Öppna kategorin

Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

121 inlägg 48008 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

SBK  
#508399 Hej! Jag håller på med min trägård kommer sluta i ca 4000m2 att klippa. Vilken gräsklippare bör jag välja budget ca 30k kollat på husqvarna rider 213/214 då jag gärna skottat lite på vintern också.



Mvh Sbk



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

4bikes  
#508410 Etter 50 år med gressklipping anbefaler jeg en slik: http://www.ariens.se/ariens-zoom-42.html
Eller noe som ligner: https://www.blocket.se/jonkoping/Akbar_ ... m?ca=3&w=3 :-)

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

SBK  
#508411 vill gärna ha något att sätta plog på också.

Vad tror ni/du om https://www.blocket.se/kronoberg/Husqva ... ?ca=22&w=3

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-01  
#508445 https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/g ... 180cm.html

Väldigt dyrt visserligen

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508447 Finns Stiga Park med 4wd oxå, med styrservo o hydrostat blir de väldigt lättkört

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Granstorp  
#508455 Köpte en ny Husqvarna Rider AWD med hydrostatisk drift förra säsongen och det har jag verkligen inte ångrat! Har strax över 4000m2 att klippa och att slippa rycka i en växelspak är rena drömmen. Fyrhjulsdrift är suveränt om man har lite ojämn och kuperad gräsmatta. Var först inne på att köpa en traktormodell men insåg ganska snart att det blir väldigt bökigt att klippa runt diverse buskar och hörn med aggregatet mitt under traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

SBK  
#508457 Var och tittade idag, en ny rider 214tc kostar 32000:- lutar mot en sådan. Har lite backar men han trodde det skulle fungera finns hjulvikter annars.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Jckssn  
#508697 Hur ser gräsmattan ut?
Husqvarna Automower 450X klarar din storlek om det inte är alltför komplicerat. Nu kan du ju inte skotta snö med den men du slipper klippa gräs iaf.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Gaffe  
#508712 Slår också ett slag för robotklippare, en av de enskilt bästa investeringarna jag gjort. Har haft en Automower 320 i 4-5 år. Klipper cirka 2000m2, nu får man tid till annat. Alltid nyklippt gräsmatta. [emoji1360][emoji2]
Lite grästrimmer blir det ändå, men vill man så bygger man bort det också.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Hema  
#508739 Vad tror du om livslängden kontra prislappen? Samt så är det nyttigt att röra på sig. Fast det är väl inte så många som klipper 2000m2 med handdragare. :)

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Gaffe  
#508787 Det är ju tyvärr inte så att man sitter i solstolen med en bira och ser på i de två timmarna gräsklippningen borde tagit.... [emoji849]
Har inte räknat på pris utslaget på livslängd. Men vet de som är uppe i 15 år på sina Automower. Lämnar in min på en årlig service hos HVA och den är ffa i bra skick. Byter knivar några ggr per säsong. Elförbrukning? Betydligt billigare än all bensin man släpat hem genom åren. En åkklippare är ju allt annat än sparsam.
Åk iväg en vecka - kom hem och du slipper klippa gräset det första du gör. Riktigt skön känsla.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

svampbob  
#508795 Man kan dricka sitt kvällskaffe ute samtidigt som man tittar på när roboten inleder sitt kvällspass.
Jag tror att Husqvarna har implementerat lite AI i gräsklipparen för det är förbluffande hur snabbt det hittar de saker som ligger tappade på gräsmattan.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

halvproffs  
#508799 Jag skulle inte heller backa tiden med att gå tillbaka till åkgräsklippare. Så fin som min Husqvarnarobot gör gräsmattan har den tidigare aldrig varit. Ägaren av Husqvarna skog o trädgård här har haft sin i ca 15 år och bytt batteri en gång.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508841 såklart automower men om du tvunget skall köra själv så är maskiner av typen Toro Z helt överlägsna alla andra enligt min mening. Enda nackdelen med zeroturn-maskiner är att dom är inte jättebra att skråa med. Förutom det så är dom grymma, du får ett betydligt bredare klippbord för mindre pengar än tex husqvarna

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#652661 Hej ☺️
Jag kör vidare på den här tråden.
Jag funderar på att byta gräsklippare och har snöat in på Stiga park eller Husqvarna Raider.
Jag vill ha en front monterad klippare som har en klipp bred på ca 100cm.
Jag funderar också på en med 4wd.
Jag har totalt ca 14000 kvadratmeter att klippa på två olika ställen.
Några gånger per år blir det klippning på några extra platser.
Vad har ni för erfarenheter av Husqvarna Raider 300 serien ?
Vad har ni för erfarenheter av Stiga Park ?
Vad har ni för erfarenheter av 4WD på klippare bra eller bara mer som kan gå sönder ?
Senast redigerad av Eremiten 74 tis 30 jun 2020, 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).