Socialt (mer om oss)

Storebror ser dig

26 inlägg 4719 visningar 153 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#508960
gnisten83 skrev:Man kan leva utan facebook rätt lätt 😉
Lite värre utan skogsforum


:-bd :ymparty:

Fredrik Reuter skrev:Jag har valt att hålla lite lägre profil i dessa frågor det senaste, det märks att man mycket enkelt blir klassad som konspiratorisk, bakåtsträvande och ibland rättshaverist när man framhåller detta. Därför har jag legat lite lågt fast man egentligen inte borde.


Känns nästan som en ärebetygelse att bli "klassad som konspiratorisk, bakåtsträvande och ibland rättshaverist" med tanke på hur det utvecklats.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#508981 Angående mobilen så räcker det att ha igång gpsfunktionen. Sedan så har bilar sedan 2013 en tracker i sig. Ska hjälpa till vid olyckor o dyligt. Så det råder inget tvivel om att vi är övervakade.

Så egentligen är det på egen risk man uttalar sig politiskt på nätet. Bara ta tvboxar, xbox, tal-appar osv som ligger och lyssnar på kommandon. De lär spela in allt. Ja det samma gäller för alla uppkopplade kameror, mobiler, datorer ja listan kan göras lång. Tyvärr ses man som knäpp om man har tejpat kameran på sin laptop exempelvis.

Xbox med kinect (eller vad skiten heter) kan ju göra en 3d-scanning. (förtäckt genom att ge en mer lik dig spelgubbe) MS har täta band med NSA och win10 är en guldgruva för dessa företag. Inte konstigt att det var gratis så länge.

Att inte va lite lätt orolig för demokratins framtid är nog allt lite naivt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508996 Mig får de spana på hur mkt de vill, det känns nästan fint att nån är intresserad.

Användarvisningsbild

Storebror 3

Erre  
#509008
gnisten83 skrev:Man kan leva utan facebook rätt lätt 😉
Lite värre utan skogsforum

Har inget konto på Facebook som tur är.
Sfo var ju givet däremot. :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

trollbacken  
#509013 Vem behöver face bok när skogsforum finns [emoji23][emoji23][emoji12]

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509033
Erre skrev:
gnisten83 skrev:Man kan leva utan facebook rätt lätt 😉
Lite värre utan skogsforum

Har inget konto på Facebook som tur är.
Sfo var ju givet däremot. :d

Tur man inte är ensam om att aldrig haft fb

Användarvisningsbild

Storebror 4

Arvid0  
#509035
Hema skrev:Angående mobilen så räcker det att ha igång gpsfunktionen. Sedan så har bilar sedan 2013 en tracker i sig. Ska hjälpa till vid olyckor o dyligt. Så det råder inget tvivel om att vi är övervakade.

Så egentligen är det på egen risk man uttalar sig politiskt på nätet. Bara ta tvboxar, xbox, tal-appar osv som ligger och lyssnar på kommandon. De lär spela in allt. Ja det samma gäller för alla uppkopplade kameror, mobiler, datorer ja listan kan göras lång. Tyvärr ses man som knäpp om man har tejpat kameran på sin laptop exempelvis.

Xbox med kinect (eller vad skiten heter) kan ju göra en 3d-scanning. (förtäckt genom att ge en mer lik dig spelgubbe) MS har täta band med NSA och win10 är en guldgruva för dessa företag. Inte konstigt att det var gratis så länge.

Att inte va lite lätt orolig för demokratins framtid är nog allt lite naivt.
Nä man ska inte vara naiv men det kan ju också gå till överdrift åt andra hållet och man blir paranoid/konspiratorisk.
Man får ju fundera lite på vad de ska med en 3d-scannad bild på en gubbe i morgonrock som sitter och dricker öl i tv-soffan till.
Men visst tror man på illuminati, nwo med mera så kan överdriven försiktighet vara lämpligt...

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#509045
Arvid0 skrev:
Hema skrev:Angående mobilen så räcker det att ha igång gpsfunktionen. Sedan så har bilar sedan 2013 en tracker i sig. Ska hjälpa till vid olyckor o dyligt. Så det råder inget tvivel om att vi är övervakade.

Så egentligen är det på egen risk man uttalar sig politiskt på nätet. Bara ta tvboxar, xbox, tal-appar osv som ligger och lyssnar på kommandon. De lär spela in allt. Ja det samma gäller för alla uppkopplade kameror, mobiler, datorer ja listan kan göras lång. Tyvärr ses man som knäpp om man har tejpat kameran på sin laptop exempelvis.

Xbox med kinect (eller vad skiten heter) kan ju göra en 3d-scanning. (förtäckt genom att ge en mer lik dig spelgubbe) MS har täta band med NSA och win10 är en guldgruva för dessa företag. Inte konstigt att det var gratis så länge.

Att inte va lite lätt orolig för demokratins framtid är nog allt lite naivt.
Nä man ska inte vara naiv men det kan ju också gå till överdrift åt andra hållet och man blir paranoid/konspiratorisk.
Man får ju fundera lite på vad de ska med en 3d-scannad bild på en gubbe i morgonrock som sitter och dricker öl i tv-soffan till.
Men visst tror man på illuminati, nwo med mera så kan överdriven försiktighet vara lämpligt...

Vad man tror är upp till var och en, jag nämnde lite fakta. Iphones prylar är lika bra/dåliga.

Ta tex de nya elmätarna som i mer eller mindre i realtid rapporterar förbrukningen. Om fel person får tillgång, till synes oskyldig data kan man skapa rörelsescheman för att räkna ut när vederbörande minst troligt skulle vara hemma. Vanligtvis tänder man kanske en lampa eller startar spisen när man kommer hem och då ökar förbrukningen. Denna information skulle kunna vara intressant för den som exempelvis ämnar göra inbrott.

Överallt finns elektriska produkter iform av fysiska saker till dataprogram som kan användas mot den personliga integriteten.

Om inte jag missminner mig, så var det en som åkte dit för någon fyllegrej, med styrkning från digitala kvitton från Systembolaget, där det framgick att det var högst troligt att han varit full, då han varje fredag köpte alkohol.

IoT (internet of things) där allt skall vara uppkopplat. Kommer skapa ännu mer datainsamling.

Problemet är inte att det samlas in data per se, utan risken hur datan felaktigt kan komma att användas mot individer. Kanske inte idag, men kanske imorgon. Och skulle man få för stort förtroende för all denna datan, hur skyddar vi datan från manipulation?

Kriget i Irak är en skam, som baserades på ren lögn (det fanns inga massförstörelsevapen) och de som försökte stoppa planerna misskrediterades. Ingen har mig veterligen blivit dömd för ett av de största brotten i nutid.

Om man tillåts spekulera och om vi skulle få privathälsoförsäkringar, så vore information om tobak, alkohol och matvanor högst intressanta för dessa företag. Om vi döms eller riskerar att vid ett senare tillfälle dömas för de idag till synes oskyldiga val i vardagen, kommer vi antagligen få ett helt annat samhälle. Ett samhälle som gissningsvis inte kommer vara lika humant som vi upplever dagens samhälle. Eller så får vi ett helt öppet transparent samhälle, det beror såklart på vem som vinner/tar makten.

Kanske har vi kommit så långt, att för att utveckla vårt samhälle vidare borde vi använda oss av AI (artificiell intelligens), då vi är rätt dåliga på att fatta beslut när det finns allt för många variabler att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Arvid0  
#509046 "vanligtvis tänder man kanske en lampa eller startar spisen när man kommer hem och då ökar förbrukningen. Denna information skulle kunna vara intressant för den som exempelvis ämnar göra inbrott."
Jo men om någon gör sig besväret att hacka elbolaget dator för att kartlägga när du är hemma är du troligtvis medveten om att du har något värdefullt hemma.

Jag är själv ganska medveten om vad jag delar med mig av. Och visst är det bra att vara försiktig dock tror jag att många anser sig viktigare än vad de är.

Är ju bara att handla med kontanter, använda röksignaler istället för smartphones och lyssna på radio och läsa böcker(obs inte låna på bibliotek) som en början om man vill vara säker på att ens ack så spännande liv kartläggs.


All in all you're just another brick in the Wall

Avatar Fallback

Dagens bild

Hema  
#509048
Arvid0 skrev:"vanligtvis tänder man kanske en lampa eller startar spisen när man kommer hem och då ökar förbrukningen. Denna information skulle kunna vara intressant för den som exempelvis ämnar göra inbrott."
Jo men om någon gör sig besväret att hacka elbolaget dator för att kartlägga när du är hemma är du troligtvis medveten om att du har något värdefullt hemma.

Visst skulle det kunna vara så, men det skulle även kunna vara en systematisk datainsamling, som då tar fram objekt som verkar vara mindre riskfyllda än andra att besöka. Kanske efter korsjämförelse mot fordonsregistret?

Syftet med att nämna elmätarna var bara att belysa att saker vi inte ens valt eller kanske ens reflekterat över kan användas för datainsamling.

Jag har väl inte sagt bu eller bä hur man ska göra eller inte göra. Det är upp till var och en. Jag har bara nämnt hur saker kan missbrukas. Aldrig fel att ibland reflektera över hur saker och ting förhåller sig. Finns inte som jag ser det någon anledning till förlöjligande här.

Edit: Avkopplad tråd och togs irrelevant inmatning bort.
Senast redigerad av Hema sön 22 apr 2018, 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Storebror ser dig

totte  
#509129 Inlägg delade från "Dagens bild". De blandade rubrikerna kommer sig av att det går åt att dela ett flertal gånger till separata trådar som sen till slut måste slås ihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).