte lider av avverkningssopp som en annan gör. men man har juh möjlighet och skota, skörda och skota ris. Där är juh en fördel me dual maskien. Så helt kalkat är de väl inte än...men men

Avatar Fallback

Re: Ponsse Dual?

Solo  
#51012 Står du?.........Då är det kanske inte så dumt me en kombimaskin ändå!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).