Skogsvagn (Huggarvagnar)

Smörjfettet -

8 inlägg 6563 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Smörjfettet -

donky-kong  
#426666 Hej!

Skulle vilja veta hur andra här på forat håller sina maskiner fria från smörjfett. Jag tycker inte om när det sitter fläckar av smörjfett på maskinerna, eftersom det j*vlasmörjfettet sätter sig på kläder och följer med in i hytten, bilen, bastun och gud vet vart.

Så, hur gör ni andra när ni håller era maskiner rena?
Jag har börjat med plasthandskar vid smörjning (sådana som vanligtvis används vid dräktighetsundersökningar på kreatur = De täcker långt upp på armen :shock: ) som jag sedan slänger när jag är klar. Nippeln torkar jag rent med papper och fett som tryckts ut kring lagret brukar jag skrapa bort. Dock fastnar det alltid fett någonstans, och när man sedan "bara ska hämta något" i maskinhallen så får man smörjfett på fracken 😡

Gott nytt



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Smörjfettet -

bgl  
#426687 Att vara inpyrd med kedjeolja och smörjfett ingår i grundbeskrivningen av en modern skogsarbetare!
Använd i varje fall inte alkaliska avfettningsmedel eller okända "miljöavfettningar" vid tvätt utan hederlig petroleumbaserad kallavfettning när du måste tvätta, basiska rengöringsmedel är i princip omöjliga att skölja bort och riskerar att tas sig allt längre in i leder och förbi tätningar.

Avatar Fallback

Re: Smörjfettet -

ÅsaNisse  
#426691 Du kanske smörjer lite för rikligt. Hellre lite och ofta, men oavsett så kommer det att tränga ut ur lederna för fettet förintas ju inte och ett bra smörjfett är nästan omöjligt att bli av med.

Avatar Fallback

Re: Smörjfettet -

Hema  
#508200 Hej, lånar tråden lite då jag har smutsat ned några klädesplagg med smörjfett. Vad funkar? Läste någonstans att yes diskmedel o sedan tvättmaskin?

Användarvisningsbild

Re: Smörjfettet -

Bert1  
#508201 Bromsrengöring

Avatar Fallback

Re: Smörjfettet -

bgl  
#508220 Yes fixar mycket, galltvål som gnuggas in i mindre fläckar kan fungera.
Är det alldeles i h-vete insmort får du välja på att kasta plagget eller försöka med modern kallavfettning som är förstärkt med någon glykoleter som t.ex. prickbort. Tvätt och sköljning för hand innan kvinnans tvättmaskin kommer i fråga!

Användarvisningsbild

Re: Smörjfettet -

Erre  
#508222 Är det för jäkligt så är det avfettning å högtryck som gäller innan tvättmaskinen.
:smile:

Vet av egen erfarenhet. 🙄

Avatar Fallback

Re: Smörjfettet -

Hema  
#508248 Tackar för alla tips.
1523739642_dsc_0020.jpg

Inte jättemycket, men surt hur som helst på favvobyxorna. Tröjan fick mindre fläckar. Nu är iaf det överflödiga fettet från vagnen bortorkat..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).