Avverkning (slutavverkning)

Fossil åkermark!

7 inlägg 3292 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fossil åkermark!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508824 Avverkningsbar skog som står planterad på fossil åkermark, någon som har erfarenhet av föryngring/plantering? Det är dels mark med hackerör, och dels åkerterasser. Registrerad fornlämning, "övergivna åkrar i sen tid". Det mesta planterades på 60-talet, så det är en riktigt produktionsskog av gran. Så inga direkta miljöhänsyn är aktuella, 100% gran. Har inte varit hyggesplöjt vad jag kan se.

Man måste köra i den här marken för att få ut virket, matar att det är svartjord ner till midjan, och blir rejäla spår. Går det att risa tillräckligt? Kräver dom att man tar bort riset sen?

Plantering tänkte jag utan markberedning, det hade man nog inte fått ändå



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Fossil åkermark!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508825 Svarar mig själv, nu har jag pratat med skogsstyrelsen. Avverka var inget problem, länsstyrelsen kommer antagligen ha synpunkter på var/hur man planterar, och antagligen inte tillåta markberedning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fossil åkermark!

Rassmusolsson  
#508833 Vi hade en liknande situation hemma hos oss. 1 hektar med 95% gran. Var inget problem att avverka men det enda problemet var att vi fick inte markbreda. Det är dock rätt noga att fornlämningarna inte får röras!

Avatar Fallback

Re: Fossil åkermark!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508863 Skönt att höra, ungefär som jag förstått det. Sa avverknignslaget att det blev högre omkostnader för avverkningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fossil åkermark!

Rassmusolsson  
#508902 Nej inte vad jag kan minnas, det gäller bara att maskinförarna tänker steget längre och inte lägger virkeshögar eller vägar över rösen mm.

Användarvisningsbild

Re: Fossil åkermark!

Leif E  
#508918 Tänk på att man alltid måste kontakta Länsstyrelsen innan avverkning i eller nära fornminnen, kan bli ruskigt dyrt om man enligt dom har skadat något.

Användarvisningsbild

Re: Fossil åkermark!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508930
Leif E skrev:Tänk på att man alltid måste kontakta Länsstyrelsen innan avverkning i eller nära fornminnen, kan bli ruskigt dyrt om man enligt dom har skadat något.

Skogsstyrelsen skickar hyggesanmälan vidare till länstyrelsen så man behöver inte själv kontakta länstyrelsen!
Länstyrelsen beslutar vilka föryngringsmetoder som kommer vara aktuella! Oftast plantering utan markberedning!
Det finns dock flera som fått dispens med markberedning med kran spettsmonterade aggregat! typ Karl-Oskar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).