AKKAMAAN skrev:uppsale skrev:1910g 1200h 18-23 l per h
0.7- 0.8 liter per fub nära väg
Får en sån här skotare 40kr/m3 på "nära väg"?
I så fall är det ju ca 20% av skotningskostnaden?
Real kostnaden för drivmedel per m3 måste ha mångdubblas det senaste 20 åren??
Och så har väl inköpspriset på maskiner fördubblats?
Tas den affärsmässiga förlusten igen på en svag höjning av m3-ackordet och en förbättrad teknisk utnyttjandgrad?
Skulle tro att man idag måste späda på med en kraftig ökning av produktionstimmar per år?
Skulle vara intressant att m3-kostnaden för drivmedel de senaste 20 åren, i jämförelse med ackordspriser, amortering, rep och reservdelar och löner...
Högare skrev:Nära väg med en 1910 borde väl innebära runt 40 fub i timmen. Då blir det ju inte så mycket per fub. Även om det var saftigt för en skotare att dra så mycket i timmen.
Johan_84 skrev:Låter mycket. Min f15d ligger på ca 10l/h. 0,4-0,5l/m3 i nära skotningar. Sista hygget med 600m å skota låg den på ca 0,6.
Med större skotare borde man väl få ner det en bit till per utskotad kubik? Eller skiljer det så mycket mellan tillverkarna? Är ju dessutom JD motor i min med.
JD 2006 skrev:Ja det är märkligt med tanke på hur långt motorerna har kommit i utvecklingen om man tittar bakåt 20 år men förbrukningen ökar.
Läste en rapport från skogforsk iofs sen 2012 men redan då larmade man om ökande förbrukning med kring 10% på 6år.
Det är en väldigt stor kostnadspost vet alla som kör dagligen..då kommer vi till nästa kluring...
Ökar prissättningen med 10% på 6 år?
Det skiljer ju en del med 10% på priset/m3fub. på en grupp som hugger 50000/år blir det 40000kr.
Räknat om medelförbrukning tidigare var på 0,7/m3 till 0,77/m3. 40000kr är faktiskt en bra peng till en amortering!
Detta var alltså mellan 2006-2012, har det då ökat lika mycket eller kanske ännu mer som många här säger så
pratar vi kanske upp till 100 000kr/år för en sådan avverkningsgrupp
zeaflower skrev:JD 2006 skrev:Detta är ju ett haltande resonemang. Att bränslekostnaden ökar med 10% kan ju inte motivera en ökad avverkningskostnad 10%.
Om vi säger att en medelskördare ligger på en förbrukning på 15 L/timme. Då är den ökade kostnaden 1,5 L/timme -> ca 12*1,5= 18 kr
Om medeltimpengen för en medelskördare är 1500 kr /timme så vill du höja det med 150 kr för att kompensera en kostnadsökning på 18kr. Det resonemanget kommer inget bolag godta.
zeaflower skrev:JD 2006 skrev:Ja det är märkligt med tanke på hur långt motorerna har kommit i utvecklingen om man tittar bakåt 20 år men förbrukningen ökar.
Läste en rapport från skogforsk iofs sen 2012 men redan då larmade man om ökande förbrukning med kring 10% på 6år.
Det är en väldigt stor kostnadspost vet alla som kör dagligen..då kommer vi till nästa kluring...
Ökar prissättningen med 10% på 6 år?
Det skiljer ju en del med 10% på priset/m3fub. på en grupp som hugger 50000/år blir det 40000kr.
Räknat om medelförbrukning tidigare var på 0,7/m3 till 0,77/m3. 40000kr är faktiskt en bra peng till en amortering!
Detta var alltså mellan 2006-2012, har det då ökat lika mycket eller kanske ännu mer som många här säger så
pratar vi kanske upp till 100 000kr/år för en sådan avverkningsgrupp
Detta är ju ett haltande resonemang. Att bränslekostnaden ökar med 10% kan ju inte motivera en ökad avverkningskostnad 10%.
Om vi säger att en medelskördare ligger på en förbrukning på 15 L/timme. Då är den ökade kostnaden 1,5 L/timme -> ca 12*1,5= 18 kr
Om medeltimpengen för en medelskördare är 1500 kr /timme så vill du höja det med 150 kr för att kompensera en kostnadsökning på 18kr. Det resonemanget kommer inget bolag godta.
Fredrik Reuter skrev:
Vad är det då som hänt?
Ja, frågan är om inte skogsmaskinerna blivit trimmade ungefär i samma takt som de blivit snålare och renare?
En Valmet 911 från 2004 hade en motor på 127 kW. En Komatsu 911 2018 har en motor på 170 kW - typ 32% högre effekt.
Valmet 890 skrev:Tillverkare borde sluta fokusera på matningsfart, flöden hit och dit utan istället fokusera på driftsäkerhet, det är där man har produktion att hämta