Skogsnyheter

Bioekonomi 2018

18 inlägg 4201 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bioekonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508519 Idag kör föreningen Skogen, Skogsindustrierna och DI en stort Bioekonomidag i Stockholm. Jag refererar här i tråden under dagen.

Carina Håkansson säger att skogen aldrig varit viktigare i Sverige. Äganderätten sätts på agendan direkt! Skogen kommer inte att räcka till allt och alla. Skogsproduktionen viktig!


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 17 apr 2018, 12:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bioenonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508526 Thais Linhares Juvenal, Team Leader Forest Economics, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO säger att ”Forestry” (inte ”Forest”) är lösningen på många framtidsfrågor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioenonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508533 Råvarutillgången kan bli en framtida flaskhals säger Per Swärd, Vd på Smurfit Kappa i Piteå. Det finns en oro för att råvarupriserna ska skena iväg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioenonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508534 Avverkningen i norr har nått motsvarande nivå som den möjliga årstillväxten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioenonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508536 Det är kortare väg till verkstad i Finland än i Sverige, säger StoraEnsos Sverigechef Per Lyrvall. Det går snabbare från ord till handling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioenonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508538 Annie Lööf säger att skogsbranschen är den enda branschen som kan ta oss ur fossilberoendet. Skogsuttaget måste därför öka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioenonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508543 Kungen delade ut Guldkvistar och skogspriser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioekonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508561 Maria Wetterstrand, f d språkrör för MP spår framtid: ”Sverige kan bli en stormakt i biomassa/energi på samma sätt som Norge varit på olja. Utan att vl behöver få ett dåligt klimatsamvete och subventionera elbilar” \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioekonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508563 Men råvaran kommer inte att räcka till allt. Maria Wetterstrand säger att det kanske blir hård konkurrens mellan en ”ny” skogsindustri och ”den gamla”.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bioekonomi 2018

Tosca  
#508591 Nu har jag inte hängt med i debatten riktigt, men räknar man med stubbskörd också när man säger att inte råvaran kommer att räcka?

Användarvisningsbild

Re: Bioekonomi 2018

Erre  
#508596 Vi får gratulera @skogspodden som fick pris.
Guldkvisten. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Bioekonomi 2018

Skogspodden  
#508604 Tack! Jättekul att få detta pris i den här kompetenta samlingen. Det här sporrar oss ännu mera till att podda vidare!

Användarvisningsbild

Re: Bioekonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508614 Ja, grattis @Skogspodden! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioekonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508615
Tosca skrev:Nu har jag inte hängt med i debatten riktigt, men räknar man med stubbskörd också när man säger att inte råvaran kommer att räcka?


Nej, det tror jag inte. Man utgår nog från dagens uttag och förbrukning samt ev antar man att ännu mer sätts av för naturvård.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bioekonomi 2018

Torbjörn Johnsen  
#508650 Värt att notera från den här dagen var att 5-6 olika talare, oberoende av varandra, pratade om att skogen inte räcker till allt och att vi redan nått taket för hur mycket som kan avverkas. Flera företag förutspådde ”flaskhalsar” och ökande priser i råvaruledet. Intressant och ganska snabb marknadsförändring.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).