Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 220458 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Hema  
#380700 Hoppas du kom ihåg att sätta på batteriladdaren. Starkt jobbat annars. :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sv: Trädfällning - en bra träningsform

Äboda  
#380701
Hema skrev:Hoppas du kom ihåg att sätta på batteriladdaren. Starkt jobbat annars. :)


Hjälper nog tyvärr inte med laddaren längre. Har kört med den hela vintern. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att det är dags att investera i ett nytt batteri. Det blir det andra på tolv år så det får väl anses som godkänt ändå. Men till jag får tag på det får det nog bli att träna vidare med startsnöret.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#381035 Fortsätter att stämma in att skogsarbete är bra träning. Idag har jag kutat i blötsnön med röjsågen och som alltid nu för tiden tar det en stund för mig att komma igång, få igång motorn liksom. Det märks så väldigt tydligt när till och med promenaden fram till huggarstället kan bli kännbar och jag funderade idag hur det skulle gå... jag är nog inte i form. Sedan efter en stunds arbete, kanske en kvart börjar tröttheten släppa och det går lättare.

Detta är ingen inbillning, märkte samma under jakten ifjol. Gick tungt från början innan det "släppte" sedan går det att hålla på ett tag utan att uppleva nån våldsam trötthet som det ofta är från början.

Imorgon blir det en sväng till med röjarn, nu siktar man på beach -16 :lol: Har inte ts själv tränat något i vår ?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#381045 För sådär 30 år sedan hävdade jag bestämt att skogsarbete inte var någon riktig träning det var för låga vikter och för lågintensivt för konditionen. Det kanske stämde då när man var vältränad men nu 30 år senare känns det helt klart som träning när man sitter i soffan på kvällen och när man vaknar på morgonen efter.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

machonisti  
#381073 Igår högg jag ett par tankar där det var för blött att anlägga väg.
Bar och släpade virket ca 30 m till traktorväg.
Började bära med fart men det blev så svettigt att jag måste slappna av.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Hema  
#381197
husqvarna_med_sthil skrev:Fortsätter att stämma in att skogsarbete är bra träning. Idag har jag kutat i blötsnön med röjsågen och som alltid nu för tiden tar det en stund för mig att komma igång, få igång motorn liksom. Det märks så väldigt tydligt när till och med promenaden fram till huggarstället kan bli kännbar och jag funderade idag hur det skulle gå... jag är nog inte i form. Sedan efter en stunds arbete, kanske en kvart börjar tröttheten släppa och det går lättare.

Detta är ingen inbillning, märkte samma under jakten ifjol. Gick tungt från början innan det "släppte" sedan går det att hålla på ett tag utan att uppleva nån våldsam trötthet som det ofta är från början.

Imorgon blir det en sväng till med röjarn, nu siktar man på beach -16 :lol: Har inte ts själv tränat något i vår ?

Jag har samma symtombild. Gäller att hålla ut så man kommer in i andra andingen typ. Vet inte om det är en åldersgrej eller rent av bevis på dålig kondis?

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#381201 I höstas blev det allra mest tydligt då vi skulle hämta en älg upp i ett berg. Jag blev den som skulle gå med älgdragarn. Det är lite bökigt osv men inte något att vara rädd för men redan efter 200 meter var jag tvungen att stanna till, hjärtat slog och andhämtningen våldsam. Vilade några minuter och sedan på det igen, släpade på älgen när vi kom fram och sedan var jag igång. Körde också älgen ner över stock och sten samt ett surhål, brytande och mycket håll igång för kroppen men visst var jag svettig men inte speciellt trött trots allt... men det första 200 metrarna höll på att döda mig trots tom dragare och skaplig väg första biten. Uppvärmningsbiten har blivit längre och måste tas mera försiktigt.

Användarvisningsbild

Trädfällning - en bra träningsform

TrioBrake  
#417896 Dagens gärning hos svärföräldrarna!

IMG_1478963746.516163.jpg
IMG_1478963756.366343.jpg

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Hema  
#418098 I första bilden ser det ut som om du har en lilaklädd person (eller en ryggsäck) med rosa mössa och en nallebjörn på ryggen mitt inne i grenverket. Är det mina ögon som spökar eller hade du någon medhjälpare? :)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

TrioBrake  
#420524
Hema skrev:I första bilden ser det ut som om du har en lilaklädd person (eller en ryggsäck) med rosa mössa och en nallebjörn på ryggen mitt inne i grenverket. Är det mina ögon som spökar eller hade du någon medhjälpare? :)


Oj! Missade totalt ditt inlägg [emoji85]
Det är flickvännens lillasyster som ville klättra lite, var väl lite enklare när trädet låg ner [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

TrioBrake  
#427883 Hjälpt pappa idag med lite torrgranar och skit.. Blev en aningen hög stubbe.. Lite trixigt var det men ner gick den på ett bra sätt! :)


IMG_1483368881.855064.jpg

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#509020
anersimyra skrev:En Lewis är något billigare och starkare på enkel lina. Däremot är den mer tänkt att användas för småjobb, att ta ner enstaka vindfällen, dra upp bilen ur diket kanske. Men du skulle snabbt bli "Idiot" av att arbeta med den, du är bunden av att stå alldeles intill med full gas på sågen.. :surp: Om viren gräver ner sig i trumman kan det bli lögn i helvete att dra ut den. Nej satsa du på en 5000 vinsch från Portable Winsch.. :smile: :smile:

Några år sedan du skrev det här, @anersimyra :wink:

Köpte en Lewis Winch strax för nyttår, och det går att använda den, men det är som du säger om viren som gräver sig ner. Har kostat mig hälften av viren, eftersom den körde sig så fast att det inte gick att få den loss. :cry:

En Portawinch är nog att föredra, tyvärr :wink:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#509066 Det kanske hjälper att smörja vajern, eller kanske byta ut den mot en vajer med högre kvalite, alternativt montera dyneemalina.. :???:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#518876 I Vintras fick man kvitto på hur stor skillnad det kan vara på att hugga och aptera granskog på barmark eller i djupsnö. Sista dagen den helgen var det bara lite vitt på backen och jag gick an och såg att på fyra timmar hade jag 10 timmerträd i backen apterat, det gick som hyfsat lätt. -10 grader ute.

Nästa tillfälle var det en meter snö och jag höll på med en gran i fyra timmar och jag var så slut att jag orkade nästan inte ta mig ner på vägen. Sista granen som höggs ifjol sedan gav jag upp. Bra träning men outhärdligt jobbigt när man sjönk ner till bröstkorgen var och vartannat steg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).