Motorsåg och handhållet

Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

33 inlägg 13481 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Palakangas  
#508047 Om en yxanvändare inte förstår skillnaden mellan en tung tvåhands skogsyxa och en lätt enhands yxa kanske denna ska låta saken bero.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Nils_Nilsson  
#508049 Enhandsslägga finner jag ytterst användbar vid vedhuggning
- man kan ha lite koll på kilen med ena handen också banka på
rätt så bra faktiskt med enhandssläggan - behövs ofta inte mkt
och skulle det göra det är inte storsläggan alltid så mkt effekti-
vare i vilket fall ... . Även mkt bra vid trädfällning med kil. (Iofs
ingen enhandsyxa :) .)

MVH

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508055
Palakangas skrev:Om en yxanvändare inte förstår skillnaden mellan en tung tvåhands skogsyxa och en lätt enhands yxa kanske denna ska låta saken bero.


Det har väl inte diskuterats några tunga tvåhandsyxor i just denna tråd, vad jag vet? :?:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508064
Nils_Nilsson skrev:Enhandsslägga finner jag ytterst användbar vid vedhuggning
- man kan ha lite koll på kilen med ena handen också banka på
rätt så bra faktiskt med enhandssläggan - behövs ofta inte mkt
och skulle det göra det är inte storsläggan alltid så mkt effekti-
vare i vilket fall ... . Även mkt bra vid trädfällning med kil. (Iofs
ingen enhandsyxa :) .)

MVH


Att enhandsslägga funkar bra till fällkilar, kan jag hålla med om.

Men att använda enhandssläggor till klyvkilar (annat än till att fästa klyvkilen i vedklabben, för att sedan drämma till klyvkilen med storsläggan), känns fel i min värld. Men alla är vi ju olika. :-bd
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 14 apr 2018, 02:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

totte  
#508083 Den här tråden är väl, som många andra, en som handlar om rätt verktyg till uppgiften. En liten halvkilosyxa med kort skaft är naturligtvis inget att ge sig på seriöst skogsarbete eller timringsarbete med. Där är det kilon och rejäla skaft som räknas.

Rätt använd kan en liten yxa spara en massa besvärligt knivjobb i verkstan. Numera plockar jag nästan alltid ner den lilla yxan för att tälja till nåt, i stället för kniven. Slipper slå på ryggen på kniven, eller ta i som attan för att t ex tälja av en halvcentimeter på en bit som skall passas in. Det är klart lättare att tälja med precision med en liten yxa jämfört med kniv.

Med lillyxan är slöjd en fröjd. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508090 Totte är helt rätt ute. Rätt verktyg till jobbet är ju alltid det bästa. Så frågan i rubriken kan ju också omformuleras till när är en liten yxa med 30-40 cm skaft och ca 0,5 kg yxhuvud blir det ultimata verktyget för att lösa uppgiften.

Å rätt svar, enligt Totte, tycks främst vara en viss slöjdverksamhet, där Gränsfors vildmarksyxans smalare profil kommer mer till sin rätt än den lite bredare profilen på Hultafors Classic friluftsyxa.

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508091 Snickaryxan tex, den använder man ju inte bara att genom att hålla i skaftet och slå. Lika gärna har man huvudet i handen, och använder den som stämjärn, hyvel eller en stor kniv. Man skall inte banka vedklabbar med en sån! :)

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508092 Å gränsfors har ju även en liten slöjdyxa också. https://www.gransforsbruk.com/product/g ... -slojdyxa/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Brorsan  
#508094 Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag hade Gränsfors lilla snickaryxa, det blev ju fel. Stor slöjdbila heter den.
37 cm skaft ganska tungt huvud. Som snickaryxa är den suverän nu när jag lärt mig använda den.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508095 Jo, slöjdbilan har jag känt på hos en vän, som är möbelsnickare. Bra täljyxa, påstår möbelsnickaren.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

anersimyra  
#508109
En liten miniyxa är allt som behövs även om trädet har baklut. Växelvis lätta slag på två till fyra låga kilar tvingar effektivt ner det mesta.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508456 Blev ett impulsköp idag av en Hultafors Agdor H006 (Scout-yxa). Totalvikt 905 gram utan eggskydd. Efter en stund med yxstenen blev den hyggligt vass.
1523904809_dsc_0551.jpg


Det känns som H006 har en klart smalare eggprofil än min gamla Hultafors Classic friluftsyxa. Kanske borde jag ompro-fil-era eggen på Classic, så att den får en lite smalare eggprofil?
1523904855_dsc_0552.jpg

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

totte  
#508495 Yxor att tälja med slipar jag flackare och längre på insidan, alltså vänstersidan för mig som är högerhänt. Yttersidan slipar jag relativt brant och kort. Då får man en yxa som följer bra och inte "slår ifrån". Dålig bild, men jag tror vinklarna syns i alla fall.

1523913063_180416_3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508500 Ok!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

JörgenO  
#508556 Jag har en liten Fiskarsyxa, skaftet är nog max 20cm. Den är jättebra när jag har fällt o kvistat ett träd och skall lasta. Jag har alltid missat eller glömt nån pinne som sticker ut och med yxan i bältet slipper jag gå o hämta eller starta motorsågen. Oftast fungerar den bra för att slå in kilar med också. Jag brukar inte fälla några jättestora träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).