Motorsåg och handhållet

Renovering av veteransågar ?

4 inlägg 1938 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Renovering av veteransågar ?

Sune77  
#508416 Jag har gått och tittat på några gamla godingar nu ett tag och fått enligt vissa tokiga idéer (frugan )
Tanken är det att till veteranträffar komma med en MF 35 med äldre kran och skogskärra alla 3 fungerar och härstammar från 50-60 talet och dom enda som inte fungerar är sågarna vore väldigt kul att få igång dom.
Min fundering nu är om det ens är möjligt att få tag i delar till dom ? alla 3 går att dra runt i motorn så ingen har fastnat men slangar, membran , tändspolar, tändkablar är skrot.
Dom 3 är Jonsered raket , Homelite EZ6 samt Homelite 6-63


Vore tacksam för tips / Sune77



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovering av veteransågar ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508437 Slangar finns var som helst, membran till din 601 med Tillotson HS likaså. Har dina Homelite Tillotson HL finns de med överallt, annars, frågar du Jocke91 här.
Är du säker på att tändspolarna är kass? kanske bara lite okontakt på brytare.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av veteransågar ?

totte  
#508444 Instämmer med Mange. Sällan är tändspolarna kass, däremot är ofta brytarna oxiderade och/eller brända och behöver filas och poleras. Det brukar gå bra, sällan man ser brytare som är så dåliga att de inte går att rädda.

Tre riktigt fina sågveteraner, väl värda att få igång.

Avatar Fallback

Re: Renovering av veteransågar ?

Sune77  
#508517 Tackar för svaren, ska ta till helgen och ta en djupare titt på dem och undersöka tändspolarna samt vad dom har för förgasare. 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).