Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

65 inlägg 33489 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Fredrik Reuter  
#509292 Hej,

Jo, att det är tekniska utmaningar SCR i skogen är det ingen tvekan om, här kan nog i princip alla tillverkare och förare vittna om att det varit problem, i alla fall någon gång.

Men gällande bränsleförbrukning så vet jag inte? Kan det diffa mellan maskiner? Hur de körs eller är inställda? Jag var för några år sedan ute till en entreprenör som hade 911.5 och förutom att SCR hade krånglat några gånger så var han nöjd med bränsleförbrukningen, de siffror du nämner eller till och med under.

PS. visste inte att kW hoppet på Valmet skedde 2004, grym kunskap på skogsforum! 👍

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509306 Jo. 5 går riktigt snålt... Har varit ner på under 11 lit men då var det klen gallring och dålig produktion... 12-13 liter har vi ju varit med om i slutavv. 0,24 lit/kubik är det lägsta vi lyckats med som jag kommer ihåg, det tror jag ingen av nya generationens skördare klarar, ingen jag pratat med iaf

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Fredrik Reuter  
#509308 Ja, 0,24 är ju grymt bra.
Det har jag inte hört någon av de nya klarat. Men under 0,3 i utförsbacke och hemlängtan har jag hört flera som klarat.

Men då gissar jag att ni också har skapligt bra koll på aggregatet? Optimala tryck till både knivar och matarvals. Vassa kvistknivar och matarvalsar i god kondition. Och oavsett om ni gått RECO eller ej så gissar jag att ni kör som de lär ut... 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

AKKAMAAN  
#509370 Så länge vi har maskiner som kräver schemalagt underhåll så kommer den biten alltid att finnas med i "100% minus TU". Bara att tanka en maskin tar ju X antal minuter. Sedan har vi daglig smörjning, rengöring av aggregat mm. Allt detta plockar säkert ihop till minst 15-30 minuter per dag. Beroende på hur långa shift man kör så dra det ner TU Y%. Sen återkommer tidsavbrotten för underhåll med längre intervall, veckor, månad etc.
Om vi räknar rent teoretiskt med 30 min avbrott för varje 16 tim dubbelskift,, så kan ALDRIG TU% bli högre än 96.9% för ett dubbelskift. Får man till högre än så så gör man antingen längre produktionskostnader eller gör kortare avbrott för service.
TU-diskussionen är intressant för den är "tve-eggad".
Förare och maskinägare vill i såna här forum framhålla hög TU% på sina maskiner, för vem vill inte äga maskinen med "högst" TU%?!
Uppdragsgivare älskar att kalkylera maskinens timkostnad med maskinägarens "höga" TU. Så när maskinägaren får uppdragsgivaren som åhörare så är det helt plötsligt lågt TU som gäller.
Av den kontraproduktiva diskussion följer också produktiviteten per G15-tim. Hävdar man att man har högre TU än verkligheten så kommer ju produktionen per G15-tim att låta lägre.
Nu med dagens datorisering så borde driftstatistik komma ut ganska överensstämmande med verkligheten.
Hur är det med förfinad driftstatistik?
Går det på moderna engreppsskördare få ut detaljerad statistik på tidsådgång för upparbetningens olika delar, matarvalsar, kapsåg, krankörning mellan sista-bit-kap och nästa fällkap etc (per förare förstås)?

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509390 Tror att man kan se mycket såna tider i John deeres timberlink?!
Komatsu har inte den möjligheten vad jag sett än iaf.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

skogsjan695xl  
#509529 Kollade idag på 911an.
Snitt i förbrukning på 3700h.
15.45 L/G15

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509549
skogsjan695xl skrev:Kollade idag på 911an.
Snitt i förbrukning på 3700h.
15.45 L/G15

Det var ju helt okey!
Har du nåt minne av vad txen låg på?

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

skogsjan695xl  
#509554
Valmet 890 skrev:
skogsjan695xl skrev:Kollade idag på 911an.
Snitt i förbrukning på 3700h.
15.45 L/G15

Det var ju helt okey!
Har du nåt minne av vad txen låg på?
Kommer inte ihåg exakt men nått säger mig att den låg på ungefär samma förbrukning.
Txen hade en medelförbrukning per på kubik nånting mellan. 1,1-1,2 L/m3 då körde jag den 99% gallring.
911an ligger på 0.91 L/m3 då kubikmässigt sett 50/50 Ga-Sa.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

JD 2006  
#509572 Nån som vet hur IT 4:orna drar i bränsle? Skulle inte dom vara snåla...?

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

skogsjan695xl  
#509586
JD 2006 skrev:Nån som vet hur IT 4:orna drar i bränsle? Skulle inte dom vara snåla...?
Haha. 1a april har redan varit.
Finns väll knappast nån maskin som varit törstigare än it4.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509605 1270 it4 verkar ju vara hemsk iaf, alltid över 20 om man ligger på och kör. Dom har svårt att få tanken att räcka 2 skift

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Beavern  
#509607 Kanaske är lite OT men jag har slutat att räkna TU och sträva efter högt sådant.
Sedan 1,5 år tillbaka så mäter och följer vi upp PU, personalutbyttjande. Lönetimmar/maskintimmar. Där har man en större tidstjuv än någonting annat om man inte håller koll.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509626
Beavern skrev:Kanaske är lite OT men jag har slutat att räkna TU och sträva efter högt sådant.
Sedan 1,5 år tillbaka så mäter och följer vi upp PU, personalutbyttjande. Lönetimmar/maskintimmar. Där har man en större tidstjuv än någonting annat om man inte håller koll.


Helt sant, det är det som är avgörande, att försöka utnyttja tiden!

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

JD 2006  
#509649
Valmet 890 skrev:1270 it4 verkar ju vara hemsk iaf, alltid över 20 om man ligger på och kör. Dom har svårt att få tanken att räcka 2 skift


Jasså...det lät törstigt!!Den lär ju knappast vara så mycket bättre än någon annan maskin i samma storleksklass heller....det blir en väldigt dyr maskin å köra och äga om den drar så mycket som ni säger...

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509731 Jag har inte kört nån själv men hör från folk som kör att dom verkar törstig... Vet nån som gjort extra tank för att klara 2 skift

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).