Skogsnyheter

Ny terrängkörningslag på gång

12 inlägg 8448 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny terrängkörningslag på gång

Fredrik Reuter  
#509305 Regeringen tillsätter nu en så kallad utredning för att se över hur terrängkörningslagen kan moderniseras. Nuvarande lag är 40 år gammal och samtidigt har de fordon som omfattas av lagen ökat från 30.000 till 300.000.

Utredningen tillsätts för att göra terrängkörningen i Sverige "hållbar".

http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... ingslagen/

− Det är på tiden att vi får en modern lagstiftning som gör terrängkörningen i Sverige hållbar. Vi behöver kunna tillgodose både människors behov av att köra terrängfordon och behovet av att förhindra skador på jord- och skogsbruksmark och natur, säger miljöminister Karolina Skog.


Den som tillsätts som utredare för utredningen får i uppdrag att se över om nuvarande terrängkörningslag behöver förändras eller förtydligas. Vidare utreda hur en effektiv tillsyn kan åstadkommas(!), samt:

Utreda och överväga den straffrättsliga regleringen vid otillåten terrängkörning och vid behov föreslå ändringar av påföljden i syfte att åstadkomma ändamålsenlig reglering.

Lämna förslag för att underlätta för personer med bestående rörelsehinder att köra i terrängen med motordrivet fordon för att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.


Utredningen skall vara klar senast 29 november 2019.

Tja, vad tror ni om detta?

Läs mer om terrängkörning på Skogsforum:

Terrängkörningslagen.

Regler ang motorfordon

Skogsägare får mark sönderkörd pga "tattarsafaris"

Skoter och fyrhjulsåkande

tillstånd?

Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny terrängkörningslag på gång

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509312 Ännu en attack på äganderätten? Ty det låter som det ska öppnas för mer motordriven terrängkörning och därmed mer sönderkörning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny terrängkörningslag på gång

Fredrik Reuter  
#509319 Nja, så länge majoriteten av fordonen går på bensin så är det nog ingen fara. Men snart kanske det kommer ett El-ATV-stöd och kan det hända grejer! 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny terrängkörningslag på gång

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509320 Får man tro en viss Zahlman, så lär ju övergången gå snabbt...

Å vad körskador beträffar, så spelar nog drivmedlet ingen större roll...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny terrängkörningslag på gång

Fredrik Reuter  
#509321 Så är det nog.

Tror ni annars att de kommer föreslå några ändringar för skogsägare som använder ATV i verksamheten på skogsgården?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny terrängkörningslag på gång

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509322 Tveksamt! Så länge vi snackar näringsverksamhet på egen mark, måste man få använda erforderliga fordon i den näringsverksamheten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny terrängkörningslag på gång

bgl  
#509323 Det är oroväckande när departementet skriver att: det är ett mänskligt behov att köra terrängfordon!
Ministern talar inte om berörda yrkesverksamheters behov utan om att människan har ett behov av terrängkörning.

Avatar Fallback

Re: Ny terrängkörningslag på gång

axwell  
#509341
bgl skrev:Det är oroväckande när departementet skriver att: det är ett mänskligt behov att köra terrängfordon!
Ministern talar inte om berörda yrkesverksamheters behov utan om att människan har ett behov av terrängkörning.


Den delen är röstfiske, det är fler som tycker så, än antalet markägare som få utstå konsekvenserna.

Positivt tycker jag däremot det är att snöskotertrafik inte skall förekomma hejvilt utan hänvisas till leder.
Så har vi redan i mitt närområde inom kommunen, få känner till det.

Avatar Fallback

Re: Ny terrängkörningslag på gång

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509344 Med nuvarande regering kan detta slå precis hur som helst. Ett värsta scenario skulle kunna vara att skogsbrukets transporter inkuderas och att körskador bestraffas med indraget körkort. Det skulle inte finnas många frivilliga skotarförare då. Det är väl inte speciellt sannolikt men mitt förtroende för nuvarande regering är inte större.

Det andra alternativet som också skulle vara bedrövligt är att motorfordon på något vis skulle få allemansrättslig status men med mp i regeringen tror jag det är uteslutet.
Något som vore riktigt spännande är om häst och cykel skulle inkluderas och likställas med mindre motorfordon i terrängkörningslagen.

Avatar Fallback

Re: Ny terrängkörningslag på gång

stefanm  
#509355 På de sidor jag har läst har det framför allt talats om hårdare regler i stil med att endast tillåta körning på markerade leder och vissa friåkningsområden. Dessutom strängare straff för de som bryter mot reglerna.
Problemet är som jag ser det att reglerna i stort sett endast drabbar de som redan sköter sig och följer reglerna, de som missköter sig idag lär fortsätta med det tyvärr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... rat:nyh:lp

Avatar Fallback

Re: Ny terrängkörningslag på gång

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509356 Nästa del då, om nu polisen ska o ta dom så friåker utanför leder då måste de finnas några poliser i närheten med.
Polistätheten går väl räkna på sina 10 fingrar för hela Norrland när du kommit utanför de 4 största orterna

Användarvisningsbild

Re: Ny terrängkörningslag på gång

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509394
busholle skrev:Med nuvarande regering kan detta slå precis hur som helst. Ett värsta scenario skulle kunna vara att skogsbrukets transporter inkuderas och att körskador bestraffas med indraget körkort. Det skulle inte finnas många frivilliga skotarförare då. Det är väl inte speciellt sannolikt men mitt förtroende för nuvarande regering är inte större.

Det andra alternativet som också skulle vara bedrövligt är att motorfordon på något vis skulle få allemansrättslig status men med mp i regeringen tror jag det är uteslutet.
Något som vore riktigt spännande är om häst och cykel skulle inkluderas och likställas med mindre motorfordon i terrängkörningslagen.


Elcyklar är ju redan idag likställda med mindre motorfordon, enligt naturvårdsverket. Fast det talas tyst om det.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).