Verkstan

Vänsterborr

43 inlägg 17643 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kullens mek  
#509604 Är ägare till en Neji Saurus och är väldigt nöjd med den. Har tänkt skaffa storebror till den med åxå. Inköpt på Würth. Ett par hundrafemtio kronor men väldigt fin kvalite och bra stål och grepp. Så den kan jag varmt rekommendera

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kse  
#509620
Slurfi skrev:
Bild

eng Tools Skruvutdragare TMSE05S - 5 delar
ART. NR: 172270100
EAN: 7391544376533

575 kr

Skruvutdragare TMSE05S - 5 delar
Beskrivning
Teng Tools sats med 5 utdragare.

För snabb och enkel utdragning av avbrutna skruvar, rör och pinnbult.
Fyrkantigt fäste.
Härdade till HRC 50-52.

Levereras i plastetui med snap-lås och gångjärn med metallsprint.


http://www.laitis.se/kon-skruvutgragare-s.html

Den satsen eller liknande är nog det mest prisvärda.


Har lite dåliga erfarenheter av den där fyrkantiga varianten, tycker dom går av lättare än des runda, vänstergängade kusin.
Eller är det så att dom fyrkantiga greppar bättre så att man kan dra av dom? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509706 Största fördelen med fyrkantiga är väl att de greppar bra så man måste inte banka ner så mkt och då svälla ut skruven.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Nils_Nilsson  
#510340 SÅÅ - jag köpte

1 x Dormer A101 12 mm
8 x Dormer A101 6,5 mm
7 x Dormer A101 4,2 mm
3 x Dormer A101 3,5 mm
3 x Dormer A101 3,0 mm
3 x Dormer A101 2,0 mm

vänstergående borr (kombinerat inköp från Laitis och en
Nederländsk säljare på ebay.de (jag tror de handlar upp
"konkade" faciliteter och sedan säljer på inter-webben))
för sammanlagt 1419 kr = knappt 57 kr per styck för 25
borr som måste vara billigt :) .

Om jag inte kan få ut min M3-bultrest ur min Ambassed-
eur 10000-rulle mha dessa borr så lär det vara läge att
pröva annan metod (än vänsterborr). Så då återkommer
jag eventuellt :) .

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Nils_Nilsson  
#510951 Det gick bra borra ut M3-bultresten med en Dormer A101 3 mm vänsterborr.

Först verkade inget hända precis förutom jag märkte att bulten (maskinskruv
snarare kanske) var förvånansvärt mjuk i materialet (vilket gav hopp om andra
lösningar) så efter några minuter noterade jag synnerligen positivt överraskad
att bultresten verkade "titta ut" mer ur sitt hål än tidigare och därefter gick det
snabbt och lätt :) .




   TS
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

totte  
#510969 Härligt! En Ambassdeur vill man ju verkligen inte ha sönder :grin: :-bd

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

Pabene  
#511348 JoTh, Fantastiskt fin beskrivning över tillvägagångssätt att ta ur skruvar.
Om man har tillsynes omöjliga lösningar för att få ut brustna skruvar eller kvarsittande utdragare eller gängtappar, så finns ju också möjligheten att anlita någon som har en sänkgnistutrustning. "Dom kan allt".
Vänsterborr kom till för användning i tex automatsvarvar och styrda svarvar. Där vill man kunna göra flera operationer samtidigt och om man kan spara en omkastning av rotationsriktning för en 3 m lång stång som kanske roterar med 2000 rpm, vinns både tid och energi. Ett enstaka vänsterborr är bara något dyrare än ett standardborr.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#710834 Hittade den här tråden via google och det verkar finnas mycket kunskap här inne bland forummedlemmarna så jag ställer min fråga här.

Jag håller på och uppgraderar och fräschar upp hjulupphängning och fjädring på mina tyska räser (BMW 330d) och stötte på rejält med patrull när jag skulle lossa skruvarna som håller en kulled i hjulspindeln på vänster fram. Skruvarna är M10, 20mm långa, torx, och 10.9 metall. Den ena sitter i ett genomgående hål och den andra sitter i ett "vanligt" hål. Dom sitter med loctite och troligtvis en del rost också och har nog suttit där sen bilen rullade ut från fabriken ganska exakt tolv år sedan. På andra sidan fram så satt som så hårt att jag fick ta ett 60cm ledskaft och vanliga torxbits höll inte (dom vreds sönder) utan fick köpa kraftbitssats från biltema och ta i utav bara fan för att få lös dom. På förarsidan här så provade jag samma sak och det resulterade i att båda skruvarna small av. Att borra och gänga nytt en storlek större går inte då det inte finns nog med material runt hålen på plattan på kulleden. Värma blir svårt då drivknuten sitter bara centimetrar ovanför. Att ta lös hela hjulspindeln är jag tveksam till om jag klarar av själv hemma i garaget med de verktyg jag har då drivaxlarna brukar sitta fast nå fruktansvärt på dessa bilar och jag har ingen hydraulpress eller så.

Min idé just nu är att försöka borra bort så mycket av skruven som går. Göra ett hål så centrerat som möjligt och borra så rakt som möjligt och jobba sig sakta uppåt i diameter. Jag har turen att jag fick ärva en massa fina borrar av tidigare ägaren av huset. Det står Dormer på allihopa så jag gissar att det är bra grejer och att dom räcker för att borra i 10.9 så länge jag tar det väldigt lugnt och kör med rikliga mängder skärolja. När jag sedan borrat bort så mycket som går så tänkte jag försöka göra någon slags värmesköld runt de känsliga delarna i närheten, främst drivknuten. Massor med aluminiumfolie i flera lager och kanske några plåtbitar som extra skydd ifall man slinter med lågan från gasolbrännaren. Med ett hål i mitten av skruven och så mycket material som möjligt borttaget borde man kunna få upp ganska bra värme rätt så fort utan att riskera närliggande känsliga komponenter. När jag sedan har värmt så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Konisk skruvutdragare verkar lönlöst, kommer nog bara gå av och ge mig ännu mer huvudvärk. En del säger vänsterborr men en del säger att dom bara kommer att gå av också. Jag måste försöka rädda originalgängorna, speciellt på hålet som inte är genomgående, så jag måste på något sätt försöka få ut resterna av skruven. Hur tycker ni att jag ska göra? Jag har förresten inte tillgång till svets.






Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Klyv Bixby  
#710873 Borra igenom skruven å knackain en torxbitsåprova dra lossden igen. Med borrningen borde det vibrerat/värmt loss gängorna tillräckligt för att kunna skruv ur resterna.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#710881
Klyv Bixby skrev:Borra igenom skruven å knackain en torxbitsåprova dra lossden igen. Med borrningen borde det vibrerat/värmt loss gängorna tillräckligt för att kunna skruv ur resterna.


Det där med att knacka in torxbit visste jag inte om förrän jag hittade den här tråden. Jag kan föreställa mig att det skulle kunna funka, men är inte 10.9 materialet i skruven hårdare än materialet i en torxbit?

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

masyngel  
#710892 Jag kan inte tänka mig att ett kvalitetsbits skulle vara mjukare än en skruv.
Mitt tips är att försöka mäta torxens minsta "diameter", så du inte borrar för litet hål.
Effekten skulle kunna bli att man expanderar skruven för mycket, vilket ofta inträffar med svinpittar.
Handskruva ut, mindre risk att greppet slinter i skruven.

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

masyngel  
#710893
Min borrlåda från dormer.
😎

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Klyv Bixby  
#710895 Stålet i bitsarna brukarvara riktigt jävla härdat, så antagligen tåligare än skruven.
Å räcker inte tex en t25 bits till borrar du ur i steg så mycket du vågar för gängorna. Sen bordedu kunna driva runt skruvresterna med ett dorn ellervika ihop skruven så den blirmindre i dia än hålet och sedan rensa gängorna med tapp 👍

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#710897
Klyv Bixby skrev:Stålet i bitsarna brukarvara riktigt jävla härdat, så antagligen tåligare än skruven.
Å räcker inte tex en t25 bits till borrar du ur i steg så mycket du vågar för gängorna. Sen bordedu kunna driva runt skruvresterna med ett dorn ellervika ihop skruven så den blirmindre i dia än hålet och sedan rensa gängorna med tapp 👍


Jag provar detta. För en gångs skull så är dessa skruvar faktiskt grovgängade, till skillnad från det mesta andra på denna bil som är fingängat. Så en vanligt M10 tapp har jag faktiskt hemma. Ska nog snart ge mig ut i garaget och försöka börja borra.

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

masyngel  
#710901 Det knepigaste brukar vara att hitta centrum, körnslag är svårt, har du kanske något litet slipstift eller liknande till att märka med?

Det är lätt att hamna i periferin och börja tugga gänga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).