Skogsnyheter

Bra drag i skogsindustrin nu

2 inlägg 1898 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra drag i skogsindustrin nu

Torbjörn Johnsen  
#509813 Vi är mitt inne i rapportfloden där företagen rapporterar sina resultat från årets första kvartal. När det gäller skogsbolagen så är det över lag väldigt starka rapporter. Alla tjänar bra med pengar. På allt! Massa, trävaror, kartong och t o m papper.

Nu senast kom bl a SCAs rapport där de bl a rapporterade en rejäl vinstökning om 79% jämfört med motsvarande kvartal i fjol och en rörelsemarginal på hela 26%. Omsättningen ökade med 11% till 4 400 miljoner kronor för Q1 2018.
SCA har klarat att försörja sin industri med virke trots en utmanande vinter men de anger i rapporten att

Transport- och avverkningarbetet har dock påverkats, vilket har resulterat i något högre kostnader för perioden.


Läs hela SCAs rapporten här.

Även Setra lämnade sin rapport idag och nu är det svarta siffror på riktigt även här. Omsättningen ökar med 12% till 1 130 miljoner trots problem med råvaruförsörjning orsakat av vinter och kapacitesbrist i transportsektorn. Vinsten ökar 270% och vinstmarginalen är nu dryga 8 procent.
Här hittar ni Setras rapport.
SCA med flera skogsbolag rapporterar sina resultat för första kvartalet 2018. Källa: SCA.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bra drag i skogsindustrin nu

MDin  
#510101 Läste det i Land Skogsbruk. Det första som slog mig var att nu kanske priserna på råvara från skogsägare går upp!!?!?
Den andra tanken som kom var, har Baggböleri kommit till heders igen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).