Föryngring

Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

23 inlägg 7074 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Torbjörn Johnsen  
#508278 Nu är det spikat!
Vi kör en enkel skogsdag nästa lördag, 21 april för att titta på och diskutera föryngring på gamla mossodlingar. Det är en skogsskötselmässig utmaning att få upp ny skog på mossmark i kärva klimatlägen som t ex på Sydsvenska höglandet. Frost och viltskador kan ställa till det rejält.

Vi börjar dagen hos busholle som håller till i närheten av Hagshult. Samling kl. 9.00. Ni som vill vara med skickar ett PM till mig så får ni vägbeskrivning. Hos @busholle finns ett hygge på mossmark som är delvis höglagt och delvis markberett med harv. En del är planterat med sibirisk lärk och en del återstår att plantera. Det finns också en gammal mossodling som planterats med gran 2013 efter dikning och högläggning.
Skogsforum bjuder på kaffe och fika.

Sedan har vi, efter förflyttning, nästa punkt på programmet hos @bema. Vi träffas där kl. 13.00 ca.
Han håller till i trakterna av Malmbäck, ca 45 min bilresa från busholle. Samma här: ni som vill vara med får vägbeskrivning efter anmälan med PM till mig. Här börjar vi med lunch (skogsforum fixar korv/dricka och bema pratade om ärtsoppa :-bd ).
Bema har ett 30-årigt svartgransbestånd på torvmark samt flera objekt som planterats under senare år.

Ev så hinner vi även besöka @Uffejohan innan dagen är slut. Hans fastighet ligger inte så långt därifrån. Jag ska kolla med honom och återkommer här med mer information.
Det här kan bli en skoglig version av "konstrundan".

Nu håller vi tummarna för att det inte snöar eller spöregnar på lördag så kan det här bli en riktigt trevlig dag!
Och som sagt: Skicka ett PM till mig ni som kommer så kan vi planera fikat/lunchen och förse er med vägbeskrivning.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Hema  
#508293 Låter väldigt spännande. Kommer det ske någon dokumentation med kamera eller dylikt som när hlb hade sin träff? Det var mycket uppskattat.

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Torbjörn Johnsen  
#508323
Hema skrev:Låter väldigt spännande. Kommer det ske någon dokumentation med kamera eller dylikt som när hlb hade sin träff? Det var mycket uppskattat.


Jag försöker dokumentera och tar lite bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508427 Jag fyller på med lite beståndsdata.

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Torbjörn Johnsen  
#508793 Jag påminner om skogsdagen hos Busholle och Bema nu på lördag! Skicka ett PM till mig ni som vill vara med så får ni en karta så att ni hittar. Hålltiderna är 9.00 hos Busholle (ca 15 min öster om Klevshult) och kl 13.00 hos Bema (strax norr om Malmbäck). Vi kommer att titta på praktiska exempel av högläggning, harvning och plantering med olika trädslag. Det finns även ett 30-årigt svartgransbestånd på torvmark hos Bema. Skogsforum bjuder på fika, korv och dricka. Välkomna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508794 Vilket toppen initiativ. Dottern fyller dock år så trots cykelavstånd får jag stanna hemma denna gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Larsi  
#508885 Jag har skickat Pm till dej Thorbjörn
Har du fått det
Mvh Lasse

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Torbjörn Johnsen  
#508924
Larsi skrev:Jag har skickat Pm till dej Thorbjörn
Har du fått det
Mvh Lasse


Nej, det har jag inte fått men jag skickar kartan till dig om en liten stund. Är det nån mer som pm:at mig men inte fått kartan får ni hojta till här. Och fler är givetvis välkomna. Kommer att bli en fin dag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508926 Tyvärr har jag inte kommit ifrån sjukhuset i Eksjö än så jag får hoppa denna träff fast den var nära! 😢

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Torbjörn Johnsen  
#508929
Tåndemåla skrev:Tyvärr har jag inte kommit ifrån sjukhuset i Eksjö än så jag får hoppa denna träff fast den var nära! 😢


Det blir fler tillfällen @Tåndemåla. Krya på dig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Torbjörn Johnsen  
#508944 Är det någon mer som vill hänga med på mossodlingsdagen i morgon får ni höra av er. Det blir två ”stationer”. En söder om Hagshult hos Busholle kl. 9.00 och en strax norr om Malmbäck hos Bema kl 13.00. Skicka ett PM till mig så får ni kartan och så att jag får med tillräckligt med fika och korv :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

Hema  
#508982
Tåndemåla skrev:Tyvärr har jag inte kommit ifrån sjukhuset i Eksjö än så jag får hoppa denna träff fast den var nära! 😢

Krya på dig, håller en tumme för snabb bättring.

Avatar Fallback

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509012 Om någon kommer söder ifrån och ska tillbaka den vägen så tigger jag gärna skjuts till Malmbäck.

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

hlb  
#509027 Går utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Skogsdag om plantering på mossodlingar 21 april

ÅsaNisse  
#509034 Det kör ihop sig.....
Visning på sågen i Nydala och medverkan av VMF. Ska bli intressant att höra hur dom mäter 5% centrerad och 20% sidställd röta i en granstock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).