Skogsröjning

Ny röjklinga från Stihl

18 inlägg 11653 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny röjklinga från Stihl

utgård  
#508711 Såg att Stihl har kommit med en ny röjklinga som heter HP på slutet ( high performance). Någon som provat denna? Kanske det är en kopia på Strandklingan!
Dom har även en med hårdmetall, är det någon som har erfarenhet av dessa.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjklinga från Stihl

Fredrik Reuter  
#508713 Hej,
Är det denna du menar:

Bild


20% bättre skäreffekt enligt Stihl, finns på Svenska sajten.

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

morco  
#508716 Jag tror stihl köpte strand, hörde att de har flyttat maskiner och allt. Samma källa hävdade att alla stihl sågar skulle säljas med ”strand”

Någon kanske kan bekräfta??

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

Ldsaren  
#508721 Det verkar vara samma klinga

Användarvisningsbild

Re: Ny röjklinga från Stihl

Fredrik Reuter  
#508723 Swedex verkar ha köpt Strands.

http://strandverktyg.se/

Men jag hittar inget på Swedex sajt om röjklingan. Kanske det stämmer Morco, detta måste vi gå till botten med!

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

rikard_e  
#508725 Pratade med dom på senaste Elmia och då sa mannen jag beställde klingor utav att något slags samarbete med stihl var igång och alla stihls röjsågar skulle komma med Strandsklingan som standard.

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

adahlm  
#508741 Det var väl det vi funderade på i den andra strand-tråden för ett år sedan...

http://mobil.corren.se/nyheter/mjolby/a ... 82206.aspx

Användarvisningsbild

Re: Ny röjklinga från Stihl

JensSkoog  
#508769 Klingan på bilden är ju absolut en Strandklinga, även om det står Stihl på den :-b

Användarvisningsbild

Re: Ny röjklinga från Stihl

T Landström  
#508882 Det är ju inte helt ovanligt att stora aktörer inom handmaskiner köper in tillbehör från någon annan tillverkare och "brandar om"

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

Elfving  
#508889 Vill man vara bäst på allvar är det helt fel att leverera sågen med en scarlett från 1982. Klart att de skall erbjuda det bästa!

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

utgård  
#509195 Få ta och köpa någea sådana då inför säsongen. Har kört lite med strandklingan förut men har efter ett antal filningar inte känt någon superskillnad mot en scarlett. Kanske jag gör någor fel vid filningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

Hema  
#509249
Elfving skrev:Vill man vara bäst på allvar är det helt fel att leverera sågen med en scarlett från 1982. Klart att de skall erbjuda det bästa!

Vad fanns före Scarlettklingan?

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

utgård  
#509255 Det var nog bågsåg eller röjkniv

[emoji3]

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

Palakangas  
#509257 På 30-talet kunde den kompletteras med O'hara. :P

Avatar Fallback

Re: Ny röjklinga från Stihl

jannee  
#509258 JAG har stenkört en Strandklinga ordentligt (försökte köra av ett gammalt fästjärn till en belysningsstolpe :oops: ), Filade klingan men den skar dåligt, bytte klinga. Visade senare upp klingan för ett riktigt röjproffs och enligt honom var det bara att sätta klingan i ett skruvstäd och fila + skrängka - inte bara en gång utan flera för det skulle INTE vara några problem att återigen få fason på klingan.
Jag gjorde så, filade klingan flera gånger innan jag monterade tillbaka den på röjsågen (jämförde hur den såg ut på en ny klinga) - och trot om du (ni) vill men den återgick till sin forna glans och fungerade perfekt i många timmar till.
Allt går nämligen utom små barn och riktigt gamla gubbar :grin:
En Strandklinga är ungefär dubbelt så effektiv som en "satans" Scarlett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).