Skogsekonomi

planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

44 inlägg 14280 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

haggloader  
#507087 Är det Urban Rydin LRF vi pratar om?
Han tassar gärna i gråzoner bl.a. för han vill ha skattefall att driva...

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Mellberg  
#507090
Camaro1969 skrev:Om man har 1 miljon på kontot, lånar en till miljon på skogen, och sedan betalar 1 miljon för skogen.

Har man då betalat med eget kapital eller banklån?


Banklån naturligtvis, klockrent :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Camaro1969  
#507111
haggloader skrev:Är det Urban Rydin LRF vi pratar om?
Han tassar gärna i gråzoner bl.a. för han vill ha skattefall att driva...


Ja precis det är han,
Låter rimligt, kan du ge något exempel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Bredsjön  
#507112
Camaro1969 skrev:Om man har 1 miljon på kontot, lånar en till miljon på skogen, och sedan betalar 1 miljon för skogen.

Har man då betalat med eget kapital eller banklån?


Oftast så tas ju lånet upp i samband med skogsköpet. Därav ganska lätt att påvisa att lånet tagits upp just för att finansiera detta. Men kan man få ihop egna medel till köpet, för att i ett senare skede belåna fastigheten, så bör det vara lite svårare att påvisa att lånet tagits för att finansiera köpet. Alternativt ta upp lånet på en privatbostad ett halvår eller så innan det tänkta köpet.

Det är ju inte att klassa som god redovisningssed men försvårar ju bevisningen för skatteverket. (Så ja exemplet med aktieköp blir ju lite samma sak vid eftertanke)

Avatar Fallback

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507125 TS: Varför krångla till med teoretiska resonemang? Ditt exempel faller direkt då du inte uppfyller bokföringsreglerna om att du faktiskt skall redovisa alla transaktioner (ungefär) när de inträffar och inte hitta på något i deklarationstider (vilket iofs är vanligt).

Prova att leka med bokföring på dagboksblad som faktiskt är mer pedagogiskt (tycker jag) än ngt program så ser du själv.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

haggloader  
#507131
Camaro1969 skrev:
haggloader skrev:Är det Urban Rydin LRF vi pratar om?
Han tassar gärna i gråzoner bl.a. för han vill ha skattefall att driva...


Ja precis det är han,
Låter rimligt, kan du ge något exempel?

Får nog korrigera mig, men han kan åta sig att driva skattefall.
Gärna har jag absolut inga belägg för.

Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Camaro1969  
#507505
Morgan Nordin skrev:TS: Varför krångla till med teoretiska resonemang? Ditt exempel faller direkt då du inte uppfyller bokföringsreglerna om att du faktiskt skall redovisa alla transaktioner (ungefär) när de inträffar och inte hitta på något i deklarationstider (vilket iofs är vanligt).

Prova att leka med bokföring på dagboksblad som faktiskt är mer pedagogiskt (tycker jag) än ngt program så ser du själv.

MVH
Morgan


självklart betalar man så lite skatt som möjligt, (iaf jag) därför vill jag göra upplägget så bra som möjligt redan från början.

jag kan casha skogen med eget kapital så behöver ni inte fundera mer på den biten =)

1 år är enkelt att räkna på, men hur det blir över tid är svårare, där kan erfarenheter från andra spela in, tex glöm inte det här får då blir det si och så

   TS
Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Camaro1969  
#507506
Bredsjön skrev:
Camaro1969 skrev:Om man har 1 miljon på kontot, lånar en till miljon på skogen, och sedan betalar 1 miljon för skogen.

Har man då betalat med eget kapital eller banklån?


Oftast så tas ju lånet upp i samband med skogsköpet. Därav ganska lätt att påvisa att lånet tagits upp just för att finansiera detta. Men kan man få ihop egna medel till köpet, för att i ett senare skede belåna fastigheten, så bör det vara lite svårare att påvisa att lånet tagits för att finansiera köpet. Alternativt ta upp lånet på en privatbostad ett halvår eller så innan det tänkta köpet.

Det är ju inte att klassa som god redovisningssed men försvårar ju bevisningen för skatteverket. (Så ja exemplet med aktieköp blir ju lite samma sak vid eftertanke)


hade jag lagt upp frågeställningen tvärtom, typ att jag har 10 miljoner på kontot och vill låna på skogen för att få räntekostnader att dra av i näringsverksamheten hade troligen tongångarna varit annorlunda i tråden, eller vad tror ni?


det är ju inte per automatik så att man gynnas skattemässigt på det ena eller andra sättet utan det beror ju på förutsättningar i det enskilda fallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

blund  
#508429
Mellberg skrev:Lån med skogen som säkerhet, reducerar eget kapital i näringsverksamheten och räntefördelningsbeloppet.


Lite offtopic men intressant ändå; vart kan man belåna och sätta själva skogen som pant?
Har letat och ingen av de konventionella bankerna säg sig vilja göra det. Marken är inga problem, men skogen har det varit tvärt nej på.

Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Camaro1969  
#508462 Landshypotek tex?

   TS
Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Bredsjön  
#508475
hade jag lagt upp frågeställningen tvärtom, typ att jag har 10 miljoner på kontot och vill låna på skogen för att få räntekostnader att dra av i näringsverksamheten hade troligen tongångarna varit annorlunda i tråden, eller vad tror ni?


det är ju inte per automatik så att man gynnas skattemässigt på det ena eller andra sättet utan det beror ju på förutsättningar i det enskilda fallet.


Vad skulle isf problemet vara med den frågeställningen? Ingen kan tvinga dej att ta in dina 10 miljoner i verksamheten om du inte vill och låna kan du göra så mycket du får för banken så länge kapitalet används i verksamheten. Hittar man en bättre avkastning på det privata kapitalet än att placera det i verksamheten så varför inte?

Men man gynnas definitivt skattemässigt om man ligger runt brytpunkt för statlig skatt och väljer att räntefördela. On rf-underlaget ifrågasätts då så kan det bli en stor skattesmäll gissar jag.

Avatar Fallback

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

blund  
#508485
Camaro1969 skrev:Landshypotek tex?


Nej, de och Länsförsäkringar mfl kan endast belåna marken, är det svar jag fått. Skog vill de ej belåna pga att de inte ser den som något fast värde.
Det är iaf de svar jag fått.. vilket jag tycket låter ’konstigt’ och därför blev jag nyfiken på diskussionen i den här tråden.

Användarvisningsbild

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

Camaro1969  
#508510 ja skogsmarken alltså?

eller tänkte du belåna timmervältan?

jag hade då inget problem att få låna hos landshypotek, sen värderar olika banker olika huggningsklasser på skogen.
handelsbanken tar all skog vet jag, nån annan ville inte räkna med slutavverkningsskogen

   TS
Avatar Fallback

Re: planera ekonomin för mig som nybliven skogsägare

blund  
#508553 Tack för tipset, ska ta höra mig för ett varv till.
Nej det är inte timmervältan. Det är de orörda träd som växer på marken jag skulle vilja belåna, de är ju ett värde i dem även fast de ej är fällda!?
Enda sättet jag förstått att få ekonomi i träd är att avverka dem. Kan man belåna dem så kan de ju skapa ekonomiskt värde, även fast de är orörda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).