Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100169 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Hema  
#247444 Vibrationer kommer från obalans och har man slipat kedjan på rätt sätt, torde vibrationer inte öka eller?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247584 Om vi håller oss till en specfik modell av kedja tex Oregon Super 20 har den .325 delning och samma tand och sidolänk oavsett spårdidd.
20BPX är 1,3mm spårvidd.
21BPX är 1,5mm spårvidd.
22BPX är 1,6mm spårvidd.

Kör man dessa på samma såg i samma stock med för kedjan avsett svärd märks ingen prestations mässig skillnad direkt. Ser man sedan efter en tids körning är det markant skillnad på slitaget.
1,3 är markant sämre då det är lite hårdare eller torrare.

Det enda som skiljer dessa tre är gram och det är inte märkbart i körning.

Om man däremot jämför olika modeller av kedja så blir skillnaden mer markant.
Jämför man 95vpx mot 20bpx ser man att super 20 tar mer kraft och presterar mer.
Den är även stabilare och skär bredare snitt trots de har samma spårvidd.

Tjocklek o tyngd på svärd är en annan sak. Man kan se tunnare o lättare 1,6mm svärd än vissa 1,3.
Laminat svärdens sidors tjocklek är det som är intressant, inte avståndet mellan förutsatt det är kedja anpassat....

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

barske  
#247812 Att fila sågkedjan är ingen vetenskap, endast lite övning,men att rekommendera någon att använda slipmaskin på ryttarna visar på mycket okunskap.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

machonisti  
#247823
barske skrev:Att fila sågkedjan är ingen vetenskap, endast lite övning,men att rekommendera någon att använda slipmaskin på ryttarna visar på mycket okunskap.

Första gången jag gjorde det orkade sågen knappt dra runt kedjan. Efter den gången lärde jag lite försiktighet. Går numera lika bra med lilla vinkelslipen som med fil.

Kan ändå inte rekommendera åt andra för det går så fort åt h----e och det ansvaret vill jag inte bära. (nån kanske var på väg till himlen) :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

tallen100  
#247849 Använder aldrig fil till ryttarna, skrikan på kompressorn går utmärkt, går faktiskt fortare att lära sej det än att lära sej fila en kedja riktigt bra på frihand...

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

donky-kong  
#247896
tallen100 skrev:Använder aldrig fil till ryttarna, skrikan på kompressorn går utmärkt, går faktiskt fortare att lära sej det än att lära sej fila en kedja riktigt bra på frihand...



Naaa... Vad jag har lärt mig, så ska det vara 0,5 till 0,7 mm mellan tand och ryttare. Det är i alla fall för mig stört omöjligt att känna detta med slipmaskin eller dyligt.

För att mina ryttare ska bli så bra som möjligt används ryttarmall :)

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

tallen100  
#247952 Jag är nog inte lika noga som du :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247955 Det finns ingen gräns på hur bra det kan bli.
Viktigast är nog att man har intresset o vill lära sig mer och därigenom blir det bättre.
Det finns inga magiska trick utan det är bara o bita ihop o träna, prova, experimentera o se hur det går.

Jag rör sällan ryttaren om kedjans skärtand har mer än 50% kvar. Genom att kolla ryttarställning efter filning så ser man om det behövs eller inte.

Formen på ryttaren är även den viktig.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Homo abies  
#247958 för att jämföra skärförmåga krävs tidtagning och jämna förutsättningar. Det som skiljer i stort är hur stor avverkning kedjan har dvs hur bred sågsöm -ofta i samma relation som svärdsspåret

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247965 Meiner bpx kjede skal ha 0,65 mm på hard og da litt meir på soft. Er jo litt avhengig av kva treslag ein skal saga. For lave ryttere går ikkje, får skader på tenna og etter ei stund vil ikkje kjeda bita. Som allround på ei bpx kjede kanskje 0,8 mm midt mellom hard og soft, er litt vanskeligt å måla da. Går ann og file på hard og ta ett muligens to forsiktige drag til med flatfila etterpå. Filer rytterne snett.

Det finns inga magiska trick utan det är bara o bita ihop o träna, prova, experimentera o se hur det går.

Det var litt greit å vita, er ikkje alltid så vanskeligt å få det skarpt men ei kjede skal skjære fort, mjukt beint og halde på skarpan alle 4 egenskapene er vanskeligere å få til, men det går bedre med øving

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247990 Har prøvd litt med ulik filningsvinkel. No prøver eg å vera parallell med slagmerke bak på tanna ca 30 grader, vil tru at dersom ein øker vinkel fra ca 25 til 30 grader så skjærer kjede fortare(snabbare).

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Hema  
#509589 Fann detta klipp idag. Tycker han är rätt bra. Men vore det inte bättre att fila baksidan på skäret helt rakt? Men stor skillnad vid instick hur som helst.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Forestboy  
#509665 Man blir aldrig fullärd att fila. Man måst se in i tanden när man filar för att se om det blir rätt. Jag filar typ varje tankning några drag för att underhålla. Filar med filstöd hemma i skruvstäd för att hålla kontroll på vinklar och ryttare. Men åka till skogs utan fil är som att glömma sågen hemma för mig.. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Forestboy  
#509666 Maskinslipning risk för härdning.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509675 Beit godt, skal prøva å slipa av bakdelen av tanna voldsomt kva fart han fekk på innstikk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).