Uppvärmning

Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

20 inlägg 14814 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Fredrik Reuter  
#508482 Det nu många säkert tänkt kan bli möjlighet - borra såpass djupt ner i jordklotet så temperaturen stiger över 100 grader Celsius.

Principen är "enkel", borra två hål mer eller mindre rakt ner, så djupt ner som till 7.000 meter. Utnyttja de sprickor som naturligt finns i berggrunden och pressa ner vatten i kylhålet och få upp skållhett vatten i det andra. En värmeväxlare deluxe alltså.

Det är företaget Energeotek som står bakom konceptet och inom två år kan nu första anläggningen stå klar i Karlskoga.

Det är främst fjärrvärmeanläggningar för hela städer som denna teknik är aktuell för, investeringen för en anläggning beräknas till mellan 100 - 500 miljoner kronor. Men sedan är idel positivt - inga bränslekostnader, inget avfall och man kan leverera energi dygnet runt.

SVT Värmland rapporterar om detta idag: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... i-urberget

Så, vad tror du om denna teknik, är det framtiden?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508488 Intressant. Frågan är bara hur länge som borrhål räcker, innan det är dags borra nya hål. Vanliga bergvärmehål ska väl hålla i ca 50 år, skulle jag tro.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Fredrik Reuter  
#508491 Ja, fast vanlig bergvärme är väl lagrad solenergi, detta tror jag är nåt annat? Det finns nog värme så det räcker ett tag där nere.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Fredrik Reuter  
#508493 Borrar man så djupt som ovan så blir det tydligen kärnkraft!

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymd ... 17292.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508494 Strålande! :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

molnia  
#508507 när bilar kom var folk fokuserade på nyttan med bilen och att den inte lämnade avföring på vägen likt en häst. Att avgaserna I tillräckligt stor mängd skulle påverka hela jorden tänkte ingen på..
Ingen reflekterade då över konsekvenserna om alla skulle ha en bil.
Så om man drar denna ide till sin spets, hur skulle jorden påverkas om alla städer hade denna uppvärmning? skulle jordens kärna bli nerkyld..?

Avatar Fallback

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

jannee  
#508514 Värmen från jordens inre strålar utåt, se bara på de djupa diamantgruvorna i Afrika, där kan temperaturen uppgå till både 50 och 60 grader.
Permafrosten går till max 500 meter, djupare går inte för jordvärmens skull.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Fredrik Reuter  
#508515 Hej,

Nej, om jag förstått det hela rätt så är det omöjligt att kyla ner jordens inre med dagens mänskliga energibehov. Inre kärnan som har en radie på 120 mil och består av flytande metall.

Om jag översätter rätt från artikeln nedan vore det som att försöka kyla ner Vänern med en isbit. 🙂

https://www.popsci.com/stuart-fox/artic ... 0%99s-core

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

bgl  
#508525 700kg tryck på vattnet +övertryck pga hetvatten där nere, mycket el till pumparna.
Sen får det inte läcka ur borrhålet, varken på nerväg eller uppväg, speciellt inte på uppvägen
Kommer vattnet att vara radioaktivt?
Värmeförlusten på uppvägen blir inte heller försumbar,gissningsvis bortåt 100W/meter borrdjup.
Vi får väl se!

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

svampbob  
#508530 såna system bygger nog naturen själv bäst. Jag var i Hot springs i Arkansas för några år sedan och vattnet som tryckte upp ur berget där var väldigt varmt åtminstone betydligt varmare än vad vi får ur våra kranar hemma. Som jag förstod det så var man inte helt säker på hur det hela funkade.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

JohannesG  
#508555 På Island bygger man väl hus i anslutning till heta källor för att ta del av värmen?

Avatar Fallback

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

adahlm  
#508569 Finns ett liknande projekt här i grannkommunen..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005401467.html

Vet inte hur djupt de är för tillfället men förra hösten låg de på ca 5000m och målet är två hål på 7000m djup.

Googla på st1 deep heat för mer info

Avatar Fallback

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508610 Dala Djupgasprojekt borrade på 80-talet ett ca 7 km djupt hål i Orsa. Ett av de djupaste hålen i kristallint urberg. Borra i sedimentära (leta olja) är väl lättare tror jag. I Sverige vet jag inte hur geologiska kartan ser ut.
Det är tekniskt äventyrligt borra så djupt. I relation är det som att borra med ett sugrör som är 2-300 hundra meter långt. Man vrider stången flera varv innan det börjar rotera där nere. Man ska avlasta trycket från kronan. Att byta krona på 5-6-7 km djup tar ett dygn hårt riggarbete för att plocka upp och sätta ihop.
Det är klart det är en bra idé med värme men att ta in ett fastpris på jobbet lär inte nån få det lätt med. Fjärrvärmekunderna lär tveka om priset kan bli i princip vad-som-helst beroende på det-får-vi-se-sen.
https://www.fotosidan.se/blogs/claes-wa ... en-tur.htm

Avatar Fallback

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

Hema  
#508616 Geotermisk energi kommer nog funka väldigt bra beroende på det geologiska läget. Det är iaf ett miljövänligt alternativ som inte är intermittent.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme 2.0, 7 km borrhål

torpöbo  
#508668 Man har väl provat i Lund. Där har jag för mig att man fick problem med väldigt aggressivt och korrosivt vatten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).