Verkstan

Vänsterborr

43 inlägg 17799 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vänsterborr

Nils_Nilsson  
#509276 Hej!

Jag undrar om en vänsterborrsats som skall användas
till (försöka) borra ut bultar med avdragen skalle.

Pga ovannämnda användning (finns andra?) måste de
ha bra kvalitet så de får bra fäste och klarar av skruva
ut söndriga bultrester.

Samtidigt skall de användas typ högst en gång om året
så det känns motiverat "shoppa runt" lite innan inköp.

MVH



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

svampbob  
#509280 Dom vänstergängade är ingen bra lösning de går lätt av och då är det helt kört.
Jag använder dessa istället
https://www.ridgid.com/ph/en/10-screw-extractor-set

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

Simon.M  
#509281 Funkar det inte med en vanlig griskuk

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

JoTh  
#509288 Att få ur skruv som har gått av finns det inte bara en lösning av som fungerar bra utan flera.
Det beror väldigt mycket på hur stor skruven är och hur den har gått av och hur det gängade hålet den sitter i ser ut.

Till mindre dimensioner är ofta en vänsterspiralborr helt klart att föredra om det är ett bottengängat hål.

Om skruven inte är bottendragen och inte har rostat fast kan den redan vid urborrningen backas med ur med lite tur. Men ta det väldigt försiktigt och med lågt varvtal på borrmaskinen. Gärna en batteriborrmaskin med relativt lös slirbroms inställd för att inte knäcka borren i onödan.
Det händer aldrig med en normal högerspiralborr, att en vanlig högergängad skruv kan följa med i rätt riktning i ett bottengängat hål!
Högerspiralborrar drar däremot ned skruvstumpen mot bottengängan som oftast är konisk och bottnar och kilas fast i onödan, och ger bara sämre förutsättningar att lyckas.

Vänsterspiralborrar köps med fördel inte i något dyrt specialkit, utan köps som vilka riktiga borrar som helst av en välsorterad verktygshandlare, som för kvalitetsprodukter.
Då går det att välja bland både Gühring och Dormer borrar eller andra likvärdiga fabrikat.
Går att beställa direkt ur Luna katalogen/ Tools mfl.
Köp då med fördel vanliga HSS borrar med goda skärande egenskaper och inga övereklamerade TIN-belagda borrar, då de oftast är för aggresiva för ändamålet.

Är det däremot ett genomgående godsgängat hål som skruven skall tas ur, kvittar det om man använder en vanlig högerspiralborr, då man kan få den att gå ur rakt igenom. Syna brottytan noga och kolla, då det ofta brukar vara en grad av gängan kvar i brottsytan,vilken ofta bör avlägsnas för lyckat resultat.
Däremot är inte någon av borrarna ämnade att få ur skruvstumpen med.
Utan ska ses mer som förberedande för att använda en riktig skruvurdragarpinne typ den ovan länkade Ridigid satsen.
Att tänka på vid inköp av borrar är att de som är passande till Ridgid skruvutdragarpinnarna är i tum mått,
om du skulle köpa vänsterspiralborrar.
Sträva även att försöka borra igenom hela den kvarvarande brustna skruvstumpen, om det är ett bottengängat hål går det med lite känsla att känna när man precis går igen skruvstumpen.
Men var försiktig då du borrar igenom, då det oftast är där borren lätt kan brista om man är lite oaktsam.
Genomborrningen av skruven underlättar väsentligt och besparar utdragarpinnens lossning i stumpen senare,
och den inte blir förbrukad.
Då är det bara att driva ur skruvurdragarpinnen via hålet bakvägen genom skruvstumpen oskadad glidandes i ett vanligt bänkskruvstycke.

Är det däremot grövre skruvar typ M14 och uppåt är det oftast fördelaktigt att svetsa.
Man använder då oftast en rörstump att svetsa i.
Är det frigång och bulten gått av en bit ned i hålet är det inte fel att ha en stump kopparrör att svetsa i först,
för att inte bränna fast vid uppbyggnaden av skruven i hålet om det är grunt och du vill svetsa fast en vanlig mutter för senare lossdragning.
Är det riktigt grova skruvar kan man gå på ett stålrör ned i hålet direkt, och starta svetsningen genom att köra motvänt och starta svetsningen genom att stoppa ned elektroden kontrollerat,
och starta svetsningen med att sist anluta jordklamman.
Röret bör då gå hela vägen ned i botten mot den brustna skruven.
Fördelar med svetsning är att skruvstumpen värms och då den svalnat kommer att krympa något,
eller spränger sönder eventuell rost i gängan.
Det går faktiskt ofta bra att med rör och svets lura skruvar som håller boggiestället på en skogsmaskin som brustit en par decimeter ner i ramen att följa med ut med rörmetoden.
Då denna operation lyckas har man sparat minst bortåt en dags skruvning i onödan, så val av metod kan göra betydande tidsvinster.
Är det däremot avslagna smörjnipplar eller hydraulkopplingar går det med fördel att använda koniska fyrkantiga skruvutdragare med skär.
Däremot bör man alltid passa sig väldigt noga för att föröda arbetet med en "grispitt" som är de runda koniska som har spiralskär, de gör bäst nytta i en skrottunna om man skulle hitta någon gammal liggandes!

Störts utmaning är det att få ur vekare dimensioner av skruvar som håller högre kvalite typ 10.9 eller 12.9 men det går med bra borr och låga skärmetrar /varvtal, men gör att man ibland går på svetsmetoden även på vekare dimensioner ibland.
Sen finns det lite annat hokus pokus i ämnet med dyra special elektroder mm, men med vänsterborrar och cylindriska skruvurdragare och vanlig pinsvets funkar det i de allra flesta fallen.

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509293
svampbob skrev:Dom vänstergängade är ingen bra lösning de går lätt av och då är det helt kört.
Jag använder dessa istället
https://www.ridgid.com/ph/en/10-screw-extractor-set


Biltema hade en likadan sats, men finns inte kvar längre. Tycker Biltemas funkar bra! Vad kostar den från Ridgid?

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509294
eng Tools Skruvutdragare TMSE05S - 5 delar
ART. NR: 172270100
EAN: 7391544376533

575 kr

Skruvutdragare TMSE05S - 5 delar
Beskrivning
Teng Tools sats med 5 utdragare.

För snabb och enkel utdragning av avbrutna skruvar, rör och pinnbult.
Fyrkantigt fäste.
Härdade till HRC 50-52.

Levereras i plastetui med snap-lås och gångjärn med metallsprint.


http://www.laitis.se/kon-skruvutgragare-s.html

Den satsen eller liknande är nog det mest prisvärda.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

JörgenO  
#509300 TackJoTH för ett intressant och utförligt inlägg. Det skall jag spara i min kunskapsbank.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

svampbob  
#509399
Mangan skrev:
svampbob skrev:Dom vänstergängade är ingen bra lösning de går lätt av och då är det helt kört.
Jag använder dessa istället
https://www.ridgid.com/ph/en/10-screw-extractor-set


Biltema hade en likadan sats, men finns inte kvar längre. Tycker Biltemas funkar bra! Vad kostar den från Ridgid?


Den är säkert dyr men jag har haft min i säkert 25 år.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Nils_Nilsson  
#509401 Den bult jag behöver ta ut någorlunda akut är en M3 i en
Ambassedeur 10000 (C ngt?) fiskerulle jag har monterat
på min "Big Shot katapult"-grej för skjuta upp kastlinor i
höga träd (för hålla reda på kastlinan så den ej blir fågel-
bo). En av M3-bultarna till fiskerullens sidoplåtar har tap-
pat sitt huvud och resten sitter kvar i rullchassit. Bulten
lär inte vara bottendragen fast så vänsterborr som jag
gissade (i enlighet med det inlägg jag tacksamt emottog
av Jo TH) lär vara bäst - jobbar iofs med att slicka kuvert
(typ) med det betyder inte med nödvändighet att man inte
kan ha blygsamma praktiska färdigheter därutöver :) .

Ridgid är ju bra grejer (jag har iofs istället Rems då det
gäller rörgängning mm) så skaffar kanske en sådan sats
(sk "grispittar" inkl borr eller? (jag har redan (billiga Bil-
tema) grispittar och riktigt dyra metallhögerborr) men på
sikt vill jag eliminera Biltema VB precisionsverktyg (men
man kan gott använda deras krafthylsor mm)). Också skaf-
far jag vänsterborr som jag hittar satser på webben för ca
1000 kr - verkar väl lagom?. Det var ett tag sedan jag Go-
oglade på detta men nu skall Big Shoot-grejen börja an-
vändas igen så dax fixa det hela ... .

Den här TengTools-grejen hur fungerar den? På bilden ser
det ut som ett set "kraftpincetter" :) .

MVH

Senast redigerad av Nils_Nilsson mån 23 apr 2018, 23:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Vardon  
#509409 Mycket bra inlägg JoTh hoppas jag aldrig behöver använda det!

Nödlösning i brist på annat kan vara att borra ett hål och sedan knacka i en torx-bits men jag föredrar urdragare, speciellt såna som inte är så koniska. De koniska brukar bara gå av och så är det värre än innan....

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

axwell  
#509415
Vardon skrev:Re: Vänsterborr
av Vardon » 25 min
Mycket bra inlägg JoTh hoppas jag aldrig behöver använda det!

Nödlösning i brist på annat kan vara att borra ett hål och sedan knacka i en torx-bits men jag föredrar urdragare, speciellt såna som inte är så koniska. De koniska brukar bara gå av och så är det värre än innan....


Ser inte Torx som en nödlösning, mycket hellre det än "grispittar".
Torx finns ju i så många dimensioner, misslyckas första försöket lyckas nog nästa med några tiondelar grövre borr + torx. :geek:

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

JoTh  
#509429 [quote="Nils_Nilsson"]Den bult jag behöver ta ut någorlunda akut är en M3 i en
Ambassedeur 10000 (C ngt?) fiskerulle jag har monterat
på min "Big Shot katapult"-grej för skjuta upp kastlinor i
höga träd (för hålla reda på kastlinan så den ej blir fågel-
bo). En av M3-bultarna till fiskerullens sidoplåtar har tap-
pat sitt huvud och resten sitter kvar i rullchassit. Bulten
lär inte vara bottendragen fast så vänsterborr som jag
gissade (i enlighet med det inlägg jag tacksamt emottog
av Jo TH) lär vara bäst - jobbar iofs med att slicka kuvert
(typ) med det betyder inte med nödvändighet att man inte
kan ha blygsamma praktiska färdigheter därutöver :) .

Ridgid är ju bra grejer (jag har iofs istället Rems då det
gäller rörgängning mm) så skaffar kanske en sådan sats
(sk "grispittar" inkl borr eller? (jag har redan (billiga Bil-
tema) grispittar och riktigt dyra metallhögerborr) men på
sikt vill jag eliminera Biltema VB precisionsverktyg (men
man kan gott använda deras krafthylsor mm)). Också skaf-
far jag vänsterborr som jag hittar satser på webben för ca
1000 kr - verkar väl lagom?. Det var ett tag sedan jag Go-
oglade på detta men nu skall Big Shoot-grejen börja an-
vändas igen så dax fixa det hela ... .

Den här TengTools-grejen hur fungerar den? På bilden ser
det ut som ett set "kraftpincetter" :) .

MVH

Det var trevligt att inlägget uppskattades,trots att det blev lite långt och kanske inte passade helt in på fiskerullen :roll:

Nu när vi vet lite bättre vad dina utmaningar är så kommer lite andra råd än svetsning mm.

Om det är en så vek skruv som M3 då finns det inte ens mycket vingelmån att borra då hela skruven är borta utom den skurna gängan vid en borr på 2,5mm, vid 100% korrekt centrering!

Om du får bort resten av skruvarna som håller sidoplåten kanske det med lite tur sticker upp ett uns till skruv, om den inte hade försänkt skalle, och sidoplåten går att avlägsna.
Då skulle jag först testa med två riktigt vassa ritsnålar, eller vast slipad spår radiomejsel.
Eller om det finns något att greppa i en riktigt vass mini sidavbitare men allra helst en Neji-Sarius tång av mindre modell.
Neji-Sarius tängerna behöver en närmare presentation, då den är värre än den värsta Knipextången att greppa i småskruvar mm.
Den finns bla på Würth och Briklas här i Sverige vad jag vet.
Här kommer ett Youtubeklipp på det lilla monstret: https://www.youtube.com/watch?v=CieicBRRXOA


Som flera även har påtalat är till större skruvar Torxhylsor mycket användbara.
Har dock dålig erfarenhet av Biltema och TengTools hylsor och bits som jag själv upplever felaktigt och alldeles för hårt härdade då de lätt går av, och då har man troligen skaffat sig rejält trubbel i onödan!
Billiga mindre 1/4" bitsar i Torx som är hållbara och även finns lättkoniska för extra bra grepp är Essve som säljer mycket skruv till bygghandeln, eller i 1/2" variant så håller Gedorehylsor snudd på en mansålder i proffesionellt bruk.

Teng Tools urdragarna är de fyrkantiga koniska som drivs i med en hammare och har sina fyra skär som greppar vid urdragning av högergängade standardskruvar, nackdelen är att det är svårt att backa och gneka upp om det skulle vara låst med Loctite.
En komplett och bra Ridgid eller Würth sats med cylindriska skruvurdragare kostar kring 1200-1500kr+m och lösa pinnar i reserv kring hundringen styck ungefär.

Vad det gäller vänsterborrar i kit på nätet för bortåt tusenlappen anser jag det okristligt dyrt.
Skulle du frågan om pris och beställa dessa i lösa stycken i lite variernade dimensioner mellan 2 och 8mm
från någon Luna handlare, är jag inte förvånad om du klarar dig under hälften om det är ett vettigt ställe att handla på.

Ett annat användbart tips om skruvskallar har svårt att greppa med tex. en vanlig skruvmejsel trots rätt modell
är att lägga i en liten klick finkornig ventilslippasta i tex en stjärnskruvskalle för bättre friktionskofficient mot skruvmejseln. Men det allra viktigaste vad gäller stjärnskruvar är att lära sig skillnaden på Philips och Pozidrive.

Lycka till med fiskerullen!

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Nils_Nilsson  
#509431 Det jag undrar om som sagt (eller skrivet snarare) är vänster-
borr. Jag vet inte om trådens titel "Vänsterborr" var missled-
ande på ngt sätt?

Men alltså råd om bra vänsterborr! (Tack så hemskt mycket!)
Priset är egentligen oväsentligt så länge jag får valuta för pi-
engarna :) . Men jag betalar ju hellre lite mindre än en massa.

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509455
Nils_Nilsson skrev:Den här TengTools-grejen hur fungerar den? På bilden ser
det ut som ett set "kraftpincetter" :)

Det är fyrkantiga grispickar helt enkelt.
Här en annan bild på liknande skruvutdragare:
Bild

De funkar så att du borrar ett hål mitt i den brutna skruven och sätter dit utdragaren
ger den en liten klapp så den biter fast och sedan gängar upp utdragaren och skruv precis
som man skruvar ur skruven annars.
Man kan skönja rekommenderad borrdiameter märkt på utdragaren.
Dilemmat är din M3, jag har inte sett så klena dimensioner på skruvutdragare.
Där kanske det är enklast att borra ur och gänga om även om det blir att gå upp en storlek minst.
Alternativt om du skulle lyckas få dit en svetsloppa och bygga upp tills du får tag med tång.

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

Brorsan  
#509587 Skulle man misslyckas med urborrningen kan man använda heli coil insatsgänga eller motsvarande.
Dom behöver minst tre hela gängvarv för full styrka och bra montering så gängor i tunt gods går bort.
Under min tid som båtmotorreparatör monterade jag väldigt många insatsgängor ofta sönderdragna tändstiftsgängor.
Senast M20 på hydeman efter urborrning och skadad gänga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).