Bioenergi

Traktor + energiklipp + flishugg + vagn = dumt?

8 inlägg 6140 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor + energiklipp + flishugg + vagn = dumt?

Anders.O  
#508499 Hej alla skogstokiga!
Jag är helt ny här och är en drömmare som bor i mellersta norrlands inland som ser hur åkrar, ängar, vägar och skogar inte sköts eller tas omhand och mycke växer igen.
Jag drömmer om att köpa ett ekipage med i grova drag en traktor med bakmonterad kran med energiklipp (typ biojack), en bakhängd flistugg och sist en vagn bakom de. Jag är helt grön inom området men tycker det borde vara smidigt att kunna göra allt på en gång med ett ekipage men jag hittar inga filmer med sånna ekipage så de kanske inte funkar så smidigt som jag föreställer mig?
Blir vagnen ofta full av flis för fort så de blir mycke körning att åka och tömma eller är de något annat som inte blir smidigt?
Detta kanske är jättedumma frågor så jag hoppas ni har överseende.
Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor+energiklipp+flishugg+vagn=dumt?

molnia  
#508509 Ínte dumt att fundera, fortsätt 🙂
Om man fäster kranen I traktorn kan man välja en lösning så att lyftarmar fortfarande fungerar att använda. Att därefter kroka på en flistugg på krafftutaget och lyftarmarna borde ge en baktung traktor. Att därefter kroka på en vagn med oerhört lång dragstång för att gå under flistuggen eller fästa vagnen I bakkant på tuggen borde ge ett ekipage som konstant går på bakhjulen..
däremot har jag sett någon film på ett ekipage som har vagn , tugg o kran men inte bakmonterat vad jag minns.

Avatar Fallback

Re: Traktor+energiklipp+flishugg+vagn=dumt?

Axl  
#508516 Värmeverken vill oftast inte ha material som är flisat direkt utan det behöver ligga och torka över en sommar.

Användarvisningsbild

Re: Traktor+energiklipp+flishugg+vagn=dumt?

Anders.O  
#508518 Jajjemen, det låter mycket rimligt att det är så 👍 jag såg denna video på Youtube:

Och tänkte mig något liknande fast med lite rejälare kran och energiklipp
Boggievagn kanske minskar tyngden bak på traktorn och lite framvikter eller lastare kanske kan hjälpa lite?

Rent ekonomiskt, finns det någon ekonomi i att investera i ett sånt ekipage eller är det svårt att få betalt för timmarna man kör?
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor+energiklipp+flishugg+vagn=dumt?

TimmberJack  
#508527 Jag köper din idé. Men det största problemet som jag ser det är att bli av med grönflisen till rätt pris. Nästa tanke som slog mig är att du behöver en hög tippade vagn för att kunna tippa i en container. Nästa grej är att det behöver vara ett relativt lätt ekipage för bärigheten är ju inte alltid så bra. Och sen såg jag på filmen, fy att ha den arbetsställningen 8-10 timmar om dagen.

Avatar Fallback

Re: Traktor + energiklipp + flishugg + vagn = dumt?

plutten  
#508589 Tror inte det lyckas att mata en flishack med ett klippaggregat. Du hamnar nog att klippa först och flisa sen. Det blir säkert också mycket effektivare, när du får mata hacken hela tiden.Själv skulle jag nog köra ihop energivirket och låta det torka en säsong

Avatar Fallback

Re: Traktor + energiklipp + flishugg + vagn = dumt?

Ådii  
#508623 Bäst vore väl detta med hacken i frontlyften så får du mera jämvikt och större vagn, men tyvärr är det nog att slippa flisen när den ännu är rå som är största problemet.


Avatar Fallback

Re: Traktor + energiklipp + flishugg + vagn = dumt?

Hema  
#508870 Va det inte finnarna som kommit fram till att lite fuktig flis gav bättre värme i värmeverkspannorna? (ej villapanna)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).