Skotare

Kirmag - skotarkrattan (video)

11 inlägg 10699 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kirmag - skotarkrattan (video)

Fredrik Reuter  
#505415 En repa med en sprängmatta hängandes i gripen. Det är nog den vanligaste åtgärden för att rensa bilvägen vid ett avlägg där skotaren tvingas ut på vägen. I bästa fall ska kanske tilläggas (det beror på storlek på väg och tillgång till sprängmatta).

Vi har tidigare skrivit om andra lösningar än sprängmattor, mer skräddarsydda för jobbet så att säga. Det första vi diskuterade var Vägsladd för skotare (balk till gripen) och sedan DrammenSlodden, vägskrapa av gummi.

Men nu hittade jag det Tyska företaget Kirmag som gör en produkt man närmast kan kalla en "skotarkratta". En smart lösning måste medges då krattan manövreras av gripen på kranen och genom två tvärbalk med tillräckligt avstånd mellan dem i gripfästet gör att man med gripen kan vicka och byta plats på krattan. Man kan skaka den ren.

Sedan kan man vända på den också och få en vägsladdsfunktion, det blir alltså som en kortare balk som med egenvikten sladdar vägen.

Enligt företagets sajt finns Kirmag, eller rättare sagt - DER REISIGRECHEN som de kallar produkten, i tre storlekar.

Minsta modellen kallas "M" och väger 160 kg. Den har en effektiv bredd på 1,2 meter (7 tänder) och priset är €1690.
Mellanmodellen kallas "L" och väger 210 kg. Denna har en effektiv bredd på 1,5 meter och har 8 tänder. Priset på "L" är €2190.
Största modellen heter "XL" och väger 300kg. Den har en effektiv bredd på 1,85 meter och 10 tänder. Denna kostar $2490 enligt företagets sajt.

Alla modeller är pulverlackerade.

Video:


https://www.kirmag.de/reisigrechen/

Så, vad tror ni om denna?

Som ni ser i videon så samlar de även in Grot med räfsan eller krattan, hur tror ni detta fungerar?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

Amatörhuggare 62  
#505423 Inte så dum , blir ju rent på vägen.

Men jag skulle inte, vilja köra flistugg. om dom lägger det i grotvältan.

Användarvisningsbild

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

JohannesG  
#505445 Inte så dumt. Saknar något sådant vid röjning efter åkerkant, vill ju inte ha massa pinnar i fodret. Harven funkar, men är inte optimal.

Avatar Fallback

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

Hema  
#505479 Måste börja med att tycka att hans krankörning i början när maskinen stod stilla var nice. Förutom att jag tyckte den kändes något smal (fanns kanske olika bredder) så verkade den väl fungera rätt bra. Misstänker det föreligger stor risk för hemmagjorda exemplar. :)

Alternativ risk att det skulle vara enklare o smidigare att låta något hänga efter skotaren där bak, likt en fingerräffsa likt en sådan som sitter sist på en vägsladd.

Användarvisningsbild

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

JohannesG  
#505492 Största fördelen som jag ser det är att man kan skrapa ihop en hög i det område man når med kranen, släppa krattan lasta det om det behövs och så fortsätta kratta... Även det att man kan kratta ner det i ett dike eller någonstans där det inte går att få ner riset om den hade suttit bakom maskinen. Detta blir ju precis som om man hade gått med kratta själv, fast man slipper slitet och det bör gå betydligt fortare.

Användarvisningsbild

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

finskpinne  
#505514 Den är ju för smal för att kratta efter en skotare. Det lämnar ju spår av maskinen på vägen om man drar den efter maskinen i gripen eftersom den är så smal. Jag har gjort en egen kopia av Dala-Skrapan. Fast jag har gjort den tre meter bred för att kunna sladda en väg genom att dra den efter maskinen hängandes i gripen. Eftersom den är lite bredare än maskin så lämnar det inga spår på vägen av maskinen. Den används också som kratta för att rensa bort kvistar och bark och skräp vid avlägg. Den är så tung så den går faktiskt att sladda grusvägar med efter att man kört på dem med band och kedjor. Hålbettet gör att det går bra att kratta med också.

Avatar Fallback

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

Hema  
#505551
finskpinne skrev:Den är ju för smal för att kratta efter en skotare. Det lämnar ju spår av maskinen på vägen om man drar den efter maskinen i gripen eftersom den är så smal. Jag har gjort en egen kopia av Dala-Skrapan. Fast jag har gjort den tre meter bred för att kunna sladda en väg genom att dra den efter maskinen hängandes i gripen. Eftersom den är lite bredare än maskin så lämnar det inga spår på vägen av maskinen. Den används också som kratta för att rensa bort kvistar och bark och skräp vid avlägg. Den är så tung så den går faktiskt att sladda grusvägar med efter att man kört på dem med band och kedjor. Hålbettet gör att det går bra att kratta med också.

Du får jättegärna bjuda på en bild. :)

Användarvisningsbild

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

finskpinne  
#505583 Jag har ingen bild på lager nu just men den är ganska exakt kopierad av Dala-Skrapan. Men jag har gjort så att jag kan spänna fast en knappt tre meter lång stock som vikt. Den extra vikten går ju att ta bort om man vill att den ska fungera mera som en kratt än en sladd.

Avatar Fallback

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

Hema  
#505590 Dala-skrapan GF3000
1522258117_screenshot_20180328-192733.png

Användarvisningsbild

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

JohannesG  
#508851 Med lite inspiration ifrån denna tråd provade jag idag att använda stengrepen i frontlastaren. Fungerade riktigt bra, mycket bättre och smidigare än harven. Gäller bara att inte köra ner den för långt så man river upp vallen. Är inte helt säker på om det är bäst med alla spjut i eller om det hade varit bättre med vart annat, fick det tag i grässvålen drog de gärna med sig bitar. Samtidigt som att färre spjut inte skulle kratta lika rent. För att rensa upp det sista och minsta kan man ta strängläggaren. :-bd

Avatar Fallback

Re: Kirmag - skotarkrattan (video)

Hema  
#508857 Om en månad syns nog inga spår. Snyggt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).