Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

65 inlägg 33460 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

T Landström  
#509157 Jag fick höra av en bekant att för att få en renare förbränning så är man tvungen att höja temperaturen i motorn och för att höja den så behövs det mer bränsle... Kanske något förenklat men det va så jag fattade det...

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509160 Folk än ju så knäpp också, dom köper ju det tillverkare säger att dom nya maskinerna producerar ju bättre så per kubikmeter så förbrukar dom mindre, men det är ju inget annat än rent snicksnack, dom tar mer även per kubik för snittföraren....
Maskinerna har gått så bra länge nu så det handlar om att han som kör ska kunna/vara intresserad av att utnyttja kapaciteten....

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

JD 2006  
#509163 Ja men visst är det ju mycket så...

Det visar ju RECO-utbildningar, där man kan sänka arbetsvarv och fart på kran och ändå producera mera virke/dag.
Har gjort detta själv och det var väldigt stor skillnad på en rätt inställd kran t.ex. många tror att ju fortare man "vispar"
med kran ju fortare går de... :lol:
"Bara" på detta sparade jag ca: 10-13% bränsle men producerade ca 14-20% mera virke samt att man blev mindre trött i kroppen. Jag tror det är där vi får kompensera detta med att maskinerna drar mer fast kanske håller bättre.
För TU% har ju ökat ganska rejält senaste 20 åren istället...

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Fredrik Reuter  
#509164 Hej,

Detta är en mycket intressant tråd, fortsätt att diskutera och lägg in siffror, det tror jag många kommer att ha nytta av!

Jag har försökt att gräva lite djupare i detta med dieselmotorer i främst skogsmaskiner genom åren. Det finns ju lite skrivet, bl a i tråden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner.

Något som framkom när man läser studier etc på detta är att dieselmotorn (obs, motorn) har blivit något enormt mycket bättre på säg 15 år. Tillverkarna av motorer har lyckats trolla med knäna - i många fall 99% reduktion av farliga avgaser samtidigt som bränsleförbrukningen sjunkit rejält.

Utifrån det jag har läst och förkovrat mig i så ska ingen skugga falla över varken de som sätter regelverket eller de som tillverkar motorer.

Vad är det då som hänt?

Ja, frågan är om inte skogsmaskinerna blivit trimmade ungefär i samma takt som de blivit snålare och renare?

En Valmet 911 från 2004 hade en motor på 127 kW. En Komatsu 911 2018 har en motor på 170 kW - typ 32% högre effekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

uppsale  
#509167
AKKAMAAN skrev:
uppsale skrev:1910g 1200h 18-23 l per h
0.7- 0.8 liter per fub nära väg

Får en sån här skotare 40kr/m3 på "nära väg"?
I så fall är det ju ca 20% av skotningskostnaden?
Real kostnaden för drivmedel per m3 måste ha mångdubblas det senaste 20 åren??
Och så har väl inköpspriset på maskiner fördubblats?
Tas den affärsmässiga förlusten igen på en svag höjning av m3-ackordet och en förbättrad teknisk utnyttjandgrad?
Skulle tro att man idag måste späda på med en kraftig ökning av produktionstimmar per år?
Skulle vara intressant att m3-kostnaden för drivmedel de senaste 20 åren, i jämförelse med ackordspriser, amortering, rep och reservdelar och löner...


Kör för ca 35kr/fub inom 300 m i medelavstånd efter det pris tillägg.
Ja det är i runda slängar där det hamnar i % sen är det ju väldigt beroende vem som kör, men om man ska få ut mycket virke kostar det med denna.

Det hade varit intressant, jag har endast varit med i några år så har inte mycket utav "förr" referenser tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

uppsale  
#509168
Högare skrev:Nära väg med en 1910 borde väl innebära runt 40 fub i timmen. Då blir det ju inte så mycket per fub. Även om det var saftigt för en skotare att dra så mycket i timmen.

Jo men förbrukningen följer ju med i kurvan. Man får inte ut 10 fub till i timmen gratis.
Sedan är det ju ex ett hygge ut med vägg ca 400m till ände o då ca 300m i medel.
inte alla gånger man avslutar en sådan post med 40fub/h i medel

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

uppsale  
#509169
Johan_84 skrev:Låter mycket. Min f15d ligger på ca 10l/h. 0,4-0,5l/m3 i nära skotningar. Sista hygget med 600m å skota låg den på ca 0,6.
Med större skotare borde man väl få ner det en bit till per utskotad kubik? Eller skiljer det så mycket mellan tillverkarna? Är ju dessutom JD motor i min med.

Ja de tycker jag med hade en 594c innan från 2011 ca 15000h på mätaren o där låg jag runt 0.5 så jonnen är törstigare

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

uppsale  
#509170
Valmet 890 skrev:Kan ju innebära 25 kubik också beroende på var i Sverige man är... Och hur långt är nära väg?

Inom 400m eller 300 medel avstånd.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509202
JD 2006 skrev:Ja det är märkligt med tanke på hur långt motorerna har kommit i utvecklingen om man tittar bakåt 20 år men förbrukningen ökar.
Läste en rapport från skogforsk iofs sen 2012 men redan då larmade man om ökande förbrukning med kring 10% på 6år.
Det är en väldigt stor kostnadspost vet alla som kör dagligen..då kommer vi till nästa kluring...
Ökar prissättningen med 10% på 6 år?

Det skiljer ju en del med 10% på priset/m3fub. på en grupp som hugger 50000/år blir det 40000kr.
Räknat om medelförbrukning tidigare var på 0,7/m3 till 0,77/m3. 40000kr är faktiskt en bra peng till en amortering!

Detta var alltså mellan 2006-2012, har det då ökat lika mycket eller kanske ännu mer som många här säger så
pratar vi kanske upp till 100 000kr/år för en sådan avverkningsgrupp :shock:


Detta är ju ett haltande resonemang. Att bränslekostnaden ökar med 10% kan ju inte motivera en ökad avverkningskostnad 10%.

Om vi säger att en medelskördare ligger på en förbrukning på 15 L/timme. Då är den ökade kostnaden 1,5 L/timme -> ca 12*1,5= 18 kr

Om medeltimpengen för en medelskördare är 1500 kr /timme så vill du höja det med 150 kr för att kompensera en kostnadsökning på 18kr. Det resonemanget kommer inget bolag godta.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

AKKAMAAN  
#509207
zeaflower skrev:
JD 2006 skrev:Detta är ju ett haltande resonemang. Att bränslekostnaden ökar med 10% kan ju inte motivera en ökad avverkningskostnad 10%.

Om vi säger att en medelskördare ligger på en förbrukning på 15 L/timme. Då är den ökade kostnaden 1,5 L/timme -> ca 12*1,5= 18 kr

Om medeltimpengen för en medelskördare är 1500 kr /timme så vill du höja det med 150 kr för att kompensera en kostnadsökning på 18kr. Det resonemanget kommer inget bolag godta.

Håller med dig att det haltar, men om vi sätter in alla andra kostnadsdelar såsom, inköpspris, oljor, fett, reservdelar, reparationer, flyttning, bokföring, löner, etc, så behövs det bara att alla övriga kostnader ökar ~1.5% per under 6-års period för att det inte ska halta så mycket....
Vissa av dessa "övriga" kostnader kanske till och med ökat mer än 10% på 6 år? Är det då en stor kostnadspost typ löner eller inköpspris på maskin så kommer dessa att "väga tungt"....
Och handtvättmedel kommer att väga lätt...
Senast redigerad av AKKAMAAN sön 22 apr 2018, 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

JD 2006  
#509215
zeaflower skrev:
JD 2006 skrev:Ja det är märkligt med tanke på hur långt motorerna har kommit i utvecklingen om man tittar bakåt 20 år men förbrukningen ökar.
Läste en rapport från skogforsk iofs sen 2012 men redan då larmade man om ökande förbrukning med kring 10% på 6år.
Det är en väldigt stor kostnadspost vet alla som kör dagligen..då kommer vi till nästa kluring...
Ökar prissättningen med 10% på 6 år?

Det skiljer ju en del med 10% på priset/m3fub. på en grupp som hugger 50000/år blir det 40000kr.
Räknat om medelförbrukning tidigare var på 0,7/m3 till 0,77/m3. 40000kr är faktiskt en bra peng till en amortering!

Detta var alltså mellan 2006-2012, har det då ökat lika mycket eller kanske ännu mer som många här säger så
pratar vi kanske upp till 100 000kr/år för en sådan avverkningsgrupp :shock:


Detta är ju ett haltande resonemang. Att bränslekostnaden ökar med 10% kan ju inte motivera en ökad avverkningskostnad 10%.

Om vi säger att en medelskördare ligger på en förbrukning på 15 L/timme. Då är den ökade kostnaden 1,5 L/timme -> ca 12*1,5= 18 kr

Om medeltimpengen för en medelskördare är 1500 kr /timme så vill du höja det med 150 kr för att kompensera en kostnadsökning på 18kr. Det resonemanget kommer inget bolag godta.


Ja det stämmer såklart....jag kanske måste förtydliga.

Alltså så ökar dieselförbrukning ca:10% på 6 år. Och då menade jag att det är nog många som inte tänker på hur mycket en kostnadspost kan göra med några få procent. Jag har t.ex. hört av en del att detta med att ställa in kran och arbetsvarv spelar ju ingen roll....då måste man nog tänka om i dagens maskiner eftersom det börjar på bli på dessa små punkter och dom få procenten som gör det till det bättre.

Som AKKAMAAN skriver alltså...
Det beror på hur stora kostnadsposter vi talar om, t.ex. om priset för handtvättmedel till kojan ökar med 10% så kanske inte den motiverar en höjning av priset/m3fub. Hoppas ni förstår nu.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509262
Fredrik Reuter skrev:
Vad är det då som hänt?

Ja, frågan är om inte skogsmaskinerna blivit trimmade ungefär i samma takt som de blivit snålare och renare?

En Valmet 911 från 2004 hade en motor på 127 kW. En Komatsu 911 2018 har en motor på 170 kW - typ 32% högre effekt.


2000-2004 fanns 911.1 den hade som du skrev 127 kW, men 2004 kom även 911.3 och då fick den 170 kW samma som 2018 911...,
Och visst en 2018 911 går betydligt vassare på alla sätt... Men ta tex en 911.4 från 2009 då hände ett stort steg med 911... ny hytt, balanserade boggilådor, starkare kran då blev 911an en bra maskin som det gick att producera riktigt bra med.... Och den låg kring 14-15 lit/tim.
Skulle säga att den var egentligen bättre än 911.5 för den stora skillnaden till. 5 var ju adblue systemet. Då kom det eländet in i bilden...
Påståendet om att tu ökat nåt enormt fram till 2011 kan jag hålla med om, men sen vettefåglarna, jag tror adbluesystemet sänkt tu en hel del.
Aggregaten var ju lite en akilleshäl förut, men nu är det inte i aggregatet vi står och skruvar utan i scr grejerna istället, eller skruvar... Om du har tur ja annars väntar vi på att koppla in en dator och se var felet är, fort rinner det iväg tid om man kör två -treskift.

Handen på hjärtat hur mycket mer producerar gemeneman med en 911.4 2010 eller en ny 2018 under samma förutsättningar?

Tillverkare borde sluta fokusera på matningsfart, flöden hit och dit utan istället fokusera på driftsäkerhet, det är där man har produktion att hämta

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Hema  
#509284
Valmet 890 skrev:Tillverkare borde sluta fokusera på matningsfart, flöden hit och dit utan istället fokusera på driftsäkerhet, det är där man har produktion att hämta

:-bd

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

AKKAMAAN  
#509287 Bara som referens på TU% så arbetade jag som arbetsledare på ett för den tiden, runt 1981-1983, enormt mekaniseringsdrivet skogsindustriföretag. TU% förförväntningar i bortsättningssammanhang var ungefärligen för
Lunnare 92%
Skotare 88%
Fällare-läggare 82%
Tvågreppsprocessor 75%
Tvågreppsskördare 68%
Så visst har väl tillverkarna jobbat på tillförlitligheten...
Speciellt engreppsaggregaten de senaste 20 åren. På 1990-talet gick det två nya aggregat på en basmaskin. Idag kör man både basmaskin och samma aggregat i 15000+ timmar....
Idag förväntar man sig högre TU på en engreppare än vad man förväntade sig på en skotare för 30 år sedan...

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509290 Jo det håller jag ju med om... Men det jag skrev var att undra om inte tu sjunkit lite igen efter 2011 ungefär när adbluesystemet kom in i bilden....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).