Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

99 inlägg 47703 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

AKKAMAAN  
#509919
tallen100 skrev:Så där har det väl låtit i många år nu... :mrgreen:
Det är alltså kompetensbrist = folk som inte kan producera 100% från dag ett.
Dom får väl börja betala entreprenörerna skäligt så det finns marginaler att lära
upp nya förmågor, alla måste börja någonstans för att lära sej.
Tror knappast det är brist på folk som kan tänka sej att köra maskin,
men frågan är om dom får chansen...

Så du menar att det finns en kompetensnivå som är 110% eller mer?

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#509957
AKKAMAAN skrev:
tallen100 skrev:Så där har det väl låtit i många år nu... :mrgreen:
Det är alltså kompetensbrist = folk som inte kan producera 100% från dag ett.
Dom får väl börja betala entreprenörerna skäligt så det finns marginaler att lära
upp nya förmågor, alla måste börja någonstans för att lära sej.
Tror knappast det är brist på folk som kan tänka sej att köra maskin,
men frågan är om dom får chansen...

Så du menar att det finns en kompetensnivå som är 110% eller mer?

?.
Kanske jag var otydlig och skulle ha skrivit producera max från första dan istället? :roll:
Såvitt jag vet så är 100% full effektivitet = det som en erfaren förare ligger på i produktion.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

AKKAMAAN  
#509965 Jag försökte bara vara djävulens advokat här. 100% låter väldigt objektivt och laddat. Det kanske det är vad som är problemet i hela branschen att allting måste vara just 100% för att gå runt. Just det, "gå runt", för det finns väl inga 100%-are som gör några "pengar" i branschen idag. s ha en 20%-40% riktigt framgångsrika företag som tillåts tjäna lite mera pengar. Annars kommer branschen att "dö ut". Hur skall yngre företag få framtidstro om även 100%-arna hankar sig fram?
För övrigt så är "100%" något som bara den absolut bäste föraren kan prestera. Vem det är kan man inte få reda på förrän ALLA förare kan jämföras på samma villkor. Nu inser vi kanske vilket sujektivt "nyckeltal" 100% är, eller vilken procent som helst. För det handlar om att jämföra med något som man inte vet vad det är.
Det måste finnas ekonomiskt utrymme att bedriva lönsam entreprenadverksamhet med "medelpresterande" förare (och maskinägare). Annars kommer de 50% sämsta att slås ut inom 3-4 år. Om inte tillräcklig nyrekrytering sker så kommer det snart nog att skapas en ny "sämsta 50%-grupp" som slås ut nästa 3-4 års period. Det är så här branchen urholkas. Skogsindustrin måste bestämma sig om man skall gå över till outbildade Bulgarer, Turkar, Rumäner och Polacker etc bakom spakarna. Precis det som håller på att hända med åkeribranchen.
En sak som jag funderar över är hur bortsättningar görs idag. På min tid gjordes bortsättningr med mallar som tog hänsyn till underväxt medelstam, ander svåra träd, virkesförråd, antal trädslag och sortiment, terrängfaktorer etc etc. Numera hör jag talas om typ två priser, ett för lång körväg och ett flör kort körväg. Det här förenklar visserligen men det skapar också orättvis prissättning på icke objektiva grunder. Och med tiden kan skogsföretagen börja "slira" och kapa nån 50-öring här och där och så får man prisglidning. Samma gäller den maskintimpenning som skall ligga till grund för ackordssättningen. Den verkar också gå på en höft....

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JD 2006  
#510047 Idag så står skogen i Sverige i en väldigt obalanserad vågskål, en del säger att det är jättebra och många säger att det är jättedåligt sen har vi alltid ändå många någonstans mitt emellan.
Sen så har vi alla som inte villa att vi ska hugga en pinne något mer... 😈
Kolla på BNP säger jag bara...!

Det som behövs är att det från uppdragsgivare bör finnas särskild möjlighet att "få" anlita nybörjare vilket förståss innebär en sämre produktion/tim. I form av någon kompensation till entreprenören då alltså, sen måste det kanske skjutas in pengar till skogsbruket i stort så det går att finansiera detta på lång sikt.
Idag så tror jag knappast man skulle få någon körning åt någon överhuvudtaget om man gick in på ett kontor och sa att jag tänker anställa flera yngre och nyutbildade förare.
Det går ju bättre med det i den gula branschen då man kan få börja att "jobba" sig uppåt först som grovis sen vidare...

Det är ju väldigt svårt i skogen att "jobba" sig uppåt inom maskinerna så att säga...vad ska man börja med då...typ märka virke och köra ett lass med skotaren under ordinarie förarens lunchpaus?

Det blir en väldigt svår bit att lösa när det är sådanna prestationskrav idag från första minuten.

Ni som nu sitter och tycker att detta är det klassiska pratet om hur det är och ni har en lösning...SÄG DEN!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Beavern  
#510051 Det handlar mycket om att som arbetsgivare våga ta steget och anställa unga och nyutbildade. Det finns vissa fördelar med det oxå och inte bara nackdelarna som radas upp här.
Fördelar är tex att många unga är lättlärda. Ofta är de hungriga och intreserade. Då gäller det att hålla rätt i tyglarna och visa att man vill dem väl, att de ska tordas göra fel. Låta dem veta när de gör fel men framförallt när de gör rätt. Då växer dessa fort och vipps så har man en förare som är lika duktig och noggran som en själv. Man hsr stöpt hen i en form som passar företaget :)

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510055 Är det egentligen så stort problem med unga som inte producerar för fullt direkt? Dom lär sig ju på nolltid om dom är intresserade...
Värre är ju tjuriga gubbar som sitter år efter år och tjurar på som dom alltid gjort med dålig produktion

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

AKKAMAAN  
#510056 I början av 1990-talet kom uttalade krav från äldre entreprenörer att nyutbildade var tvungna att vara grundläggande inskolade och kunniga på skördarna värdeapteringssystem. Idag finns inga kvar av de äldre stammen och därmed har entreprenörernas egna krav på utbildade kanske sjunkit, då de själva klarar av att administrera detta.
Har värdet av olika kompetenscertifikat sjunkit de senaste åren?
Miljö?
Virkesvärde?
Heta arbeten?
Etc...
De flesta skogsutbildningarna tillhandahåller ju dessa certifikat för de elever som så önskar innan de utexamineras...

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Beavern  
#510062 Jag skulle tro att värdet av rätt tänk vad det gäller utbildning,miljö och virkesvärde aldrig varit högre och viktigare än vad det är idag. Aldrig har nog opositionen varit hårdare och skogsbruket mer granskat.
Ge ungdommar chansen. Stå bakom dem när något går fel. Låt dem växa. Då kommer de som är intreserade att bli kvar i branchen. De som inte är intreserade kommer att försvinna. Blir lite av en ”självgallring”

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JD 2006  
#510064
Valmet 890 skrev:Är det egentligen så stort problem med unga som inte producerar för fullt direkt? Dom lär sig ju på nolltid om dom är intresserade...
Värre är ju tjuriga gubbar som sitter år efter år och tjurar på som dom alltid gjort med dålig produktion


Helt klart! En jättebra poäng här...det är ju precis så tjuriga arbetare än vars dom är gynnar ju ingen framförallt inte då nya personer skall försöka ta sig in.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

svampbob  
#510065 Det skulle inte förvåna mig om det inom kort dyker upp öststatsförare i skogsmaskinerna. På den gula sidan har du redan börjat. Jag hörde i veckan om ett projekt i Västernorrland där ett företag höll maskinerna och hyrde in förarna via bemanningsföretag. Nu satt det en polack helt utan erfarenhet i hjullastaren.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

jannee  
#510066 När bristen verkligen blir allvarlig, för det är den ännu inte, finns det billiga öststatsförare att tillgå.
Kan bli exakt som det är inom biltrafiken, finns idag svenska åkerier som ENDAST trafikerar Sverige som enbart har polacker eller litauer som förare på bilarna.
Åkare som kör för DHL eller DSW har idag mångt och mycket bilar bemannade med utländska förare.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JD 2006  
#510074
svampbob skrev:Det skulle inte förvåna mig om det inom kort dyker upp öststatsförare i skogsmaskinerna. På den gula sidan har du redan börjat. Jag hörde i veckan om ett projekt i Västernorrland där ett företag höll maskinerna och hyrde in förarna via bemanningsföretag. Nu satt det en polack helt utan erfarenhet i hjullastaren.


Detta är ju ingen nyhet direkt...jag vet dom som haft från öststater i långt över 10 års tid....så inget nytt under solen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Erre  
#510078
Valmet 890 skrev:Är det egentligen så stort problem med unga som inte producerar för fullt direkt? Dom lär sig ju på nolltid om dom är intresserade...
Värre är ju tjuriga gubbar som sitter år efter år och tjurar på som dom alltid gjort med dålig produktion

Ligger mycket i det du skriver.

En oerfaren kan många gånger vara bättre än en äldre som alltid hävdar att där å där gjorde vi alltid si å så.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#510090
Erre skrev:
Valmet 890 skrev:Är det egentligen så stort problem med unga som inte producerar för fullt direkt? Dom lär sig ju på nolltid om dom är intresserade...
Värre är ju tjuriga gubbar som sitter år efter år och tjurar på som dom alltid gjort med dålig produktion

Ligger mycket i det du skriver.

En oerfaren kan många gånger vara bättre än en äldre som alltid hävdar att där å där gjorde vi alltid si å så.

Visst är det så, får dom bara chansen och har intresset så löser sej det mesta.

Det finns ju entreprenörer som tänker så men många gör det nog inte, utan är det
inte mer eller mindre full fart efter en vecka så är det tack och hej.
Det tar sin tid att få in effektiv körplanering, det är där kubiken finns att vinna,
inte att kranen går snabbt.
Nu är det iof pressat med lönsamheten, men många tycks ha glömt att dom själva varit nybörjare en gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510099 Jag känner inte alls igen det där bland entreprenörer jag känner, man tar unga från skolan på praktiker och lär upp eftersom, börjar oftast med skotare och sen när dom är mogna börjar dom lära sig i skördare.
Har haft med mig en som hade gått ut andra året på naturbruksgymnasium och skotat en hel sommar och det gick då riktigt bra, visst är väl inte fullfjädrad på hela planeringsbiten men dom frågar ju och vill lära sig...

Dom enda jag vet som inte törs anställa nybörjare det är sveaskog själv till sina maskinlag, dom plockar rutinerade från entreprenörer istället

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).